Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Arbeid med bistand og individuell jobbstøtte (10 studiepoeng) (Vår 2013)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
10
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bestemmes av oppdragsgiver.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium i samarbeid mellom Senter for kompetanseutvikling (SKUT) ved Høgskolen i Østfold og Bransjeforeningen Attføringsbedriftene. SKUT har ansvaret for at studiet ligger på høgskolenivå, og Attføringsbedriftene har ansvaret for den praktiske gjennomføringen.

Arbeid med Bistand (AB) er en metode som internasjonalt kalles Supported Employment. Metoden er utviklet i Norge siden 1992 og ble i 1996 etablert som et arbeidsrettet tiltak. AB er en metodikk som har ordinær jobb som mål og gjør dette ved rask utplassering i ordinært arbeidsliv, med tett oppfølging ute på arbeidsplassen.

Individuell Jobbstøtte - Individual Placement and Support (IPS) som retningen heter internasjonalt, er en amerikansk tilpasning av AB metodikk som er utviklet overfor personer med alvorlige psykiske lidelser. Essensielt i metoden er organisering og jobbing etter evidensbaserte kritierier som har vist seg å gi resultater - IPS fidelity scale (IPS-kvalitetsskala). Mye tyder på at IPS også egner seg overfor personer med andre årsaker til nedsatt arbeidsevne, men hvor essensen er behov for et sterkt tverretatlig og tverrfaglig samarbeid for å kunne få og beholde en jobb.

Studiet omhandler bl.a. prinsipper, regelverk og metodisk innhold i arbeidsmarkedstiltak rundt arbeid med bistand og individuell jobbstøtte, og skal styrke tilretteleggernes kompetanse gjennom tilførsel av ny kunnskap og nye ferdigheter, og å skape en refleksiv bevissthet rundt egen realkompetanse gjennom å aktivere og forsterke studentenes tause kunnskap.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studenten kan etter gjennomført studium:

  • beskrive og redegjøre for AB metoder for tett oppfølging av tiltaksdeltakere og arbeidsgivere som sikrer varige arbeidsforhold
  • redegjøre for IPS prinsipper og forståelse for å jobbe etter og organisere AB arbeidet etter IPS fidelity scale (IPS-kvalitetsskala)
  • redegjøre for regelverk, kravspesifikasjoner, bransjestandard og kjeding mellom arbeidsmarkedstiltak
  • prinsipper for arbeidsmarkedsstrategier i AB
  • utvikle og utforme dokumentasjon og rapportering til NAV/andre

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 10 studiepoeng.

Studiet omhandler bl.a. grunnleggende prinsipper og metoder innen AB og IPS metodikken og rammer for AB tiltaket. Hensikten med studiet er å gi studentene en grunnopplæring i prinsipper og faglig tilnærming.

Innholdet i studiet omhandler hvordan AB og IPS best kan anvendes med tanke på å bistå og veilede arbeidssøkere i sin egen prosess mot å få og/eller beholde en jobb. Tilretteleggernes rolleforståelse som prosessveiledere, i et tett tverretatlig samarbeid som særlig IPS forutsetter, vil bli fokusert gjennom å illustrere og reflektere over ulike former for systematiske tilnærminger; både i forhold til tiltaksdeltakere og i oppfølging av arbeidsgivere. Mulighetene og føringene som ligger i rammebetingelsene i form av regelverk og standarder vil bli gjennomgått og drøftet.

I studiet tas en rekke problemstillinger knyttet til rapportskriving og saksbehandling opp. Det legges vekt på den enkelte deltagers attføringsprosess, samt behovet for dokumentasjon av denne. Fokuset vil være kunnskap om de regler som til enhver tid er veiledende for rapportskrivingen. En viktig del her vil være ulovfestede og lovfestede saksbehandlingsregler, herunder forvaltningslovens regler.

Organisering og læringsformer

Studiet gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium med to samlinger som til sammen utgjør 5 dager.

1. Den første samlingen går over tre dager med undervisning i  AB metodikk innen områder som arbeidsgiverkontakt, metodikk for å skaffe jobb og metodikk for å beholde jobb, herunder overgang til naturlig bistand i bedriften.  Opplæring i IPS metodikk, organisering av IPS tiltak, styring av IPS tiltak etter IPS fidelity scale og opplæring i Employment specialist rollen.

2. Den andre samlingen går over to dager og foreleseren tar for seg historikk, tiltaksregelverk, målgruppe for tiltakene, bransjestandard og fagkonsept, samarbeid med NAV og helsevesen etc. samt en gjennomgang av aktuell forskning /evalueringer. Det vil også bli pekt på utfordringer for denne attføringsmetodikken framover. Utforming av dokumentasjon og rapportering til NAV/andre vil også bli gjennomgått.
Arbeidsformene vil være undervisning, forelesninger og dialoger, arbeid i kollokviegrupper, individuelt arbeid og litteraturstudier, og skal bidra til faglig og personlig utvikling samt økt refleksjonsnivå hos studentene.

Arbeidskrav:
Studentene skal levere to refleksjonsnotater på 3 sider innen nærmere angitt frist.
Refleksjonsnotatene må være godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

Evaluering av studiet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemelding. Studentene skal derfor ved slutten av semesteret evaluere studiet på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

?Det gis tilbakemelding på refleksjonsnotatene.

Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Hjelpemidler: Fritt
Omfang: Maks 10 sider.

Eksamensbesvarelsen vurderes av to interne sensorer. Det benyttes bokstavkarakterer A - F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlista endret siste gang 2. januar 2013.

Attføringsbedriftenes bransjestandard for Arbeid med bistand. 8 sider (sendes pr mail)
Attføringsbedriftenes fagkonsept for Arbeid med bistand. 25 sider
FOR 2008-12-11 nr 1320: Forskrift om arbeidsrettede tiltak mv. AID 2008. 20 sider (sendes pr mail)
Frøyland, K. & Skardhamar, T. (2003). Yrkeshemmede i det ordinære arbeidslivet - inkludering gjennom Arbeid med bistand. AFI rapport 3/2003 - s. IX - XIV og 153 - 176 (I kompendium)
Hernes, Heum og Haavorsen (2010). Arbeidsinkludering. Gyldendal Akademisk. Hele boka er pensum - 250 sider
Hernes, T., K. Stiles & G. Bollingmo (red.) (1996). Veien til en vanlig jobb. Nytt perspektiv på attføring. Oslo: Ad Notam Gyldendal. s. 17 - 26  (9s) (sendes pr mail)
IPS - Evidens. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 38 sider (sendes pr mail)
IPS - Fidelity Manual. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 107 sider (sendes pr mail)
IPS - Hvordan bygge et tilbud. Nav/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 42 sider (sendes pr mail)
IPS - Hvordan sikre kvalitet. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 74 sider (sendes pr mail)
IPS - Kvalitetskala. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 23 sider (sendes pr mail)
IPS - Opplæring av IPS konsulenter. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 110 sider (sendes pr mail)
Møller, G og Sannes J (2009) Telemarksforskning, Evaluering av arbeidsmarkedstiltak i skjermede virksomheter s. 69 - 89 og s.235 - 265 (totalt 50 sider) (sendes pr mail)
Quality in Practice - Folder fra Quip. Deles ut på forelesning.
Norsk lovnøkkel i forvaltningsloven. 115 sider
Verktøykasse (2010) European union of Supported Employment. 115 sider




 

Jobb og videre studier

Videre utdanning kan være andre studier som Attføringsbedriftene har i samarbeid med Høgskolen i Østfold og ulike sosialfaglige studier ved høgskoler generelt.
Yrkesmulighetene er gode innenfor arbeidsområder i attføringsbedrifter, NAV, helsevesen m.v.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 14. juni 2012

Studieplanen er revidert

Olav Kolstad, 8. januar 2013

Studieplanen gjelder for

Våren 2013

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Vår 2013

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:46