Studieplan for Konsekvenspedagogikk 2 (30 studiepoeng) (2024–2025)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Fredrikstad, samlingsbasert.
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst se studiekatalog eller ta ta kontakt med HiØ VIDERE. Kostnader forbundet med reise, kost og overnatting på samlingene i studiet er ikke medregnet i studieavgiften. Studiet går på deltid over to semestre. Anbefalte forkunnskaper er bestått Konsekvenspedagogikk 1- Sosial handlingskompetanse (30 studiepoeng).
Studiet bygger på, og er en fordypning i, konsekvenspedagogikk og passer for pedagogisk arbeid med barn, elever og unge voksne. Konsekvenspedagogikk er en helhetlig, praktisk humanistisk og eksistensfilosofisk pedagogikk om sosial læring som setter faglig og sosial utvikling i sammenheng med frihet, selvstendighet og myndiggjøring som overordnede mål. Studiet tydeliggjør det filosofiske grunnlaget for konsekvenspedagogikk, samt bidrar til å videreutvikle studentens praktiske veiledningsferdigheter. Det trekker inn filosofiske grunnlagsteorier og inviterer studentene inn i etiske og kritiske refleksjoner som tar sikte på å gjøre dem i stand til å føre prosessorientert veiledning.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
● kunnskap om konsekvenspedagogikk som en retning innen faget pedagogikk
● kunnskap om konsekvenspedagogisk metode og dens filosofiske forankring
● kunnskap om sentrale fagbegrep i møte med konsekvenspedagogikken,
● kunnskap om konsekvenspedagogikkens filosofiske og metodiske tilnærming til veiledning
Ferdigheter
Kandidaten kan
● gjøre bruk av konsekvenspedagogiske metoder i pedagogisk virksomhet
● diskutere og reflektere konsekvenspedagogisk utviklingsarbeid og ledelse
● gjøre bruk av konsekvenspedagogikkens filosofiske og metodiske tilnærming til veiledning
● analysere og drøfte pedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i konsekvenspedagogikkens egenart
Generell kompetanse
Kandidaten kan
● forholde seg kritisk og reflekterende til konsekvenspedagogisk arbeid
● utveksle og videreformidle forståelse for profesjonelt pedagogisk arbeid
● muntlig og skriftlig diskutere faglige problemstillinger innen konsekvenspedagogikk, både med fagfeller og i allmennheten
● analysere veiledningsprosesser og forholde seg bevisst til etiske forhold i teori og praksis
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og minimum to års arbeidserfaring.
Deltakere uten formell kompetanse, eller som ikke ønsker å avlegge eksamen, kan følge studiet som kursdeltaker (etterutdanning, ikke studiepoenggivende). Krav om minimum to års arbeidserfaring gjelder også for kursdeltakere. Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt kursbevis under forutsetning av at samtlige arbeidskrav er gjennomført og godkjent.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet er fleksibelt organisert med fire fysiske helgesamlinger over to semestre (fra fredag til søndag) og to webinarer (seminarer på nettet). Undervisningen på helgesamlingene kan følges som nettstudium etter nærmere avtale med fagansvarlig. Nettstudium forutsetter at tre eller flere studenter organiserer fysisk samlinger for å følge undervisningen i sanntid med veileder fra en konsekvenspedagogisk virksomhet. I tidsrommet mellom helgesamlingene arbeider studenten med arbeidskrav og praksis individuelt og i gruppe.
Studiet består av ett emne som går over to semestre.
Studiet har fire temaområder:
1. På vei mot konsekvenspedagogikk e (1. helg)
● Konsekvenspedagogikkens utvikling og historie
● Konsekvenspedagogiske virksomheter i et samfunnsperspektiv
2. Konsekvenspedagogkkens eksistensfilosofiske grunnlag og forankring (2. helg)
● Eksistensfilosofi og eksistensialisme
● Eksistenspedagogikk
3. Filosofisk kompetanse og dialog (3. helg)
● Etikk
● Konsekvenspedagogisk utviklingsarbeid
● Filosofisk kompetanse: øvelser i dialog og kritisk tenkning
4. Konsekvenspedagogiske samtaler og veiledning (4. helg)
● Kollegaveiledning og ulike veiledningsteorier
● Konsekvenspedagogikkens holdninger og metoder
● Konsekvenspedagogisk utviklingsarbeid
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Under helgesamlingene veksler undervisningen mellom forelesninger, veiledning, gruppearbeid og seminarer, med vekt på studentaktivitet, dialog og diskusjon.
I tidsrommet mellom helgesamlingene arbeider studentene i basisgrupper. En basisgruppe er en fast studentdrevet arbeidsgruppe bestående av 3-5 studenter. Mellom helgesamlingene får studentene konkrete øvelser som skal gjennomføres i basisgruppene for å gi dialog- og veiledningsferdigheter. Studentene har selv ansvar for innhold og fordeling av arbeid i basisgruppen og deltakelse og arbeid loggføres.
Studenten må påregne egenaktivitet i form av øvelser, tilegnelse av pensum, forberedelser til helgesamlingene og oppgaveskriving. Akademisk skriving er en viktig del av lærings- og veiledningsprosessen i studiet, både i forbindelse med studieteknikk og oppgaveskriving underveis. Det benyttes digitale undervisnings- og læringsverktøy i studiet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav etter første helgesamling:
● En fagtekst på 2000ord med en selvvalgt problemstilling relatert til temaet for helgesamlingen "på vei mot konsekvenspedagogikk".
Arbeidskrav etter andre helgesamling:
● En fagtekst på 2000ord med en selvvalgt problemstilling relatert til temaet for helgesamlingen "konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag og forankring".
Arbeidskrav etter tredje helgesamling
● Gjennomføre to dialogøvelser i basisgruppen med utgangspunkt i en utlevert instruks
Arbeidskrav knyttet til deltakelse i undervisningen:
● Det er obligatorisk (80 %) deltakelse i undervisningen gjennom hele studiet. Ved fravær fra en hel helgesamling stilles det krav om utarbeidelse av en skriftlig fordypningsoppgave på 2500 ord med problemstilling som skal godkjennes av fagansvarlig.
Samtlige arbeidskrav må være godkjent senest to uker før eksamen for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen.
Studenten får tilbakemelding på innleverte arbeidskrav og tilbud om veiledning.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen eller få utstedt kursbevis.
Eksamen
Eksamen består av to komponenter:
Individuell, skriftlig eksamensoppgave og individuell, muntlig eksamen.
Den individuelle, skriftlige eksamenensoppgaven skal være en fagtekst med et omfang på 2000ord. Den individuelle, skriftlige eksamensoppgaven er utgangspunkt for muntlig eksamen, og må være vurdert til bestått før kandidaten kan framstille seg til muntlig eksamen.
Den individuelle, muntlige eksamen har en varighet på 30 minutter. Ved muntlig eksamen kan bruk av videokonferanse vurderes dersom dette er hensiktsmessig grunnet reiseavstand.
Det gis én samlet karakter.
Karakterregel: A-F. A er beste beståtte karakter og E er dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.
Eksamen vurderes av to interne sensorer eller en intern og en ekstern sensor.
Praksis
Ingen.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Deler av undervisningen i studiet vil være forskningsbasert og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og får veiledning og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.
Internasjonalisering
Studiet er unikt i nordisk sammenheng. Internasjonale perspektiv på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
- Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
- Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for høst 2024 finner du i Leganto.
Studieopphold i utlandet
Ingen.
Jobb og videre studier
De som ønsker å utdanne seg videre etter Konsekvenspedagogikk 2, kan blant annet søke opptak på en mastergradsutdanning innenfor pedagogiske fag, for eksempel masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Østfold dersom du fyller gjeldende opptakskrav.
Studiet gir en egnet bakgrunn for å drive prosessorientert arbeid i barnehager, skoler, institusjoner, arbeidsmarkedsbedrifter, fengselsvesen og forebyggende tiltak.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen, 02.02.2024.Studieplanen gjelder for
Høst 2024
Studieprogramansvarlig
HiØ VIDERE.Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.
Studiemodell
Høst 2024
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2025
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner