Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2013–2014)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng med følgende temaer:

  • Barnehagens styringsdokumenter, det helhetlige læringsbegrepet og nyere tenkning om barn og barndom og kompetanseutvikling i praksis
  • Pedagogisk arbeid med barn fra 0-3 år og nyere småbarns forskning
  • Inkludering - språklig og kulturelt mangfold, flerspråklig og flerkulturell teori og praksis

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre med totalt fem samlinger på dagtid. Hver samling varer i to dager, totalt ti dager. Det gis også veiledning i grupper og på nett mellom samlingene. I høstsemesteret legges det opp til en oppstartsamling med en gruppeveiledning i nettverk i oktober og deretter samlinger i november og desember. I vårsemesteret gjennomføres samlingene i februar og mai. Det vil bli gitt veiledning mellom samlingene i nettverksgrupper. Det anbefales at studentene har egne samlinger i grupper i studietiden og at de har veileder i egen barnehage.

Alle studenter må tilhøre en gruppe, da veiledning og ulike studentaktiviteter vil foregå i grupper. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning og bruk av e-post/Fronter.

Arbeidskrav: 

  1. En skriftlig individuell tekst etter nærmere kriterier gitt av faglærer 
  2. Et muntlig basisgruppeframlegg med selvvalgt tema innenfor studiets områder  
  3. Obligatorisk frammøte på minimum 80 % av studiesamlingene og deltagelse i veiledning

Nærmere retningslinjer gis i undervisningen av faglærer.

Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

Praksis

Det er ikke knyttet praksis til studiet.

Evaluering av studiet

For at SKUT skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Studentene skal derfor ved slutten av studiet gjennomføre evaluering - på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Via e-læringsplattformen Fronter og e-post. Det gis muntlig tilbakemelding på samlingene. Studentene får også tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Individuell, muntlig eksamen på ca. 20 minutter med utgangspunkt i arbeidskravene, samt at kandidaten eksamineres i læringsutbytte, som beskrevet i studieplanen.

Hjelpemidler: Kandidaten kan skrive en eksamenstekst på maks to (2) sider om egen læring og utvikling i studiet - fra tema i studiet som har opptatt studenten. Teksten kan brukes på muntlig eksamen og leveres til sensorene, men vil ikke inngå i vurderingen.

Eksamenen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Det gis gradert bokstavkarakter på en skala fra A - F, der A er beste og E dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 14. juni 2013. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Barnehagens styringsdokumenter.

Rammeplanen med temahefter.

Ressurshefte - flerspråklig arbeid i barnehagen utgitt av NAFO nettressurs.

Veilederen «Språk i barnehagen. Mye mer enn bare prat.» Utdanningsdirektoratet 2013

Furu, Anne og Granholt Marit. (2007): Sammen om kunnskap i kvalifiseringsarbeid i barnehagens personalgruppe. Fagbokforlaget;142 sider

Åberg, Ann og Taguchi, Lenz Hillevi (2006): Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo, Universitetsforlaget;154 sider 

I kompendium
Haugen, Synnøve,  Løkken, Gunvor og Röthle, Monica (2005): Småbarnspedagogikk - fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Kap. 1: Hvordan blir småbarnspedagogikk til? Oslo: Cappelen Akademiske forlag

Kolle, Larsen, Ulla (2010): Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget

Kolle, Tonje (2011): Danning er det 'nye' ordet - men hva åpner det for? Barnehagefolk, nr. 1.

Werner, Marianne (2011): Har barnehagen et tydelig danningsperspektiv? Artikkel publisert på barnehageforumstudent:
http://www.barnehageforumstudent.no/showarticle.aspx?ArticleID=1933&CategoryID=1&SubCategoryID=46'

Læringsperspektivet:
Askeland, Leif (2006): Kontakt med barn, innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Kap 3: Omsorg og læring - udelelige begrep i førskolelærerpedagogikken. Oslo, Gyldendal Akademisk Forlag

Øyvind Kvello (red) (2010): Barnas barnehage 1; målsettinger, føringer og rammer for barnehagen. Kap 5: Alvestad, Marit: Perspektiver på læring i barnehage. Oslo, Gyldendal Akademisk Forlag

De yngste:
Greve, Anne (2010): De første vennskapene - vennskap mellom ettåringer i barnehagen. Barnehagefolk 1. Oslo: Pedagogisk Forum.

Haugen, Synnøve, Løkken, Gunvor og Röthle, Monica (2005): Småbarnspedagogikk - fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Kap. 7: Møtet med de lekende barna. Oslo, Cappelen Akademisk forlag

Johannesen, Nina og Sandvik, Ninni (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Oslo: Cappelen Akademisk forlag

Språklig og kulturelt mangfold og inkludering:
Andersen, Camilla (2002): Verden i barnehagen - hvem sin verden er det? Barnehagefolk 4/2002. Oslo, Pedagogisk Forum

Bøhn, Henrik og Dypedahl, Magne (2009): Veien til interkulturell kompetanse. Bergen, Fagbokforlaget

Gjervan, M., Andersen, C.E. og Bleka, M. (2006): Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo, Cappelen akademisk forlag

Mørk, Olga (red) (2003): 'Jeg kjenner ikke han på norsk, jeg'. Artikkelsamling med et flerkulturelt perspektiv. Oplandske bokforlag

Spernes, Kari og Hatlem, Marianne (2013): Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske perspektiver. Gyldendal Akademisk

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/

Studiemodell

Høst 2013

Velg studieretning for å se emner

Vår 2014

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:54