Oppbygging og gjennomføring (2016–2017)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av to emner på 15 studiepoeng hver, se studiemodelle nedenfor.
Lesing og skriving som ferdigheter tar for seg følgende tema:
- lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter på fagenes premisser
- lærelanforståelse
- lesing og skriving som redskaper for læring
Utvikling av lese- og skriveferdigheter og arbeid med nasjonale prøver tar for seg følgende tema:
- elevers utvikling av lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- sammensatte tekster
- lesing og skriving i det flerspråklige klasserommet
- ulike arbeidsmåter og oppgavetyper som kan stimulere læring i lesing og skriving i de ulike fagene
- nasjonal prøve i lesing og analyseverktøy
Organisering og læringsformer
Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Det er organisert som samlinger med tre fysiske samlinger à to dager i hvert semester. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesning, oppgaver, dialog, refleksjon, tilbakemelding, veiledning og kunnskapsdeling. Læringsplattformen Fronter benyttes til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det vil være aktuelt å benytte annet kommunikasjonsverktøy mellom samlingene.
Praksis
Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må i henhold til opptakskravet undervise på trinn 5-10 parallelt med studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Flere arbeidskrav og eksamen i emnet Utvikling av lese- og skriveferdigheter og arbeid med nasjonale prøver legger opp til undervisningsarbeid på skolen der studenten er ansatt.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.
Tilbakemelding underveis
Lærere gir veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.
Vurdering
Det er knyttet arbeidskrav til det enkelte emnet. Disse må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Arbeidskravene forutsetter bruk av IKT, samt mulighet til å gjennomføre undervisningsopplegg og undersøkelser på arbeidsplassen.
Det vil benyttes både individuell skriftlig og muntlig eksamensform i emnene.
Det benyttes både bokstavkarakterer der A er beste beståtte karakter, E er dårligst beståttkarakter og F er ikke bestått samt karakterregel Bestått/Ikke bestått.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Se emnebeskrivelsene for litteraturlister.
Studiemodell
Høst 2016
Velg studieretning for å se emner
Vår 2017
Velg studieretning for å se emner