Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne (30 stp), med to tematiske inndelinger:
1) Innføring i veiledning - teori og metode (Høst)
2) Veiledning, profesjon og organisasjon i barnehage (Vår)

Innholdet i studiet knyttes til rammeplaner og retningslinjer for barnehage/ barnehagelærerutdanning og til nasjonale rammer for veilederutdanning i barnehage og skole. Emnet behandler nyere forskningsbasert kunnskap om veiledning relatert til barnehagelærerprofesjonen og til barnehagelærerens kunnskaps-, vurderings- og refleksjons-grunnlag. Veiledning betraktes som et sentralt område ved profesjonsutvikling og ses som et vesentlig aspekt ved lærings- og utviklingsprosesser i barnehagefaglige kontekster.

Tematiske innholdskomponenter i studiet:

- Praksislæreren som veileder for studenter som skal utdanne seg til barnehagelærere
- Ulike faglige tilnærminger til veiledning
- Kritiske analyser og etiske utfordringer i veiledningsprosesser
- Veiledning, kommunikasjon og relasjonsbygging
- Tillit, makt og etikk i veiledningsrelasjoner
- Barnehagens verdigrunnlag og profesjonens vitenskapsteoretiske kunnskapsgrunnlag- Inkludering, ressurser, fellesskap og veiledning
- Veiledning og kollektive konstruksjoner av kunnskap

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Emnet organiseres med seks studiesamlinger á to dager. Undervisningen foregår på dagtid. Det legges opp til at studentene jobber selvstendig og i basisgrupper mellom studiesamlingene. En basisgruppe består av 2x2 eller 3x2 læringspartnere som følger hverandre og gir hverandre veiledning gjennom studiet. Hver basisgruppe tildeles en faglærer som er gruppens veileder. Læringsformene varierer mellom forelesning, litteraturstudier, ulike former for veiledning, utviklingsarbeid knyttet til veiledning i barnehager og selvstendig arbeid. Læringsformene er utpreget deltakeraktive. I studiet benyttes Canvas som digital læringsplattform.

Studentene får tilbakemelding på sitt studiearbeid, både fra utviklingsarbeid, veiledning, og studiesituasjonen forøvrig. Tilbakemeldingene gis av faglærer og av medstudenter på studiesamlinger og i basisgrupper.

Arbeidskrav

  • Veiledning og logg:
    Studenten gjennomfører to individuelle veiledninger som dokumenteres med to logger.

  • Veiledningsfaglig tekst:
    Studenten skriver en individuell veiledningsfaglig tekst hvor egne erfaringer med veiledning drøftes i lys av teorier og relevant forskning om veiledning. Fagteksten utarbeides etter nærmere angitte kriterier.

  • Utviklingsarbeid:
    Studenten skal gjennomføre et individuelt utviklingsarbeid som relateres til veiledning i barnehage. I dette inngår to veiledninger. Sentrale sider fra veiledningene og utviklingsarbeidet skal analyseres og diskuteres i basisgruppa. Det skal leveres to individuelle faglogger fra dette arbeidet.

  • Basisgruppa skal planlegge og presentere et selvvalgt tema med utgangspunkt i utviklingsarbeidet. Presentasjonen skal være for medstudenter og lærere.

  • Obligatorisk deltakelse:
    Studenten må delta på minimum 80 % av studiesamlingene og i basisgruppene for å kunne framstille seg til eksamen.

Se semesterplanen for nærmere beskrivelser av arbeidskravene. Arbeidskravene skal være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

  • Praktisk eksamen: Individuell veiledning med muntlig refleksjon
    Kandidatene organiseres i eksamensgrupper på 3-4 i hver gruppe. Gjennom et rullerende system skal kandidatene være i rollene som veileder, veisøker og observatør. Hver veiledning skal ha en varighet på inntil 25 minutter. Etter hver veiledning gjennomføres en muntlig del, blant annet i forhold til relevant teori. Den muntlige delen ledes av sensorene.

Eksamen varer inntil 45 minutter for hver enkelt kandidat. Se semesterplanen for nærmere beskrivelser av organisering og gjennomføring av eksamen. Karakterregel: A-F.

Studenter som ikke består eksamen eller ønsker å forbedre karakter kan tidligst fremstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring, og må selv melde seg opp til ny eksamen.


Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold

Praksis

Praksis består av følgende elementer:

  • Gjennomføre veiledning som ledd i utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
  • Gjennomføre møter i basisgruppen for analyser, konklusjoner og planlegging av en gruppepresentasjon for medstudenter og lærere

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:46