Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
-
har inngående kunnskap om det vitenskapelige grunnlaget for læringsprosesser i veiledning
-
har avansert kunnskap om teoretiske og metodiske tilnærminger til veiledning
-
har inngående kunnskap om relasjonelle og etiske forhold i veiledning
-
har kunnskap om, og kan analysere, veiledningsfaglige problemstillinger
-
har inngående kunnskap om veiledning og kollektive læringsprosesser
-
har inngående kunnskap om hvordan Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver kan fungere som styringsdokument
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende forskningsbasert kunnskap for utvikling av egen veiledning
-
kan analysere og forholde seg kritisk til veiledningsprosesser og arbeide selvstendig med problemløsning
-
kan bruke relevante metoder for veiledningsfaglig utviklingsarbeid i barnehage
-
kan anvende kunnskap om læringsprosesser og veiledning i ulike kontekster
-
kan analysere og forholde seg kritisk til individuelle og kollektive læringsprosesser i organisasjoner
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan anvende sine kunnskaper om, og ferdigheter i, veiledning med fokus på kollektive læringsprosesser
-
kan analysere veiledningsprosesser og forholde seg bevisst til etiske forhold som oppstår
-
kan presentere problemstillinger, analyser og konklusjoner overfor ulike målgrupper
-
kan forholde seg selvstendig til egen og andres læring når det gjelder veiledning
-
kan forholde seg til mangfoldet i læringsfellesskap og på en selvstendig måte bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen det veiledningsfaglige feltet