Hva lærer du? (2019–2020)
Grad/tittel ved bestått studium
Ingen.
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
kjenner til flere blokkbaserte og tekstbaserte programmeringsspråk, samt deres styrker og svakheter
-
kan bruke og forstå grunnleggende prinsipper i programmering, slik som løkker, tester, variabler, funksjoner og enkel brukerinteraksjon
-
kjenner til hovedprinsippene i hvordan en datamaskin er konstruert og fungerer
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan identifisere teknologiske problemer og utforme mulige løsninger ved hjelp av teknologi
-
kan lage kode, feilsøke og forbedre kode, og dokumentere løsningen på en forståelig måte
-
kan kontrollere fysiske objekter, f.eks. bruk av roboter og sensorer
-
kan utføre simuleringer og beregninger basert på matematiske og naturfaglige problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan gjøre rede for hvordan digitalisering påvirker og endrer samfunnet, og dermed påvirker skolens mål og verdier
-
kan reflektere over hvordan programmering kan styrke samarbeid og dybdelæring, og stimulere til entreprenørskap og kreativitet
-
er i stand til å planlegge og gjennomføre kodetimer på ulike klassetrinn, med og uten datamaskin
-
er i stand til å planlegge og undervise i valgfaget "Programmering" på ungdomstrinnet