Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
-
har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangre og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utviklet seg over tid
-
har kunnskap om muntlig språk som grunnlag for å lære å lese og skrive
-
har kunnskap om barns språkutvikling muntlig og skriftlig
-
har kunnskap om litteratur fra nyere tid med vekt på litteratur for barn
-
kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
-
har kunnskap om arbeid med lesestrategier og stimulering av muntlig språk
-
har kunnskap om ulike dimensjoner ved begynneropplæring i lesing og skriving
-
har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring
-
har bred kunnskap om språket som system og språket i bruk, og innsikt i forholdet mellom tale og skrift
-
har kunnskap om den andre lese- og skriveopplæringen
-
har kunnskap om barns tekstbruk og om arbeid med skrivestrategier
-
har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som et andrespråk
-
har kunnskap om gjeldende plan- og styringsdokumenter for skolens norskfag
FERDIGHETER
Kandidaten
-
kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter
-
kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
-
kan ta i bruk ulike metoder i begynneropplæring i lesing og skriving
-
kan stimulere elever til variert muntlig bruk av språk
-
kan legge til rette for at elever får møte ulike typer tekster, på bokmål og nynorsk, på våre nabospråk og oversatte tekster fra samisk
-
kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringen og sammen med elevene utforme relevante kriterier for vurdering
-
kan analysere system i språket vårt og stimulere elevers bevisstgjøring av språks form og funksjon
-
kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av elevtekster, for å fremme læring
-
kan kartlegge lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak og oppdage elever som har lese- og skrivevansker
-
kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø
-
kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i skriveopplæringen for trinn 1–7, for elever med ulik språklig bakgrunn så vel som ulik skriftlig målform
-
kan vurdere og analysere ulike typer norskfaglige læremidler for trinn 1–7
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
-
kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
-
kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på trinn 1–7 og grunngi faglige valg ut fra læreplan, forskning og erfaringskunnskap
-
er en sikker språkbruker i norsk muntlig, og stø i skriftlig nynorsk og bokmål
-
kan arbeide selvstendig og sammen med andre om elevers læring og utvikling i norskfaget og på tvers av fag
-
kan legge til rette for at arbeidet med litteratur og tekst kan styrke elevenes identitet, kulturforståelse og danning