Studieplan for Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen. (Kffb) (30 studiepoeng) (2023–2024)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden, deltid.

Informasjon om studiet

Studiet er et oppdragsstudium og gis i sammenheng med Utdanningsdirektoratets strategi; "Kompetanse for fremtidens barnehage 2023 - 2025"

Studiet har fokus på læringsprosesser og ulike tilnærminger til veiledning, strategier og metoder og retter også søkelyset mot kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Studiet anvender forskningsbasert kunnskap og har en praktisk tilnærming der deltagerne skal kunne anvende kunnskaper og ferdigheter i sitt arbeid med veiledning. Spesielt vektlegges dialogiske og relasjonelle prosesser, kollektive læringsprosesser og etiske forhold i veiledning.

Målgruppe er praksislærere i barnehage.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • har inngående kunnskap om det vitenskapelige grunnlaget for læringsprosesser i veiledning

  • har avansert kunnskap om teoretiske og metodiske tilnærminger til veiledning

  • har inngående kunnskap om relasjonelle og etiske forhold i veiledning

  • har kunnskap om, og kan analysere, veiledningsfaglige problemstillinger

  • har inngående kunnskap om veiledning og kollektive læringsprosesser

  • har inngående kunnskap om hvordan Rammeplan  for barnehagens innhold og oppgaver kan fungere som styringsdokument

 

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for utvikling av egen veiledning

  • kan analysere og forholde seg kritisk til veiledningsprosesser og arbeide selvstendig med problemløsning

  • kan bruke relevante metoder for veiledningsfaglig utviklingsarbeid i barnehage

  • kan anvende kunnskap om læringsprosesser og veiledning i ulike kontekster

  • kan analysere og forholde seg kritisk til individuelle og kollektive læringsprosesser i organisasjoner

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan anvende sine kunnskaper om, og ferdigheter i, veiledning med fokus på kollektive læringsprosesser

  • kan analysere veiledningsprosesser og forholde seg bevisst til etiske forhold som oppstår

  • kan presentere problemstillinger, analyser og konklusjoner overfor ulike målgrupper 

  • kan forholde seg selvstendig til egen og andres læring når det gjelder veiledning

  • kan forholde seg til mangfoldet i læringsfellesskap og på en selvstendig måte bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen det veiledningsfaglige feltet

Opptak

Bachelor i barnehage-/førskolelærerutdanning, eller tilsvarende utdanning på minimum 180 studiepoeng,
og minimum ett års relevant arbeidserfaring etter fullført utdanning.

Det er krav om ansettelse i relevant stilling i barnehage i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne (30 stp), med to tematiske inndelinger:
1) Innføring i veiledning - teori og metode (Høst)
2) Veiledning, profesjon og organisasjon i barnehage (Vår)

Innholdet i studiet knyttes til rammeplaner og retningslinjer for barnehage/ barnehagelærerutdanning og til nasjonale rammer for veilederutdanning i barnehage og skole. Emnet behandler nyere forskningsbasert kunnskap om veiledning relatert til barnehagelærerprofesjonen og til barnehagelærerens kunnskaps-, vurderings- og refleksjons-grunnlag. Veiledning betraktes som et sentralt område ved profesjonsutvikling og ses som et vesentlig aspekt ved lærings- og utviklingsprosesser i barnehagefaglige kontekster.

Tematiske innholdskomponenter i studiet:

- Praksislæreren som veileder for studenter som skal utdanne seg til barnehagelærere
- Ulike faglige tilnærminger til veiledning
- Kritiske analyser og etiske utfordringer i veiledningsprosesser
- Veiledning, kommunikasjon og relasjonsbygging
- Tillit, makt og etikk i veiledningsrelasjoner
- Barnehagens verdigrunnlag og profesjonens vitenskapsteoretiske kunnskapsgrunnlag- Inkludering, ressurser, fellesskap og veiledning
- Veiledning og kollektive konstruksjoner av kunnskap

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Emnet organiseres med seks studiesamlinger á to dager. Undervisningen foregår på dagtid. Det legges opp til at studentene jobber selvstendig og i basisgrupper mellom studiesamlingene. En basisgruppe består av 2x2 eller 3x2 læringspartnere som følger hverandre og gir hverandre veiledning gjennom studiet. Hver basisgruppe tildeles en faglærer som er gruppens veileder. Læringsformene varierer mellom forelesning, litteraturstudier, ulike former for veiledning, utviklingsarbeid knyttet til veiledning i barnehager og selvstendig arbeid. Læringsformene er utpreget deltakeraktive. I studiet benyttes Canvas som digital læringsplattform.

Studentene får tilbakemelding på sitt studiearbeid, både fra utviklingsarbeid, veiledning, og studiesituasjonen forøvrig. Tilbakemeldingene gis av faglærer og av medstudenter på studiesamlinger og i basisgrupper.

Arbeidskrav

  • Veiledning og logg:
    Studenten gjennomfører to individuelle veiledninger som dokumenteres med to logger.

  • Veiledningsfaglig tekst:
    Studenten skriver en individuell veiledningsfaglig tekst hvor egne erfaringer med veiledning drøftes i lys av teorier og relevant forskning om veiledning. Fagteksten utarbeides etter nærmere angitte kriterier.

  • Utviklingsarbeid:
    Studenten skal gjennomføre et individuelt utviklingsarbeid som relateres til veiledning i barnehage. I dette inngår to veiledninger. Sentrale sider fra veiledningene og utviklingsarbeidet skal analyseres og diskuteres i basisgruppa. Det skal leveres to individuelle faglogger fra dette arbeidet.

  • Basisgruppa skal planlegge og presentere et selvvalgt tema med utgangspunkt i utviklingsarbeidet. Presentasjonen skal være for medstudenter og lærere.

  • Obligatorisk deltakelse:
    Studenten må delta på minimum 80 % av studiesamlingene og i basisgruppene for å kunne framstille seg til eksamen.

Se semesterplanen for nærmere beskrivelser av arbeidskravene. Arbeidskravene skal være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

  • Praktisk eksamen: Individuell veiledning med muntlig refleksjon
    Kandidatene organiseres i eksamensgrupper på 3-4 i hver gruppe. Gjennom et rullerende system skal kandidatene være i rollene som veileder, veisøker og observatør. Hver veiledning skal ha en varighet på inntil 25 minutter. Etter hver veiledning gjennomføres en muntlig del, blant annet i forhold til relevant teori. Den muntlige delen ledes av sensorene.

Eksamen varer inntil 45 minutter for hver enkelt kandidat. Se semesterplanen for nærmere beskrivelser av organisering og gjennomføring av eksamen. Karakterregel: A-F.

Studenter som ikke består eksamen eller ønsker å forbedre karakter kan tidligst fremstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring, og må selv melde seg opp til ny eksamen.


Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold

Praksis

Praksis består av følgende elementer:

  • Gjennomføre veiledning som ledd i utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
  • Gjennomføre møter i basisgruppen for analyser, konklusjoner og planlegging av en gruppepresentasjon for medstudenter og lærere

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
 

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto.

Jobb og videre studier

Dersom du ønsker mer utdanning innenfor pedagogisk veiledning, kan du f.eks. søke opptak til Master i rådgivningsvitenskap (NTNU). Det er institusjonen det søkes til som vurderer om du kvalifiserer for opptak, og hvorvidt tidligere avlagt utdanning kan innpasses.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 12.desember 2022.

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2023-2024.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.  

Studiemodell

Høst 2023

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:30