Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2015–2016)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Studentene skal ha

  • god kunnskap om barnehagelærerrollen i en verden preget av migrasjon, kulturmøter, oppbrudd og økende internasjonalisering
  • kunnskap om viktige arbeidsformer i en flerkulturell og flerspråklig barnehage og hvordan man forholder seg til flerspråkligheten og det flerkulturelle som ressurs
  • kjennskap til teorier om flerspråklighet i et samfunnsperspektiv og et inividperspektiv
  • kunnskap om teorier om språkutvikling og innlæring av første- og andrespråk, kjenne til teorier om førstespråkets betydning for utvikling av andrespråk og det å skifte språk i tidlig barndom
  • god kjennskap til litteratur, pedagogiske ressurser og analoge og digitale læremidler som speiler det kulturelle og språklige mangfoldet i barnehagen og samfunnet.

Ferdigheter                                             

Studenten skal kunne

  • anvende relevant fagkunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i en barnehage prega av kulturelt og språklig mangfold
  • legge til rette for god språkstimulering av flerspråklige barn både gjennom planlagte og spontane situasjoner
  • forutse utfordringer flerspråklige barn kan ha når det gjelder hverdagsspråk og læringsspråk
  • vite hvorfor og hvordan man kan bruke litteratur som kognitiv og språklig stimulering overfor flerspråklige barn
  • analysere og vurdere flerspråklige barns språkutvikling gjennom ulike former for observasjon og kartlegging
  • vite hvordan barnehagen kan forberede flerspråklige barn for skolestart og skape gode overgangssituasjoner fra barnehage til skole
  • legge til rette for gode samarbeidsformer med morsmålsassistenter og med foreldre med ulik språklig og kulturell bakgrunn

Kompetanse

Studenten skal

  • ha evnen til å legge til rette for god kognitiv utvikling og opplæring i en flerkulturell kontekst der barna har ulike morsmål.
  • kritisk kunne reflektere over egen praksis i en flerkulturell barnehage
  • kunne forholde seg kritisk til styringsdokumenter, egen praksis og studiets pensumlitteratur.
  • kunne fungere som ressursperson i barnehagen når det gjelder andrespråksutvikling, flerspråklighet, flerkulturalitet, samarbeid med andre privatpersoner og institusjoner som kan fremme barnehagens flerkulturelle dimensjoner
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:22:12