Studieplan for Matematikk 1 for lærere 1.-7.trinn (30 studiepoeng). Kompetanse for kvalitet. (2015–2016)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Oslo
Informasjon om studiet
Matematikk 1 for lærere, 1-7 trinn, består av to emner på 15 studiepoeng og tilbys på deltid over to semestre. Studieplanen er utformet i tråd med kompetansemålene og andre sentrale elementer i Kunnskapsløftet samt Rammeplan for Grunnskolelæreutdanning. Studiet tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for etter- og videreutdanning (2012-2015).
Elevperspektivet vil være framtredende i begge emner. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp matematisk kompetanse ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elever vanligvis utvikler matematisk forståelse, samt at lærerne evner å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevenes kunnskaper. På grunnlag av god innsikt i elevenes faglige utgangspunkt skal matematikkundervisningen gi elevene mulighet til innlevelse og den skal fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.
Målgruppen for emnet er lærere som underviser i grunnskolen og som ønsker å undervise i matematikk på 1.-7. trinn.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Læringsutbytte fremkommer i emneplanene.
Opptak
Bestått grunnskole-/allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning på minimum 180 studiepoeng. Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Fagmetodiske problemstillinger inngår som en viktig del av studiet, som det å bruke og drøfte ulike læringsmiljøer, undervisningsmetoder, hjelpemidler, lærebøker. Studiet gjør studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk.
For mer utfyllende informasjon, se den enkelte emneplan.
Organisering og læringsformer
Emnet er organisert i samlinger i høst- og vårsemesteret. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring.
For mer utfyllende informasjon, se den enkelte emneplan.
Arbeidskrav
Begge emner har obligatoriske arbeidskrav. For nærmere informasjon, se den enkelte emneplan.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ikke godkjent, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Det oppfordres og anbefales på det sterkeste at studentene er til stede på alle samlingene, da dette vil ha stor betydning for det faglig utbyttet og gjennomføringen av arbeidskravene.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
I begge emnene gis det tilbakemelding og veiledning. Det forventes at også studenten tar kontakt med veileder ved behov.
Vurdering
Det benyttes varierte vurderingsformer i studiet, noe som er i tråd med grunnskolens bruk av vurderingsformer.
Se den enkelte emnebeskrivelse for mer detaljert beskrivelse av vurderingsform.
Det benyttes bokstavkarakterer A - F, der A er beste beståtte karakter og E er dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.
Litteratur
Se den enkelte emnebeskrivelse for litteraturliste.
Jobb og videre studier
Yrkesmulighetene er gode, da skolen har behov for lærere som fyller kravene for å undervise i matematikk.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Unni Hagen, 24.06.2015Studieplanen gjelder for
Studieåret 2015-16Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2015
Velg studieretning for å se emner
Vår 2016
Velg studieretning for å se emner