Hva lærer du? (2023–2024)
Grad/tittel ved bestått studium
Ingen
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
• kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen tallære, statistikk, sannsynlighetsregning og kombinatorikk
• kunnskap om den systematiske oppbyggingen av matematiske teorier innen tallære
• kunnskap om hvilken betydning lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse har for elevers læring
• kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen tall og algebra
• kunnskap om den systematiske oppbyggingen av matematiske teorier, spesielt innen plangeometri
•kunnskap knyttet til progresjonen fra pre-algebra til algebra gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen.
Ferdigheter
Kandidaten kan
• formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk emne
• bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring
• implementere enkel programmering i sin matematikkundervisning
• vurdere elevenes læring i matematikkfaget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
• arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
Generell kompetanse
Kandidaten kan
• initiere og lede en faglig diskusjon med kolleger knyttet til å bruke digitale verktøy i matematikkundervisning basert på aktuell forskning
• initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
• reflektere over hvordan den digitale utviklingen endrer innhold og måter å arbeide med matematikkfaget på