Studieplan for Rådgivning, videreutdanning for lærere (30 studiepoeng) (2011–2012)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
?Dette er et studium som er iverksatt på oppdrag fra Sarpsborg kommune.
Studiet skal sikre kompetanseheving av lærere som arbeider eller vil kvalifisere seg for arbeid innenfor fagområdet karriererådgivning (utdannings- og yrkesrådgivning). Studiet skal bidra til å styrke og profesjonalisere rådgivningen som tilbys i ungdomsskolen på dette feltet. Ved at lærerne får oppdatert sin kunnskap om endringer og utvikling på fagfeltet, kan man sikre at elevene får best mulig rådgivning som grunnlag for riktige valg for fortsatt opplæring og overgang til yrkeslivet.
Målgruppen er ungdomsskolelærere med arbeidsfelt innenfor rådgivning, eller lærere som har ønsker/planer om slikt arbeid.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Etter gjennomført studium skal studenten
- kjenne til endringer og utviklingstrender innenfor fagområdet rådgivning og samfunn
- kjenne til rådgivnings-, veilednings -og kommunikasjonsteorier som grunnlag for arbeid med yrkes- og utdanningsrådgivning
- kunne anvende karriereveiledningsteorier som grunnlag for praktisk karriereveiledning
- kjenne til strategier og kunne anvende metoder og verktøy for karriereveiledning individuelt og i gruppe
- ha kunnskap om skolens ansvar og kontaktlærers rolle i yrkes- og utdanningsforberedende arbeid
- kjenne til hensikt, innhold og arbeidsmåter i faget Utdanningsvalg
- kunne veilede og informere om sammenhenger mellom utdanning og yrkesvalg, samt kunne formidle informasjon og veiledning i arbeidslivskunnskap til ungdomsskoleelever
- kjenne til muligheter for tilpassing av utdanningsløp i videregående skole
Opptak
Bestått lærerutdanning.
Det åpnes for at enkelte deltakere som ønsker det, kan følge studiet som etterutdanning (uten studiepoeng). Deltakere som gjennomfører etterutdanning går ikke opp til en sluttvurdering, men får utstedt et kursbevis etter endt opplæring. Dette forutsetter at deltakeren har gjennomført arbeidskrav underveis.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng med følgende tema:
- Rådgivning og samfunn
- Rådgivnings-, veilednings- og kommunikasjonsteorier
- Karriereteorier, strategier, metoder og verktøy for karriereveiledning individuelt og i gruppe
- Rådgivning i praksis: Karriereveiledning i rådgivningsarbeidet i ungdomsskolen
- Arbeidslivsforståelse og arbeidslivskunnskap
- Etisk bevissthet og holdninger
Det er knyttet praksis til enkelte tema i studiet, i form av gjennomføring av oppgaver knyttet til arbeidskravene.
Organisering og læringsformer
Studiet går over to semestre og er samlingsbasert med undervisning 13 dager i løpet av studiet.
Studentene må selv organisere seg i grupper for å gjennomføre felles studiearbeid mellom samlingene. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning.
Arbeidskrav:
1) Minst 80 % deltakelse i undervisning og gruppearbeid.
2) Gjennomføre en undersøkelse blant elever om deres tanker om framtidig utdanning og yrke. Gruppeoppgave.
Dokumentasjon: Fremlegg for medstudenter, samt deltaking i diskusjon i tilknytning til dette.
3) Planlegge og gjennomføre et karriereveiledningsopplegg i gruppe/klasse for å øke elevenes valgkompetanse /kunnskap om ulike studieprogram eller yrkesmuligheter/for tiendeklasse (alternativt et annet trinn på ungdomsskolen). Gruppeoppgave.
Dokumentasjon: Kort rapport i henhold til felles mal, evt. også vedlagt utarbeidet materiell.
4) Planlegge og gjennomføre 3 individuelle karriereveiledninger med elev. Individuell oppgave, men planlegging, diskusjon av skriving osv. kan samarbeides om i gruppe.
Dokumentasjon: Kort refleksjonsnotat på 2 av veiledningene etter mal.
Arbeidskravene må være godkjent senest 3 uker før eksamen for at studentene kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
?Det er knyttet praksis til enkelte tema i studiet.
Praksis foregår på egen arbeidsplass.
Evaluering av studiet
For at SKUT skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Studentene skal derfor evaluere studiet midtveis og ved slutten - på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Via e-læringsplattform og muntlig tilbakemelding på samlingene.
Studentene får også tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Deleksamen 1:
Hjemmeeksamen over tre dager: Eksamen er todelt. Studentene får for det første en casebeskrivelse med data fra ulike karriereveiledningsverktøy og skal reflektere seg frem til mulige valg på bakgrunn av dette. Den andre delen består av en oppgave der studenten skal redegjøre for og drøfte karriereteorier fra pensum i lys av en oppgavetekst.
Individuell oppgave, der omfanget samlet skal være 6000 ord (ca. 10 sider). Innlevering 14 dager før muntlig eksamen. Deleksamen 1 teller 50 % av samlet karakter. Interne sensorer.
Deleksamen 2:
Individuell muntlig vurdering på ca. 30 minutter.
Tematikk: Studentens refleksjon over egen utvikling og utfordringer knyttet til rådgivning, samt at studenten eksamineres relatert til kravene til læringsutbyttebeskrivelsene. Deleksamen 2 teller 50 % av samlet karakter. Ekstern og intern sensor.
Det gis en samlet karakter i studiet. Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter og uttelling i form av studiepoeng.
Det brukes gradert karakterskala fra A - F der A er beste og E dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått. Dersom en av deleksamenene blir vurdert til F, kan studenten gå opp til utsatt eksamen i den aktuelle deleksamen.
Litteratur
Studenter anbefales å starte med å sette seg inn i nettressursene i form av forskningsrapporter, dersom de ønsker å forberede seg før studiestart.
Litteraturgrunnlaget består av lærebøker, kompendier tilgjengelig på Fronter og frie nettressurser. Kompendier tilgjengelig på Fronter er merket med (F):
Andreassen, Inga H., Sylvi S. Hovdenakk, Eva Swan 2008: Utdanningsvalg - identitet og karriereveiledning. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0739-8
143 s.
Andreassen, Inga H. (2009) Utdanningsvalg - mulighetenes fag. Utdanningsdirektoratet Tilgjengelig fra: http://tema.udir.no/radgiver/Documents/Utdanningsvalg - mulighetenes fag.pdf 16 s.
Berthelsen, Preben (2001) Personlighetspsykologi, Trækteori. Frydenlund Grafisk. (s20-s29) I kompendium - 29 s. (F)
Borgen, William A. (m.fl.) (1998) Gruppevejledning: teori og metode., København, Rådet for uddannelses- og Erhvervsvejledning, (RUE skriftserie ; 5) 192 s.
ISBN 978-87-7773-190-7
Buland T. m.fl.: Skolens rådgivning - på vei mot framtida, men i ulik fart?: 2011 - SINTEF - 313 s. : http://www.udir.no/upload/Rapporter/2011/Sluttrapport_radgiving.pdf
Frønes, I. og Brusdal R.: På sporet av den nye tid: Kulturelle varsler for en nær framtid. Fagbokforlaget - 208 s.
Haug, E. (2008). Utvalgte milepæler i utviklingen av karriereveiledning som fagfelt. Artikkel i Rådgivernytt nr 1 (F)
Hernes, Gudmund: Gull av gråstein. FAFO-rapport. 2010-03: http://www.fafo.no/pub/rapp/20147/20147.pdf - 90 s.
Holland, John L. (1997). Making Vocational Choices. Psychological Assessment Resources (s. Kap 1- 4 (s1-s72) og Kap 9 (s193 - s217), I kompendium ( 96s) (F)
Hovdenak, Sylvi S ; Wilhelmsen, Britt Unni (2011) Utdanningsvalg som skoleutvikling , Fagbokforlaget (172 s)
Højdal, Lisbeth; Poulsen, Lene (2007) Karrierevalg. Teorier om valg og valgprosesser. Forlaget Studie & Erhverv AS, ISBN: 978-87-7791-246-7 (Hele boken) 300 s.
Johannesen, E., Kokkersvold, E. og Vedeler, Liv (2004): Rådgivning. Tradisjoner, teoretiske
perspektiver og praksis. (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (Er til vurdering, kan bli byttet)
Jørgensen, Ken Hugo (2004) Karriereveiledning. En kort innføring I teori og praksis. Unipub
AS. 85s.
Lingås, Lars Gunnar 2008: Etikk i rådgivningsarbeid. Hamar: Utdanningsdirektoratet. 13 s.:
http://tema.udir.no/radgiver/Documents/Etikk i rådgivningsarbeid.pdf
Markussen, E. m.fl.: Bortvalg og kompetanse. Rapport fra forskningsprosjekt 2008: http://www.nifustep.no/Norway/Publications/2008/R-2008-13.pdf - 243 s.
Mathisen, Ida H. m.fl.: Kjønn i skolens rådgivning - et glemt tema?: 2010 - SINTEF - 57 s.
http://www.udir.no/upload/Rapporter/2010/kjonnsradgiving.pdf
Mathisen. P. & Høigaard, R. (2004) Veiledningsmetodikk. En håndbok i praktisk veiledningsarbeid. Kr.sand: Høyskoleforlaget 172 s.
Svendsrud, Arne (2006) Manual , SCI-A Karriereverktøy DA (F)
Svendsrud, Arne (2009) Manual , SCI-S, Karriereverktøy DA (F)
Svendsrud, Arne (2009) Manual , Jobpics. 25 s. (F)
Svendsrud, Arne, Hagerup Nina (2010) Manual, Work Interest Explorer, Karriereverktøy DA 30 s. (F)
Svendsrud, Arne (2009) Om testbruk i karriereveiledning, Artikkel i Rådgivernytt nr 3. (F)
Svendsrud, Arne (2009) Interesseteorier og bruk av interesseverktøy, Hollands teori om yrkespersonlighet, Artikkel i Rådgivernytt nr 4. (F)
Svendsrud, Arne (2010) Interesseverktøy tilgjengelig på det norske markedet, Artikkel i Rådgivernytt nr 1. (F)
Svendsrud, Arne (2010) Personlighet og verdier, Teorier og noen verktøy i Norge, Artikkel i Rådgivernytt nr 2. (F)
Saabye, Malin (2010) Utdanningsvalg, En metodebok for lærere Pedlex (135 s)
Anbefalt lærestoff og informasjonskilder:
Buland T. m. fl.:Intet menneske er en øy - Rapport fra evalueringen av
tiltak i 'Satsing mot frafall' - 2007 - SINTEF http://www.udir.no/upload/Rapporter/Evalueringe_tiltak_Satsing_mot_frafall.pdf
Eriksen, Odd: ' Utdanningsvalg i Østfold' - Rapport (Høgskolen i Østfold) 2009:5.
Forskrift til opplæringsloven, kapittel 22:
http://lovdata.no/for/sf/kd/td-20060623-0724-062.html
Læreplan i utdanningsvalg: http://www.udir.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/Grunnskole_og_gjennomgaende/Endelig_lareplan_UTV.rtf (Læreplankode: UTV1-01)
Stortingsmelding 16: ' .og ingen sto igjen'
Østfold Fylkeskommune - Utdanningsportalens nyttige linker: https://utdanning.ostfoldfk.no/ikbViewer/page/open/videregaaende-utdanning/artikkel?dim_id=11643&doc_id=5418
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
dekan Eystein Arntzen, 18. august 2011Studieplanen gjelder for
Studieåret 2011 - 2012.Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2011
Rådgivning, videreutdanning for lærere
Velg studieretning for å se emner
Vår 2012
Rådgivning, videreutdanning for lærere
Velg studieretning for å se emner