Hva lærer du? (Høst 2015)
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten skal
- kunne gjøre rede for sammenhengen mellom sosial kompetanse, sosiale-/ emosjonelle
emosjonelle vansker og skolefaglig kompetanse
- ha kunnskap om, og innsikt i, risiko- og beskyttelsesforhold som påvirker barn og unges
atferd.
- ha kunnskap om hvordan en i barnehage og skole kan arbeide for å forebygge og
modifisere sosiale- og emosjonelle vansker.
Ferdigheter:
Studenten skal
- kunne kartlegge og analysere risikoforhold i barnehage og skole som kan skape,
opprettholde og forsterke sosiale- og emosjonelle vansker.
- utvikle ferdigheter med hensyn til direkte- og indirekte intervensjoner i arbeidet med
sosiale og emosjonelle vansker i barnehage og skole
Generell kompetanse:
Studenten skal
- konstruktiv- og teoretisk fundert innsikt og forståelse av sosiale og emosjonelle vansker
både på et individuelt- og kontekstuelt nivå
- evne til refleksjon og kritisk tenkning
- en positiv holdning til systemisk samarbeid for å forebygge og modifisere sosiale og
emosjonelle vansker i barnehage og skole