Studieplan for Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen (Kffb) (30 studiepoeng) (2017–2018)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Studiet er et oppdragsstudium og gis i sammenheng med Utdanningsdirektoratets strategi; «Kompetanse for fremtidens barnehage - strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020».

Studiet har fokus på læringsprosesser og ulike tilnærminger til veiledning, strategier og metoder og retter også søkelyset mot kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Studiet anvender forskningsbasert kunnskap og har en praktisk tilnærming der deltagerne skal kunne anvende kunnskaper og ferdigheter i sitt arbeid med veiledning. Spesielt vektlegges dialogiske og relasjonelle prosesser, kollektive læringsprosesser og etiske forhold i veiledning.

Målgruppe er barnehagelærere som skal:
a) være praksislærer i barnehage og/eller
b) veilede nyutdannede i barnehager

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Studenten

  • har inngående kunnskap om det vitenskapelige grunnlaget for læringsprosesser i veiledning
  • har avansert kunnskap om teoretiske og metodiske tilnærminger til veiledning
  • har inngående kunnskap om relasjonelle og etiske forhold i veiledning
  • har kunnskap om, og kan analysere, veiledningsfaglige problemstillinger
  • har inngående kunnskap om veiledning og kollektive læringsprosesser
  • har inngående kunnskap om hvordan Rammeplan  for barnehagens innhold og oppgaver kan fungere som styringsdokument
  • har kjennskap til Læreplanverket for Kunnskapsløftet

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for utvikling av egen veiledning
  • kan analysere og forholde seg kritisk til veiledningsprosesser og arbeide selvstendig med problemløsning
  • kan bruke relevante metoder for veiledningsfaglig utviklingsarbeid i barnehage
  • kan anvende kunnskap om læringsprosesser og veiledning i ulike kontekster
  • kan analysere og forholde seg kritisk til individuelle og kollektive læringsprosesser i organisasjoner

Generell kompetanse
Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper om, og ferdigheter i, veiledning med fokus på kollektive læringsprosesser
  • kan analysere veiledningsprosesser og forholde seg bevisst til etiske forhold som oppstår
  • kan presentere problemstillinger, analyser og konklusjoner overfor ulike målgrupper 
  • kan forholde seg selvstendig til egen og andres læring når det gjelder veiledning
  • kan forholde seg til mangfoldet i læringsfellesskap og på en selvstendig måte bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen det veiledningsfaglige feltet

Opptak

Bachelor i barnehage-/førskolelærerutdanning, eller tilsvarende utdanning på minimum 180 studiepoeng,
og minimum ett års relevant arbeidserfaring etter fullført utdanning.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Emnet behandler forskningsbasert kunnskap om veiledning relatert til barnehagelærerprofesjonen. Teorier om læringsprosesser, etikk og profesjonsutvikling belyses. Forskningsbasert dokumentasjon og arbeid med veiledning danner grunnlag for kritiske analyser av veiledningsfaglige områder. Emnet belyser veiledning som et ledd i lærings- og utviklingsprosesser i ulike barnehagefaglige kontekster, samt utviklings- og/eller forskningsarbeid relatert til tidsaktuelle tema innen barnehagekontekster.

Studiet består av ett emne (30stp), med to tematiske inndelinger:
1) Innføring i veiledning - teori og metode (Høst 2017)
2) Veiledning, profesjon og organisasjon i barnehage (Vår 2018)

Organisering og læringsformer

Emnet organiseres med seks studiesamlinger á to dager. Undervisningen foregår på dagtid. Det legges opp til at studentene jobber selvstendig og i basisgrupper mellom studiesamlingene.

Læringsformene varierer mellom forelesning, litteraturstudier, ulike former for veiledning, utviklingsarbeid knyttet til veiledning i barnehager og selvstendig arbeid. Læringsformene er utpreget deltakeraktive. I studiet benyttes Canvas som digital læringsplattform.

Arbeidskrav
Det er knyttet følgende arbeidskrav til studiet:

  • Studenten gjennomfører minst to individuelle veiledninger som dokumenteres med minst to logger.
  • Studenten skriver en individuell veiledningsfaglig tekst hvor egne erfaringer med veiledning drøftes i lys av teorier og relevant forskning om veiledning. Fagteksten utarbeides etter nærmere angitte kriterier.
  • Studenten skal gjennomføre et individuelt utviklingsarbeid som relateres til veiledning i barnehage. I dette inngår minst to veiledninger. Sentrale sider fra veiledningene og utviklingsarbeidet skal analyseres og diskuteres i basisgruppa. Det skal leveres to individuelle faglogger fra dette arbeidet. Basisgruppa skal planlegge og presentere et selvvalgt tema med utgangspunkt i utviklingsarbeidet. Presentasjonen skal være for medstudenter og lærere.
  • Obligatorisk deltakelse. Det skal væer minst 80 % deltakelse på studiesamlingene og i basisgruppene for å kunne framstille seg til eksamen.

Se semesterplanen for nærmere beskrivelser av arbeidskravene.

Arbeidskravene skal være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Praksis

Praksis består av følgende elementer:

  • Gjennomføre veiledning som ledd i utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
  • Gjennomføre møter i basisgruppen for analyser, konklusjoner og planlegging av en  gruppepresentasjon for medstudenter og lærere

Evaluering av studiet

Studiet vil bli evaluert etter hver studiesamling og ved slutten av studiet.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på sitt studiearbeid, både fra utviklingsarbeid, veiledning, og studiesituasjonen forøvrig. Tilbakemeldingene gis av faglærer og av medstudenter på studiesamlinger og i basisgrupper.

Vurdering

Praktisk eksamen: Individuell veiledning med muntlig refleksjon
Kandidatene organiseres i eksamensgrupper på 3-4 i hver gruppe. Gjennom et rullerende system skal kandidatene være i rollene som veileder, veisøker og observatør. Hver veiledning skal ha en varighet på inntil 25 minutter. Etter hver veiledning gjennomføres en muntlig del, blant annet i forhold til relevant teori. Den muntlige delen ledes av sensorene.

Eksamen varer inntil 45 minutter for hver enkelt kandidat. Se semesterplanen for nærmere beskrivelser av organisering og gjennomføring av eksamen.

Karakterskalaen A-F benyttes, der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter og F betyr ikke bestått.

Studenter som ikke består eksamen eller ønsker å forbedre karakter kan tidligst fremstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring, og må selv melde seg opp til ny eksamen.

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 21. juni 2017. Det tas forbehold om endringer før semesterstart.

Litteratur Høst 2017:
Bjerkholt, E. (2017) Profesjonsveiledning. Oslo: Cappelen Damm.

Botnen Eide, S., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I. og D.G. Aasland (2009) Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Karlsen, T.J. (red) (2011) Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Oslo. Gyldendal Akademisk.

Lauvås, P., Hofgaard Lycke,K. og G. Handal (2016) Kollegaveiledning med kritiske venner. Oslo. Cappelen Damm Akademisk

Ulleberg, I. (2014) Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.

Jensen, M.S., Karlsen, T. og G. Luthen (red.) (2017) Veiledning og oppdagelse. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Litteratur Vår 2018:
Eik, L.T., Steinnes, G.S. og E. Ødegård (2015) Barnehagelæreres profesjonslæring. Bergen: Fagbokforlaget.

Engelstad, F. (2005) Hva er makt. Oslo: Universitetsforlaget.

Grimen, H. (2009) Hva er tillit. Oslo: Universitetsforlaget.

Hennum, B.A. og S. Østrem (2016) Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Jensen, M.S., Karlsen, T. og G. Luthen (2014) Sustainable mentoring in kindergartens and schools – an equal partnership. I: ATEE annual conference 2014 - Transitions in teacher education and Professional identities. Proceedings. ATEE - Association for Teacher Education in Europe 2015 pp. 47-56 HIOF.

Karlsson, B. og F. Oterholt. (red.) (2010) Fenomener i faglig veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.

Kjærgård. P.I. (2013). Veiledning som møte eller teknikk? Artikkelen er digitalt tilgjengelig.
Kolle, T., Larsen, A S og B. Ulla (2017) Pedagogisk dokumentasjon – inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget.

Pettersen, K-S. og E. Simonsen (2010) Anerkjennelse og profesjon. Oslo: Cappelen Damm AS.

Worum. K.S. (2014) Veiledning, kunnskapssyn og danning. Artikkelen er digitalt tilgjengelig.

Østrem.S. (2011) Veiledning på egne eller andres vilkår? Artikkelen er digitalt tilgjengelig.

Jobb og videre studier

Dersom du ønsker mer utdanning innenfor pedagogisk veiledning, kan du f.eks. søke opptak til Master i rådgivningsvitenskap (NTNU). Det er institusjonen det søkes til som vurderer om du kvalifiserer for opptak, og hvorvidt tidligere avlagt utdanning kan innpasses.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Unni Hagen, 27. januar 2017

Studieplanen gjelder for

2017-2018

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2017

Velg studieretning for å se emner

Vår 2018

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:47