Oppbygging og gjennomføring (2015–2016)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet gir en innføring i det forskningsbaserte grunnlaget for veiledning og relevante metoder for utviklingsarbeid. Ulike tilnærminger til veiledning behandles på en analytisk og kritisk måte. Spesielt vektlegges dialogiske og relasjonelle prosesser, etiske forhold i veiledning, læring og identitetsdanning og veiledningens praksis.
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres normalt med studiesamlinger og undervisning på dagtid. Det legges opp til at studentene jobber selvstendig og i basisgrupper i mellomperiodene. Individuell veiledning vektlegges, men også veiledning med grupper benyttes.
Læringsformene varierer mellom forelesning, litteraturstudier, ulike former for veiledning, utviklingsarbeid knyttet til veiledning i barnehager og skoler og selvstendig arbeid. Læringsformene er utpreget deltakeraktive. I studiet benyttes Fronter som digital læringsplattform.
Arbeidskrav
- Gjennomføring av tre veiledninger på egen arbeidsplass som dokumenteres med tre logger. Etter veiledningene skal studentene skrive en rapport/en mappe som gir en samlet framstilling av informasjon, avtaler, gjennomføring m.m. knyttet til veiledningene. Dette utviklingsarbeidet dokumenteres etter nærmere angitte kriterier.
- Obligatorisk deltakelse. Det kreves minst 80% deltakelse på studiesamlingene og i basisgruppene for å kunne framstille seg til eksamen.
Arbeidskravene skal være gjennomført og godkjent av faglærer senest 3 uker før studentene kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Praksis består av følgende elementer:
- Gjennomføre veiledning som innledning til utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
- Gjennomføre møter i basisgruppen for analyser, konklusjoner og videre planlegging av egen læring som veileder.
Se pkt Arbeidskravover for mer informasjon.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemelding på sitt studiearbeid, både fra utviklingsarbeid, veiledning og studiesituasjonen for øvrig. Tilbakemeldingene gis av faglærere og av medstudenter på studiesamlinger og i basisgrupper.
Vurdering
Individuell hjemmeoppgave
Kandidaten skal skrive en fagtekst etter nærmere angitte kriterier. Fagteksten skal relateres til kandidatens utviklingsarbeid (se pkt. Arbeidskrav). Kandidaten får veiledning på den individuelle problemstillingen. Fagteksten skal ha et omfang på maksimalt 10 sider og skal drøftes i lys av teorier og relevant forskning om veiledning, samt erfaringer fra veiledning.
Besvarelsen vurderes med gradert karakter (A-F).
Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.
Forsøk på forbedrig av karakter må baseres på ny problemstilling.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 14.04.2014
Boge, M., Markhus, R.M., Ødegaard,E.E.2011. Læring gjennom veiledning. Meningsdanning i grupper. Bergen: Fagbokforlaget.
Botnen Eide, s., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., Aasland, D. G.2009. Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Jensen, P. og Ulleberg, I. 2011: Mellom ordene. Kommunikasjon i profesjonell praksis. Oslo. Gyldendal Akademisk.
Karlsen, T.J: (red): 2011: Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Oslo. Gyldendal Akademisk
Lauvås, P., Handal G. 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Akademisk
I tillegg kommer:
- ca. 150 sider selvvalgt litteratur som må godkjennes av studiets faglærere.
Studiemodell
Høst 2015
Velg studieretning for å se emner
Vår 2016
Velg studieretning for å se emner