Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (Vår 2013)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 10 studiepoeng.

Studiet omhandler bl.a. grunnleggende prinsipper og metoder innen AB og IPS metodikken og rammer for AB tiltaket. Hensikten med studiet er å gi studentene en grunnopplæring i prinsipper og faglig tilnærming.

Innholdet i studiet omhandler hvordan AB og IPS best kan anvendes med tanke på å bistå og veilede arbeidssøkere i sin egen prosess mot å få og/eller beholde en jobb. Tilretteleggernes rolleforståelse som prosessveiledere, i et tett tverretatlig samarbeid som særlig IPS forutsetter, vil bli fokusert gjennom å illustrere og reflektere over ulike former for systematiske tilnærminger; både i forhold til tiltaksdeltakere og i oppfølging av arbeidsgivere. Mulighetene og føringene som ligger i rammebetingelsene i form av regelverk og standarder vil bli gjennomgått og drøftet.

I studiet tas en rekke problemstillinger knyttet til rapportskriving og saksbehandling opp. Det legges vekt på den enkelte deltagers attføringsprosess, samt behovet for dokumentasjon av denne. Fokuset vil være kunnskap om de regler som til enhver tid er veiledende for rapportskrivingen. En viktig del her vil være ulovfestede og lovfestede saksbehandlingsregler, herunder forvaltningslovens regler.

Organisering og læringsformer

Studiet gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium med to samlinger som til sammen utgjør 5 dager.

1. Den første samlingen går over tre dager med undervisning i  AB metodikk innen områder som arbeidsgiverkontakt, metodikk for å skaffe jobb og metodikk for å beholde jobb, herunder overgang til naturlig bistand i bedriften.  Opplæring i IPS metodikk, organisering av IPS tiltak, styring av IPS tiltak etter IPS fidelity scale og opplæring i Employment specialist rollen.

2. Den andre samlingen går over to dager og foreleseren tar for seg historikk, tiltaksregelverk, målgruppe for tiltakene, bransjestandard og fagkonsept, samarbeid med NAV og helsevesen etc. samt en gjennomgang av aktuell forskning /evalueringer. Det vil også bli pekt på utfordringer for denne attføringsmetodikken framover. Utforming av dokumentasjon og rapportering til NAV/andre vil også bli gjennomgått.
Arbeidsformene vil være undervisning, forelesninger og dialoger, arbeid i kollokviegrupper, individuelt arbeid og litteraturstudier, og skal bidra til faglig og personlig utvikling samt økt refleksjonsnivå hos studentene.

Arbeidskrav:
Studentene skal levere to refleksjonsnotater på 3 sider innen nærmere angitt frist.
Refleksjonsnotatene må være godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

Evaluering av studiet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemelding. Studentene skal derfor ved slutten av semesteret evaluere studiet på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

?Det gis tilbakemelding på refleksjonsnotatene.

Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Hjelpemidler: Fritt
Omfang: Maks 10 sider.

Eksamensbesvarelsen vurderes av to interne sensorer. Det benyttes bokstavkarakterer A - F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlista endret siste gang 2. januar 2013.

Attføringsbedriftenes bransjestandard for Arbeid med bistand. 8 sider (sendes pr mail)
Attføringsbedriftenes fagkonsept for Arbeid med bistand. 25 sider
FOR 2008-12-11 nr 1320: Forskrift om arbeidsrettede tiltak mv. AID 2008. 20 sider (sendes pr mail)
Frøyland, K. & Skardhamar, T. (2003). Yrkeshemmede i det ordinære arbeidslivet - inkludering gjennom Arbeid med bistand. AFI rapport 3/2003 - s. IX - XIV og 153 - 176 (I kompendium)
Hernes, Heum og Haavorsen (2010). Arbeidsinkludering. Gyldendal Akademisk. Hele boka er pensum - 250 sider
Hernes, T., K. Stiles & G. Bollingmo (red.) (1996). Veien til en vanlig jobb. Nytt perspektiv på attføring. Oslo: Ad Notam Gyldendal. s. 17 - 26  (9s) (sendes pr mail)
IPS - Evidens. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 38 sider (sendes pr mail)
IPS - Fidelity Manual. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 107 sider (sendes pr mail)
IPS - Hvordan bygge et tilbud. Nav/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 42 sider (sendes pr mail)
IPS - Hvordan sikre kvalitet. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 74 sider (sendes pr mail)
IPS - Kvalitetskala. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 23 sider (sendes pr mail)
IPS - Opplæring av IPS konsulenter. NAV/Bransjeforeningen Attføringsbedriftene (2010). 110 sider (sendes pr mail)
Møller, G og Sannes J (2009) Telemarksforskning, Evaluering av arbeidsmarkedstiltak i skjermede virksomheter s. 69 - 89 og s.235 - 265 (totalt 50 sider) (sendes pr mail)
Quality in Practice - Folder fra Quip. Deles ut på forelesning.
Norsk lovnøkkel i forvaltningsloven. 115 sider
Verktøykasse (2010) European union of Supported Employment. 115 sider




 

Studiemodell

Vår 2013

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:46