Studieplan for Matematikk for lærere 2, videreutdanning (30 studiepoeng) (2013–2014)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Studiested Halden / delvis nettbasert
Informasjon om studiet
Dette er et oppdragsstudium.
Matematikk for lærere 2 er et profesjonsrettet, praksisnært studium med forskningsbasert undervisning. Studieplanen er utformet i tråd med kompetansemålene og andre sentrale elementer i Kunnskapsløftet samt Nasjonale retningslinjer for Grunnskolelærerutdanning 5 - 10. Studiet bygger på lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse.
Studiet skal hjelpe studentene til å fylle et vidt spekter av yrkesfunksjoner i lærerrollen. Derfor skal fagstudiet og studentens refleksjoner danne en helhet og rettes mot de oppgavene studenten vil møte i sitt daglige arbeid som lærer. Studentene skal utvikle matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kompetanse.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen for eksempel geometri, trigonometri, algebra, kombinatorikk og sannsynlighetsteori
- har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon, differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
FERDIGHETER
Studenten
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker, for eksempel gjennom strategiopplæring
- kan bidra i lokalt læreplanarbeid
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
Opptak
Bestått lærerutdanning og tilsatt i undervisningsstilling, samt Matematikk for lærere 1, videreutdanning (30 studiepoeng) eller tilsvarende.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studieplanen er utformet i tråd med kompetansemålene og sentrale elementer i Kunnskapsløftet samt Nasjonale retningslinjer for fag 5 - 10.
Studiet består av to emner:
V3: Tall og algebra, funksjoner 2 (15 studiepoeng)
V4: Geometri, måling, statistikk og sannsynlighet 2 (15 studiepoeng)
Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.
Organisering og læringsformer
Studiet er emnebasert og består av to emner, hver på 15 studiepoeng per semester. V3 tilbys i høstsemesteret, og V4 i vårsemesteret. Hvert emne er organisert med samlinger. En del av studiet er nettbasert og høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes; på denne måten gis informasjon, arbeidsoppgaver og løsningsforslag legges ut. Andre digitale verktøy vil også benyttes. Selvstudium, individuelt og som samarbeid i nettverksgrupper, er en sentral arbeidsform. Studiet legger til rette for at lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse skal være et utgangspunkt for å tilegne seg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig matematikklærer. Det forutsettes at lærerne prøver ut tilegnet kunnskap, og at erfaringene diskuteres med medstudenter. Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.
Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til begge emner.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
For mer informasjon, se den enkelte emnebeskrivelse.
Internasjonalisering
Det brukes internasjonal litteratur for å arbeide med bl.a. nyere forskningsresultater. Det kommer også et internasjonalt aspekt inn ved at studentene arbeider med historiske temaer fra ulike europeiske og utenomeuropeiske land.
Evaluering av studiet
For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet ved slutten av hvert semester på skjema fra SKUT. Resultatene sendes den aktuelle oppdragsgiver.
Tilbakemelding underveis
Det gis tilbakemelding og veiledning i begge emner. Det forventes at også studenten tar kontakt med veileder ved behov.
Vurdering
Det benyttes varierte vurderingsformer i studiet, noe som er i tråd med grunnskolens bruk av vurderingsformer. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer detaljert beskrivelse av vurderingsform.
Det benyttes bokstavkarakterer A - F, der A er beste beståtte karakter og E er dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.
Litteratur
Se den enkelte emnebeskrivelse for litteraturliste.
Jobb og videre studier
Videre utdanning kan være å søke seg inn på et masterstudium. Yrkesmulighetene er gode da skoleverket trenger flere lærere som fyller kompetansekravene.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Eystein Arntzen, 28. mai 2013Studieplanen gjelder for
Studieåret 2013 - 2014.Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2013
Velg studieretning for å se emner
Vår 2014
Velg studieretning for å se emner