Hva lærer du? (2015–2016)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studentene skal ha
- god kunnskap om barnehagelærerrollen i en verden preget av migrasjon, kulturmøter, oppbrudd og økende internasjonalisering
- kunnskap om viktige arbeidsformer i en flerkulturell og flerspråklig barnehage og hvordan man forholder seg til flerspråkligheten og det flerkulturelle som ressurs
- kjennskap til teorier om flerspråklighet i et samfunnsperspektiv og et inividperspektiv
- kunnskap om teorier om språkutvikling og innlæring av første- og andrespråk, kjenne til teorier om førstespråkets betydning for utvikling av andrespråk og det å skifte språk i tidlig barndom
- god kjennskap til litteratur, pedagogiske ressurser og analoge og digitale læremidler som speiler det kulturelle og språklige mangfoldet i barnehagen og samfunnet.
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- anvende relevant fagkunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i en barnehage prega av kulturelt og språklig mangfold
- legge til rette for god språkstimulering av flerspråklige barn både gjennom planlagte og spontane situasjoner
- forutse utfordringer flerspråklige barn kan ha når det gjelder hverdagsspråk og læringsspråk
- vite hvorfor og hvordan man kan bruke litteratur som kognitiv og språklig stimulering overfor flerspråklige barn
- analysere og vurdere flerspråklige barns språkutvikling gjennom ulike former for observasjon og kartlegging
- vite hvordan barnehagen kan forberede flerspråklige barn for skolestart og skape gode overgangssituasjoner fra barnehage til skole
- legge til rette for gode samarbeidsformer med morsmålsassistenter og med foreldre med ulik språklig og kulturell bakgrunn
Kompetanse
Studenten skal
- ha evnen til å legge til rette for god kognitiv utvikling og opplæring i en flerkulturell kontekst der barna har ulike morsmål.
- kritisk kunne reflektere over egen praksis i en flerkulturell barnehage
- kunne forholde seg kritisk til styringsdokumenter, egen praksis og studiets pensumlitteratur.
- kunne fungere som ressursperson i barnehagen når det gjelder andrespråksutvikling, flerspråklighet, flerkulturalitet, samarbeid med andre privatpersoner og institusjoner som kan fremme barnehagens flerkulturelle dimensjoner
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
30. juni 2024 03:22:12