Studieplan for Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter 2: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2019–2020)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, studiested Halden.
Informasjon om studiet
Studiet tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025. Studieplanen er utformet i tråd med Kunnskapsløftet. Studiet er profesjonsrettet og praksisnært og bygger på lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse. Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter er både en forutsetning for utvikling av fagkunnskap og en del av fagkompetansen i alle fag, og lærer i hvert enkelt skolefag har ansvar for at elevene har mulighet til å utvikle lesing og skriving i faget. Studiet skal bevisstgjøre lærere i å reflektere faglig og didaktisk rundt de grunnleggende ferdighetene lesing og skriving i ulike fag.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har
- inngående kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- inngående kunnskap om sammenhengen mellom lesing og skriving og de andre grunnleggende ferdighetene
- kunnskap om multimodale tekster
- kunnskap om tekster i læreverk i ulike medier og elevers lesing av disse
- kunnskap om lesing og skriving i ulike fag i det flerspråklige klasserommet
- inngående kunnskap om arbeid med lesing og skriving som læringsstrategier i ulike fag
- kunnskap om vurdering av fagtekster i ulike fag og sammenhengen mellom vurdering for læring og tilbakemelding på elevers skriving
- kunnskap om å være ressursperson og veileder
Ferdigheter
Kandidaten kan
- legge til rette for en inkluderende og variert undervisning i lesing og skriving i ulike fag, forankret i teori og i samsvar med styringsdokumenter
- legge til rette for en inkluderende og variert undervisning der alle de grunnleggende ferdighetene ses i sammenheng
- vurdere ulike tekster for bruk i undervisningen
- ha en faglig dialog med andre lærere og veilede dem om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- legge til rette for en inkluderende og variert undervisning der elever får utviklet sin lesing og skriving i ulike fag ut i fra egne forutsetninger
- vurdere elevers fagtekster og gi dem relevante tilbakemeldinger
- ha en faglig dialog med andre lærere og veilede dem om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- være en ressursperson som kan bidra til utviklingsarbeid i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i lesingens og skrivingens betydning som allmenndannende ferdigheter og for samspillet med de andre grunnleggende ferdighetene både i skolen og i samfunnet forøvrig
- har innsikt i den betydningen de grunnleggende ferdighetene har for deltagelse i et demokrati
- kan vurdere egen og andres praksis og grunngi vurderingene ut fra teori og rammeverk
Opptak
Bestått grunnskole-/ allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning rettet mot skole på minimum 180 studiepoeng,
og inkludert eller i tillegg Lesing og skriving som grunnleggende ferdigehet 1, eller tilsvarende utdanning på minimum 30 studiepoeng.
Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling på mellom-/ungdomstrinnet i studietiden.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av to emner på 15 studiepoeng hver, se studiemodell nedenfor.
Emnet Lesing og skriving som ferdigheter, fordypning tar opp temaene:- sammenhengen mellom de grunnleggende ferdighetene i LK06
- tekstkunnskap i et mangfoldig tekstunivers
- elevers lesing og tekstproduksjon i ulike medier
Emnet Fordypning av lese- og skriveferdigheter tar opp temaene:
- lesing og skriving i det flersprkålige klasserommet
- arbeid med lesing og skriving for å lære
- utviklingsarbeid på egen skole
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Det er organisert som samlinger med tre fysiske samlinger à to dager i hvert semester. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesning, oppgaver, dialog, refleksjon, tilbakemelding, veiledning og kunnskapsdeling.
Høgskolen benytter læringsplattformen Canvas til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det vil være aktuelt å benytte annet kommunikasjonsverktøy mellom samlingene.
Arbeidskrav
Til hvert emne tilhører arbeidskrav som må være godkjent før man kan framstille seg til eksamen. Arbeidskravene forutsetter bruk av IKT, samt mulighet til å gjennomføre undervisningsopplegg og undersøkelser på arbeidsplassen.
Høgskolens forelesere gir veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.
Eksamen
Det er individuelle skriftlige og muntlige eksamensformer i studiet. Det benyttes bokstavkarakterer på en skala fra A-F.
Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må i henhold til opptakskravet undervise på trinn 5.-10. parallelt med studiet. Studenten må også kunne involvere ledelse og kolleger ved sitt arbeidssted i arbeidet med arbeidskrav og utviklingsoppgave.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.
Litteratur
Se de to emnebeskrivelsene.
Jobb og videre studier
Målet for studiet er å utdanne lærere med god kunnskap og gode ferdigheter i de grunnleggende ferdighetene lesing og skriving i alle fag. Læreren skal kunne bli ressursperson og veileder knyttet til lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter i alle fag ved trinn 5.-10.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Studieleder/prodekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 2. januar 2017Studieplanen er revidert
Studieleder Alf Rolin, 03. januar 2019
Studieplanen gjelder for
Studieåret 2019-2020.
Studieprogramansvarlig
HiØ VIDERE.Studieleder Alf Rolin
Studiemodell
Høst 2019
Velg studieretning for å se emner
Vår 2020
Velg studieretning for å se emner