Hva lærer du? (2020–2021)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om barns muntlige og skriftspråklige utvikling, også flerspråklig utvikling
- har bred kunnskap om språket som system og språket i bruk i bruk, muntlig og skriftlig
- har kunnskap om lese- og skriveteorier som basis for læring og læringsprosesser, med vekt på begynneropplæringen
- har kunnskap om lese- og skrivestrategier
- har kunnskap om kartlegging og bruk av ulike kartleggingsverktøy i lese- og skriveopplæringen, spesielt for trinn 1-4
- har kunnskap om didaktisk forskning med relevans for utvikling av elevenes lesing og skriving, også i flerspråklige klasser
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan planlegge, vurdere og gjennomføre relevant undervisning i lesing og skriving for alle elever i trinn 1-7 og begrunne faglige valg ut fra teoribasert kunnskap og gjeldende styringsdokumenter, spesielt trinn 1-4
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes forståelse, undring, kreativitet
- kan legge til rette for elevers skriving i ulike sjangrer og medier
- kan analysere og vurdere ulike elevers tekster ut fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan analysere og vurdere elevers lese- og skriveferdigheter og tilrettelegge opplæringen basert på elevers ulike behov
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har utviklet et overblikk over sammenhengen mellom muntlighet, lesing og skriving i ved trinn 1-7 og forstår disse ferdighetenes betydning for elevers videre læring og allmenndanning
- kan virke som en ressursperson i begynneropplæringen i norskfaget
- behersker begge målformer i norsk skriftlig
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
30. juni 2024 03:22:33