Studieplan for Matematikk for yrkesfaglærere 11.-13. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2018–2019)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, studiested Halden
Informasjon om studiet
Matematikk for yrkesfaglærere 11.-13. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025, Østfoldskolen mot 2020 og Samarbeidsavtale mellom Østfold fylkeskommune og Høgskolen i Østfold.
Studiet retter seg mot ansatte lærere i videregående skole i Østfold som underviser/ønsker å undervise i matematikk på yrkesfaglige utdanningsprogrammer.
Studiet er profesjonsrettet og praksisnært og er utformet i tråd med Læreplan i matematikk, Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen, Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse og Framtid, fornyelse og digitalisering. Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen 2017-2021.
Studiet bygger på lærerens undervisningserfaring og fokuserer på en helhetlig undervisning med yrkesretting og relevans, innovativ bruk av IKT for å understøtte elevenes læring og lærernes arbeid. Bruk av adaptiv læringsteknologi har som mål å forbedre læring ved å unngå frafall eller kjedsomhet fordi lærestoffet er alt for enkelt eller for vanskelig.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på 1P-Y.
- har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning i yrkesfagklasser.
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i yrkesfagene.
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese og uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget.
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk, og arbeidsmetoder i digitale omgivelser, med digitale læremidler og læringsressurser med tanke på relevans og motivasjon for yrkesfagelever.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på 1P-Y med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis i digitale omgivelser, samt relevans og motivasjon for elever i yrkesfaglige program.
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter og motivasjon hos elevene.
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og motivasjon til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis, analogt og digitalt.
- kan fremme den enkelte elevs læringslyst, motivasjon og tro på egne muligheter for å lære, skape, samhandle og dele i digitale omgivelser.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi, yrkesliv og samfunnsutvikling.
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor det utdanningsprogrammet man underviser i på yrkesfag og i samfunnet og arbeidslivet for øvrig.
- har innsikt i matematikkfagets betydning og relevans for deltakelse i et demokratisk samfunn.
Opptak
Bestått grunnskole-/allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning rettet mot skole på minimum 180 studiepoeng.
Det er krav om ansettelse i relevant undervisningsstilling ved en videregående skole i Østfold i studietiden.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av to emner. Emne 1: Tall og algebra for yrkesfaglærere (15 stp) og Emne 2: Geometri og økonomi for yrkesfaglærere (15 stp). Emne 1 går høsten 2018 og emne 2 går våren 2019. Det er seks heldagssamlinger hvert semester.
I emne 1 er de matematiske temaene Tall og algebra, med fokus på kartlegging, analysere og vurdere elevers tenkemåter og digitale hjelpemidler. I emne 2 er de matematiske temaene Geometri og økonomi, med fokus på flipped classrom i undervisningen.
For mer utfyllende informasjon, se den enkelte emneplan.
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Studiet er samlingsbasert med 6 samlinger á en dag hvert semester. Hver dag er på 6 timer og varer fra kl 09:00 til 15:00. Det benyttes elektronisk læringsplattform. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring.
En vesentlig del av læringen er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav:
Arbeidskravene skal leveres til fastsatte frister og må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
I begge emnene gis det veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.
Eksamen:
Det benyttes varierte vurderingsformer i studiet, noe som er i tråd med skolens bruk av vurderingsformer. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer detaljert beskrivelse av vurderingsform.
Det benyttes bokstavkarakterer på en skala fra A - F.
Praksis
Ingen.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisningen er forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid innen fagfeltet.
Internasjonalisering
Internasjonalisering vil bli ivaretatt gjennom bruk av faglitteraturen.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.
- Det blir gjennomført evalueringer av emnene etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
- I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.
Litteratur
Se den enkelte emnebeskrivelse for litteraturliste.
Jobb og videre studier
Ønsker du ytterligere kompetanse i faget kan du søke på Matematikk 1 (30 studiepoeng). Yrkesmulighetene er gode, da skolen har behov for lærere som fyller kravene for å undervise i matematikk.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, Avdeling for lærerutdanning, 10.01.2018Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for studenter som starter studieåret 2018Studieprogramansvarlig
HiØ VIDERE.Studieleder Alf Rolin, Avdeling for lærerutdanning
Studiemodell
Høst 2018
Matematikk for yrkesfaglærere 11.-13. trinn. Kompetanse for kvalitet
Velg studieretning for å se emner
Vår 2019
Matematikk for yrkesfaglærere 11.-13. trinn. Kompetanse for kvalitet
Velg studieretning for å se emner