Studieplan for Andrespråkspedagogikk 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2021–2022)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden, deltid.

Informasjon om studiet

Studiet er en del av Kompetanse for kvalitet, Kunnskapsdepartementets strategi for etter- og videreutdanning og er utformet i tråd med Kunnskapsløftet. Studiet er profesjonsrettet og praksisnært og bygger på lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse. Målgruppen er primært lærere i skolen.

Studentene skal gjennom studiet få innsikt i hva det vil si å være flerspråklig og å vokse opp med et førstespråk som er minoritetsspråk, og hvilken betydning det kan ha for elevenes utvikling og læring. Studentene skal utvikle grunnleggende kunnskap om to- og flerspråklighet og andrespråkslæring slik at de er i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring for språklige minoriteter etter gjeldende planer og forskrifter. Gjennom studiet skal man også utvikle en forståelse hos studentene for de ressurser og utfordringer elever med ulik kulturell og språklig bakgrunn representerer, og hvordan man i alle fag kan legge til rette for undervisningsformer som reflekterer det språklige og kulturelle mangfold.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har:

  • kunnskap om sentrale begreper innen fagområdet flerspråklighet, og ulike aspekter ved det å være flerspråklig
  • grunnleggende fagteoretisk kunnskap om norsk som andrespråk
  • kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv
  • kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst
  • god kjennskap til teorier om språkutvikling og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv
  • kunnskap om lese- og skriveutvikling på norsk som andrespråk
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • legge til rette for opplæring av elever som ikke har norsk som morsmål, og har et profesjonelt forhold til hvordan man samarbeider med morsmålslærer/tospråklig faglærer
  • gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å tilegne seg
  • forutse utfordringer for elevenes andrespråksutvikling
  • analysere og vurdere skjønnlitterære og faglitterære tekster i forhold til andrespråkslesere
  • analysere og vurdere andrespråkselevers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv
  • kan bruke litteratur og samtaler rundt litteratur som språkstimulering og styrking av elevenes danning
  • delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisning

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • reflektere kritisk omkring kulturmøter, migrasjonsmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
  • legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk
  • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
  • forholde seg kritisk til styringsdokumenter, egen praksis og studiets pensumlitteratur
  • fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn

Opptak

Bestått lærerutdanning rettet mot skole iht. kap. 14 i forskrift til opplæringslova.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling i grunnskolen i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner á 15 studiepoeng. Hvert emne går over ett semester og har avsluttende eksamen. I begge emnene står teorier om andrespråk og flerspråklighet sentralt, og begge disse fagfeltene vil bli drøftet i et praksisnært og didaktisk perspektiv. I emnet Grunnleggende andrespråkspedagogikk tar vi for oss de grunnleggende temaene i andrespråkspedagogikk, for så å utvide og foreta en videre fordypning av temaene i emnet Andrespråkspedagogikk fordypning. Vi gir en nærmere presisering av temaene i den enkelte emnebeskrivelse.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er organisert som samlinger med tre fysiske samlinger à to dager i hvert semester. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av studiet. HiØ benytter pr. nå Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om studiet vil bli lagt ut her.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til studiet som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se nærmere informasjon i den enkelte emnebeskrivelse. Studentene får veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Deler av studiet er definert som veiledning, og studenten vil få tilbakemeldinger på prosjektoppgave underveis i skriveprosessen. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen
Kandidatene blir vurdert både ved individuell muntlig og skriftlig eksamensform.
Det benyttes bokstavkarakterer A-F i begge emnene. Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studirett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen veiledet praksis knyttet til studiet. Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må i henhold til opptakskravet undervise i grunnskolen parallelt med studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene gjennomfører et forsknings- og utviklingsarbeid i forbindelse med prosjektoppgave knyttet til temaene andrespråksutviking, lese- og/eller skriveutvikling hos minoritetsspråklige, minoritetsspråkliges faglæring eller andre temaer innenfor studiets fagfelt.

Internasjonalisering

Studiet er et ledd i internasjonalisering av den norske skolen. Kunnskap om andrespråksutvikling og flerspråklighet vil øke forståelsen for de utfordringer vi møter i en verden med økt mobilitet og internasjonalisering.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Se emnebeskrivelser

Jobb og videre studier

Økt globalisering fører til at stadig flere elever i grunnskolen har en annen språkbakgrunn enn norsk. Språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangold blir stadig viktigere. Dette krever at skolen kan legge til rette for en tilpasset opplæring for denne elevgruppa. Studiet er en selvstendig videreutdanning for lærere, og gir faglig grunnlag for arbeid med elever som ikke har norsk som førstespråk. Læreren vil kunne bidra positivt til fag- og læringsmiljøet på skoler og trekkes inn som en ressursperson når det gjelder andrespråksundervisning.

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 2. januar 2017

Studieplanen er revidert

Studieleder Alf Rolin, 15. januar 2021

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2021-2022.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Studieleder Alf Rolin

Studiemodell

Høst 2021

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:22:27