Studieplan for Kristendom, religion, livssyn og etikk 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2023–2024)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert studium, deltid.

Informasjon om studiet

Studiet «Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet» er rettet mot lærere i grunnskolen (både 1-7 og 5-10). Studiet gir 30 studiepoeng. Studiet skal gi grunnleggende kompetanse for å undervise i KRLE. Studiet er profesjonsrettet og praksisnært og vil trekke veksler på lærernes egen undervisningserfaring og undervisningskompetanse. Det er en fordel, men ikke krav at de som tar studiet har egen erfaring med å undervise i KRLE. Studiet er lagt opp slik at det er i tett dialog med den nye læreplanen i KRLE. Religioner, livssyn og etikk studeres med utgangspunkt i tema som politikk, etikk, identitet, det sekulære samfunn og kunst, og ved bruk av ulike humanistiske og samfunnsvitenskapelige metoder. Studenten reflekterer over lærerrollen i KRLE-faget og hvordan man legger opp til et bra læringsmiljø i KRLE undervisningen. Studenten lærer videre om ulike aspekter av elevers liv som er relevante for KRLE-undervisningen, og som har konsekvenser i klasserommet.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap 

Kandidaten

  • har kunnskap om religioner og livssyn på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå

  • kan finne og kategorisere ulike typer kilder til kunnskap om religions og livssynstradisjoner

  • kan, med utgangspunkt i fagets historie, belyse sentrale problemstillinger i fagdidaktikk og i diskusjoner rundt religion i skolen

  • kjenner til etisk tenkning i religiøse, livssynsbaserte og moralfilosofiske tradisjoner

  • kjenner til teorier om barns moralske utvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan velge og bruke passende vitenskapelige metoder til å analysere ulike typer religions og livssynsfenomener

  • kan utvikle KRLE-undervisning som tar hensyn til fagdidaktiske idealer og hjem/skole samarbeid

  • kan utvikle elevers etiske og faglige digitale dømmekraft

  • kan drøfte koblinger mellom fagets kunnskapsgrunnlag og fagdidaktikk

  • kan anvende etiske teoriperspektiver på elevorientert områdeetikk

  • kan lage klasseromsaktiviteter som gir rom for elever til å lytte til hverandre, ta andres perspektiv og reflektere over sine egne synspunkter

 Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan undervise om religioner og livssyn på en objektiv, kritisk og pluralistisk måte

  • Er oppmerksom på ulike måter å konseptualisere religion på

  • Kan orientere seg og manøvrere i et livssynsmangfoldig klasserom

  • Kan orientere seg i nyere forskning om livssyn, religioner, etikk og fagdidaktikk

Opptak

Bestått lærerutdanning rettet mot skole iht. kap. 14 i forksrift til opplæringslova.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling grunnskolen i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner (15 studiepoeng) som går henholdsvis høst og vår.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

All undervisning, veiledning og vurdering er nettbasert. Undervisningen er fleksibelt organisert med fire nettbaserte samlinger (pr. semester), samt undervisning i form av videoforelesninger, podkast-serier og lærer- og studentdrevet diskusjonsforum. Differensiering mellom 1.-7. og 5.- 10. trinn ivaretas på flere måter, for eksempel ved å tematisere fagdidaktiske utfordringer knyttet til ulike trinn.

Studiet er bygget opp etter prinsippet om det omvendte klasserom med vekt på studentaktive undervisnings- og læringsformer. Bruk av digitale verktøy og medier som understøtter lærernes undervisningsaktiviteter har en essensiell plass i studiet. Dette gjelder både undervisning, veiledning og vurdering, samt hvordan digitale læringsomgivelser kan tilrettelegges på en god måte for å understøtte studentenes læringsprosesser både under og mellom samlingene.

Det vil være krav til obligatorisk deltakelse i nettbaserte samlinger.

Arbeidskrav
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon. Arbeidskrav gjennomføres med utgangspunkt i det trinnet studentene selv underviser på.

Studenter får faglig tilbakemelding på utvalgte innleveringer.

Eksamen
Vurderingsformene i studiet er hjemmeeksamen og mappevurdering. Eksamensbesvarelser vurderes etter karakterskala med fem trinn fra A til F. Se emnebeskrivelsene for ytterligere informasjon.

Plagiakontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Høgskolen i Østfold tilbyr forskningsbasert undervisning. Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tekning.

Internasjonalisering

Deler av pensum vil være på engelsk, og gjestebidragsytere til det digitale undervisningsmateriellet kan være engelsktalende.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
• HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.
• Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse

Studieopphold i utlandet

Ingen.

Jobb og videre studier

Studiet kvalifiserer lærere som allerede har fullført lærerutdanning til å undervise i KRLE på ungdomsskolen, ved å gi dem 30 studiepoeng i faget (forskrift til opplæringsloven §14-3)

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 4.desember 2019

Studieplanen er revidert

Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.

Studieplanen gjelder for

Høst 2023

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.  

Studiemodell

Høst 2023

Kristendom, religion, livssyn og etikk 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Kristendom, religion, livssyn og etikk 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:31