Studieplan for Barnehagekompetanse (15 studiepoeng) (2016–2017)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 15
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Dette er et studium på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet som et ledd i den nasjonale satsingen på kompetanseheving i barnehagen.
Studiet skal sikre kompetanseheving av assistenter og barne- og ungdomsarbeidere/fagarbeidere i barnehagene.
Studiet vil ta for seg:
- Barnehagens formålsparagraf og styringsdokumenter
- Det helhetlige læringsbegrepet der omsorg, lek, læring og danning inngår
- De yngste barna
- Språklig og kulturelt mangfold
- Inkludering
- Dokumentasjon
Målgruppen er assistenter og barne- og ungdomsarbeidere/fagarbeidere i private og kommunale barnehager i fylket.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagens styringsdokumenter, formålsparagrafen og det helhetlige læringsbegrepet
- har kunnskap om de yngste barna, språklig og kulturelt mangfold, og inkludering
- har kunnskap om dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere rundt de overordnede kunnskapsmålene og knytte dette til barnehagens daglige praksis
- kan anvende dokumentasjon som grunnlag for egen læring og utvikling
- kan reflektere over egen praksis i møte med teori
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i nyere syn på barn og barndom
- har innsikt i nyere forskningsbasert barnehagekunnskap
- har innsikt i barnehagens styringsdokumenter, formålsparagrafen, det helhetlige læringsbegrepet, de yngste barna, og barnehagens mangfold, gjennom skriftlige og muntlige presentasjoner
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
I tillegg må søker dokumentere et arbeidsforhold som tilsvarer minimum 50 % stilling i barnehage.
Deltakere uten formell kompetanse – eller som ikke ønsker å avlegge eksamen – kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende). Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt et kursbevis etter endt opplæring. Dette forutsetter at deltakeren har gjennomført arbeidskrav underveis.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng med følgende temaer:
- Barnehagens styringsdokumenter, det helhetlige læringsbegrepet og nyere tenkning om barn og barndom og kompetanseutvikling i praksis
- Pedagogisk arbeid med barn fra 0-3 år og nyere småbarns forskning
- Inkludering - språklig og kulturelt mangfold
Organisering og læringsformer
Studiet går over 1½ semester med totalt tre 2-dagers samlinger på dagtid, totalt 6 dager. Dessuten gis det veiledning i grupper og på nett mellom samlingene. Det legges opp til en 2-dagers oppstartsamling - samt en gruppeveiledning - i siste del av høstsemesteret.
I vårsemesteret gjennomføres en 2-dagers samling i februar og en 2-dagers samling i mai. Det vil bli gitt veiledning mellom samlingene. Det anbefales at studentene har samlinger i grupper i studietiden.
Alle studenter må tilhøre en gruppe, da veiledning og ulike studentaktiviteter vil foregå i grupper. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning og bruk av e-post/Fronter.
Arbeidskrav:
1) En skriftlig individuell tekst etter nærmere kriterier gitt av faglærer
2) Et muntlig basisgruppeframlegg ut fra selvvalgt tema innenfor studiets områder
3) Obligatorisk frammøte på 80 % av studiesamlingene
Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ikke knyttet praksis til studiet.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Det gis muntlige tilbakemeldinger på samlingene. Studentene får tilbakemelding på innleverte arbeidskrav per e- post.
Vurdering
Individuell muntlig eksamen. Varighet ca 20 minutter.
Eksaminasjonen tar utgangspunkt i studiets temaer.
Hjelpemidler som er tillatt: Et ark med fem stikkord
Eksamenen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Det gis gradert bokstavkarakter på en skala fra A - F, der A er beste og E dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 03.11.2016
Bae, B. (2014). Å se barn som subjekt, noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehagen. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/
Gjervan, M. (2006) (red.) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290160-temahefte_om_spraklig_og_kulturelt_mangfold.pdf
Greve, A. (2009). Vennskap mellom de yngste barna i barnehagen. Nordisk barnehageforskning, 2 (2), 91- 98. Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/viewFile/348/341
Johannesen, N. & Sandvik, N. (2008). Små barn og medvirkning. Noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm (utvalgte sider).
Kolle, T., Larsen, A. S. & Ulla, B. (2010). Pedagogisk dokumentasjon- inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget.
Sandvik, N. (2006) Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287768-temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf
Sandvik, N. (2007). De yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn, 1, 27- 43. Hentet fra https://www.ntnu.no/documents/10458/19133685/sandvik2.pdf
Spernes, K. & Hatlem, M. (2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Thoresen, I. T. (2013). Lanseringen av danningsbegrepet. I K. Steinsholt & M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter (s. 20-44). Cappelen Damm AS.
Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen (s. 13-33, 45-50). Oslo: Universitetsforlaget.
Åberg, A. & Taguchi, H. L. (2006). Lyttende pedagogikk. Etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget.
Barnehagens styringsdokumenter:
Barnehageloven (2005). Lov om barnehager. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64
Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra http://www.udir.no/globalassets/upload/barnehage/rammeplan/rammeplan_bokmal_2011nett.pdf
Jobb og videre studier
Studiet gir en kompetanseheving for assistenter og barne- og ungdomsarbeidere/fagarbeidere i private og kommunale barnehager.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Kunnskapsdepartementet 30.06.2011Studieplanen er revidert
Studieleder Marianne Hatlem, 11.10.2016Studieplanen gjelder for
Studieåret 2016-2017.Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2016
Obl. emne, Barnehagekompetanse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2017
Obl. emne, Barnehagekompetanse
Velg studieretning for å se emner