Hva lærer du? (2024–2025)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap 

Kandidaten

  • har kunnskap om religioner og livssyn på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå

  • kan finne og kategorisere ulike typer kilder til kunnskap om religions og livssynstradisjoner

  • kan, med utgangspunkt i fagets historie, belyse sentrale problemstillinger i fagdidaktikk og i diskusjoner rundt religion i skolen

  • kjenner til etisk tenkning i religiøse, livssynsbaserte og moralfilosofiske tradisjoner

  • kjenner til teorier om barns moralske utvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan velge og bruke passende vitenskapelige metoder til å analysere ulike typer religions og livssynsfenomener

  • kan utvikle KRLE-undervisning som tar hensyn til fagdidaktiske idealer og hjem/skole samarbeid

  • kan utvikle elevers etiske og faglige digitale dømmekraft

  • kan drøfte koblinger mellom fagets kunnskapsgrunnlag og fagdidaktikk

  • kan anvende etiske teoriperspektiver på elevorientert områdeetikk

  • kan lage klasseromsaktiviteter som gir rom for elever til å lytte til hverandre, ta andres perspektiv og reflektere over sine egne synspunkter

 Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan undervise om religioner og livssyn på en objektiv, kritisk og pluralistisk måte

  • Er oppmerksom på ulike måter å konseptualisere religion på

  • Kan orientere seg og manøvrere i et livssynsmangfoldig klasserom

  • Kan orientere seg i nyere forskning om livssyn, religioner, etikk og fagdidaktikk

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:22:45