Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Andrespråkspedagogikk (30 studiepoeng) (2016–2017)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Halden

Informasjon om studiet

Studiet er en del av Kompetanse for kvalitet, Kunnskapsdepartementets strategi for etter- og videreutdanning og er utformet i tråd med Kunnskapsløftet. Studiet er profesjonsrettet og praksisnært og bygger på lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse. Målgruppa er primært lærere og ledere innen kommuneområdet skole og oppvekst.

Studentene skal gjennom studiet få innsikt i hva det vil si å være flerspråklig og å vokse opp med et førstespråk som er minoritetsspråk, og hvilke konsekvenser det kan få for elevenes utvikling og læring. Studentene skal utvikle grunnleggende kunnskap om to- og flerspråklighet og andrespråkslæring slik at de er i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring for språklige minoriteter etter gjeldende planer og forskrifter. Studiet skal også utvikle en forståelse hos studentene for de ressurser og utfordringer ulike kulturelle og språklige elevgrupper representerer, og hvordan man i det ordinære klasserom, i alle fag, bedre kan legge til rette for undervisningsformer som reflekterer det språklige og kulturelle mangfold som i stadig sterkere grad preger alle deler av samfunnslivet.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Studenten har:

  • kunnskap om sentrale begreper innen fagområdet flerspråklighet, og ulike aspekter ved det å være flerspråklig
  • grunnleggende fagteoretisk kunnskap om norsk som andrespråk
  • kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv
  • kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst
  • god kjennskap til teorier om språkutvikling og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv
  • kunnskap om lese- og skriveutvikling på norsk som andrespråk
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter

Ferdigheter
Studenten kan:

  • legge til rette for opplæring av elever som ikke har norsk som morsmål, og har et profesjonelt forhold til hvordan man samarbeider med morsmålslærer/tospråklig faglærer
  • gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å tilegne seg
  • forutse utfordringer for elevenes andrespråksutvikling
  • analysere og vurdere skjønnlitterære og faglitterære tekster i forhold til andrespråkslesere
  • analysere og vurdere andrespråkselevers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv
  • kunne bruke litteratur og samtaler rundt litteratur som språkstimulering og styrking av elevenes danning
  • delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisning

Generell kompetanse
Studenten kan

  • reflektere kritisk omkring kulturmøter, migrasjonsmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
  • legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk
  • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
  • forholde seg kritisk til styringsdokumenter, egen praksis og studiets pensumlitteratur
  • fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn

Opptak

Bestått grunnskole-/ allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning rettet mot skole på minimum 180 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling på barne- eller ungdomstrinnet.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner á 15 studiepoeng. Hvert emne går over ett semester og har avsluttende eksamen. I begge emnene står teorier om andrespråk og flerspråklighet sentralt, og begge disse fagfeltene vil bli drøftet i et praksisnært og didaktisk perspektiv. I emnet Grunnleggende andrespråkspedagogikk tar vi for oss de grunnleggende temaene i andrespråkspedagogikk, for så å utvide og foreta en videre fordypning av temaene i emnet Andrespråkspedagogikk fordypning. Vi gir en nærmere presisering av temaene i den enkelte emnebeskrivelse.

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Det er organisert som samlinger med tre fysiske samlinger à to dager i hvert semester. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster.
Selvstudium utgjør en vesentlig del av studiet.
HiØ har Fronter som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om studiet vil bli lagt ut her.

Praksis

Ingen veiledet praksis knyttet til studiet. Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må i henhold til opptakskravet undervise i grunnskolen parallelt med studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene gjennomfører et forsknings- og utviklingsarbeid i forbindelse med prosjektoppgave knyttet til temaene andrespråksutviking, lese- og/eller skriveutvikling hos minoritetsspråklige, minoritetsspråkliges faglæring eller andre temaer innenfor studiefeltet.

Internasjonalisering

Studiet er et ledd i internasjonalisering av den norske skolen. Kunnskap om andrespråksutvikling og flerspråklighet vil øke forståelsen for de utfordringer vi møter i en verden med økt mobilitet og internasjonalisering.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Tilbakemelding underveis

I begge emnene gis det veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Deler av studiet er definert som veiledning, og studenten vil få tilbakemeldinger på prosjektoppgave underveis i skriveprosessen.

Vurdering

Til hvert emne tilhører arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Kandidatene blir vurdert både ved individuell muntlig og skriftlig eksamensform.

Det benyttes gradert karakterskala A-F i begge emnene hvor A er beste bestått karakter og E er dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått.

Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Se emnebeskrivelser.

Jobb og videre studier

Studiet er en selvstendig videreutdanning for lærere, og gir faglig grunnlag for arbeid med elever som ikke har norsk som førstespråk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Studieleder/prodekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 8. januar 2016

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2016 - 2017

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2016

Velg studieretning for å se emner

Vår 2017

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:22:25