Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
-
har kunnskap om religioner og livssyn på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå
-
kan finne og kategorisere ulike typer kilder til kunnskap om religions og livssynstradisjoner
-
kan, med utgangspunkt i fagets historie, belyse sentrale problemstillinger i fagdidaktikk og i diskusjoner rundt religion i skolen
-
kjenner til etisk tenkning i religiøse, livssynsbaserte og moralfilosofiske tradisjoner
-
kjenner til teorier om barns moralske utvikling
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan velge og bruke passende vitenskapelige metoder til å analysere ulike typer religions og livssynsfenomener
-
kan utvikle KRLE-undervisning som tar hensyn til fagdidaktiske idealer og hjem/skole samarbeid
-
kan utvikle elevers etiske og faglige digitale dømmekraft
-
kan drøfte koblinger mellom fagets kunnskapsgrunnlag og fagdidaktikk
-
kan anvende etiske teoriperspektiver på elevorientert områdeetikk
-
kan lage klasseromsaktiviteter som gir rom for elever til å lytte til hverandre, ta andres perspektiv og reflektere over sine egne synspunkter
Generell kompetanse
Kandidaten
-
Kan undervise om religioner og livssyn på en objektiv, kritisk og pluralistisk måte
-
Er oppmerksom på ulike måter å konseptualisere religion på
-
Kan orientere seg og manøvrere i et livssynsmangfoldig klasserom
-
Kan orientere seg i nyere forskning om livssyn, religioner, etikk og fagdidaktikk