Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Konsekvenspedagogikk 2 (30 studiepoeng) (2017–2018)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Studiested:
Halden, evt. andre steder sett ut fra studentenes geografiske forankring/ delvis nettbasert.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst se studiekatalog eller ta ta kontakt med HiØ VIDERE. Kostnader forbundet med reise, kost og overnatting på samlingene i studiet er ikke medregnet i studieavgiften.

Studiet bygger på Konsekvenspedagogikk 1 (30 studiepoeng) og passer for pedagogisk arbeid med barn, unge voksne og eldre. Studiet gir en egnet bakgrunn for arbeid i barnehager, skoler, institusjoner, arbeidsmarkedsbedrifter, fengselsvesen og forebyggende tiltak.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om konsekvenspedagogikk som en retning innen faget pedagogikk
  • kunnskap om konsekvenspedagogisk metode og dens filosofiske forankring
  • oversikt over evalueringspraksis, holdningsstyring og ledelsesstrategier i konsekvenspedagogisk virksomhet
  • kunnskap om konsekvenspedagogikkens filosofiske og metodiske tilnærming til veiledning


Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre bruk av konsekvenspedagogiske metoder i pedagogisk virksomhet
  • diskutere og reflektere om konsekvenspedagogisk virksomhet og ledelse
  • gjøre bruk av konsekvenspedagogikkens filosofiske og metodiske tilnærming til veiledning
  • analysere og drøfte pedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i konsekvenspedagogikkens egenart. 


Generell kompetanse

Studenten kan

  • forholde seg kritisk og reflekterende til konsekvenspedagogisk virksomhet
  • utveksle og videreformidle forståelse for profesjonelt pedagogisk arbeid
  • muntlig og skriftlig diskutere faglige problemstillinger innen konsekvenspedagogikk, både med fagfeller og i allmenheten
  • analysere veiledningsprosesser og forholde seg bevisst til etiske forhold i teori og praksis

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og

  • bestått minimum 30 studiepoeng i Konsekvenspedagogikk 1, eller
  • bestått Grunduddannelse i Konsekvenspædagogik fra TAMU

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne som går over to semestre.

Studiet har fire temaområder:

1. Konsekvenspedagogisk virksomhet og ledelse (1. helg)

  • Konsekvenspedagogikkens utvikling, teoretisk og praktisk
  • Konsekvenspedagogisk virksomhet i et samfunnsperspektiv
  • Evalueringspraksis i lærende organisasjoner

2. Konsekvenspedagogisk metode og filosofisk forankring (2. helg)

  • Fordypning i konsekvenspedagogikkens metodikk
  • Fordypning i konsekvenspedagogikkens filosofiske forankring

3. Pedagogisk filosofi, filosofisk kompetanse og dialog (3. helg)

  • Konsekvenspedagogikken sett fra andre pedagogiske perspektiv
  • Pedagogikkens forhold til filosofi
  • Filosofisk kompetanse: øvelser i dialog og kritisk tenkning

4. Konsekvenspedagogisk samtale og veiledning (4. helg)

  • Veiledning i et konsekvenspedagogisk perspektiv
  • Ulike veiledningsteorier
  • Holdninger og metoder som danner grunnlag for veiledningsinnsatsen

 

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og organisert i form av fire felles obligatoriske helgesamlinger, to helgesamlinger i hvert semester. Det gis undervisning på norsk og dansk.

Studiet benytter flere læringsformer, som samarbeidslæring, foredrag, gruppediskusjoner, dialog- og veiledningsøvelser og individuelt arbeid. Studiet gir en pedagogisk og filosofisk fordypning innen konsekvenspedagogikk. 

Høgskolens læringsplatform benyttes til å gi informasjon, innlevering av arbeidskrav etc. Det vil bli gitt opplæring i bruk av læringsplattformen, oppgaveskriving og akademisk skriving. Det tilbys også opplæring i bruk av høgskolens bibliotektjenester.

Studiet forutsetter høy grad av individuelt arbeid mellom fellessamlingene i form av litteraturgjennomgang, forberedelse til neste samling og individuell oppgaveskriving (med veiledning). 


Arbeidskrav:

1. Individuell fagartikkel innen temaområde 1, med omfang på 6-8 sider (oppgavetekst vil bli utdelt).
    Innlevering på læringsplattformen, innen samling 2, for godkjenning.

2. Individuell fagartikkel innen temaområde 2, med omfang på 6-8 sider (oppgavetekst vil bli utdelt).
    Innlevering på læringsplattformen innen samling 3, for godkjenning.

3. Deltakelse på de fire helgesamlingene (minimum 80 % deltakelse).

Samtlige arbeidskrav må være godkjent senest tre uker før eksamen for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen.

Praksis

Det er ikke knyttet praksis til studiet.

Internasjonalisering

Studiet er unikt i nordisk sammenheng. Undervisningsspråket er norsk og dansk. Oppgaver og besvarelser kan skrives på norsk, svensk eller dansk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. Etter hvert semester evaluerer studentene studiet på elektronisk skjema fra HiØ VIDERE.

Tilbakemelding underveis


Studenten får tilbakemelding på innleverte arbeidskrav og tilbud om veiledning.

Vurdering

Individuell, skriftlig fordypningsoppgave og individuell, muntlig eksamen.

Eksamen består av to komponenter; fordypningsoppgave og muntlig eksamen.

Mot slutten av andre semester skal studenten utarbeide en individuell, skriftlig fordypningsoppgave med en problemstilling hentet fra temaområdene 3 eller 4. Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på inntil 12 sider og leveres til nærmere fastsatt frist. 

Individuell, muntlig eksamen (varighet 30 minutter). Fordypningsoppgaven er utgangspunkt for muntlig eksamen, og må være vurdert til bestått før kandidaten kan framstille seg til muntlig eksamen. Bruk av videokonferanse kan vurderes hvis dette er hensiktsmessig grunnet reiseavstand ved gjennomføring av muntlig eksamen.

Det gis én samlet karakter etter gjennomført muntlig eksamen.

Karakterregel: A-F. A er beste beståtte karakter og E er dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Ekstern og intern sensor.

Plagiatkontroll

Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdater 1. mars 2017. Det tas forbehold om endringer innen studiestart.

Bay, Jens (2005). Konsekvenspedagogikk. København: København: Borgen forlag. (213 s.) 

Bay ,Jens (2008). Bemærkninger til pædagogiske metoder som kan danne grundlaget for sosial læring. København: TAMU-sekretaritet. (62 s.) 

Bay Jens (2010): Den vejledende samtale. København (TAMU-sekretariatet,58s.).

de Beauvoir, Simone (2007). Det annet kjønn. Oslo: Pax (introduksjonkapittel, 50 s.)

Eide, Solveig B., Grelland, Hans H., Kristiansen, Aslaug, Sævareid, Hans I. og Aasland, Dag G. (2015). Til den andres beste: en bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal akademisk. (166 s.)

Halvorsen, Terje (2017). Pedagogikkens pionerer. Oslo: Gyldendal akademiske. (303 s.)

Honneth, Axel (2003). Behovet for anerkendelse, København: Hans Reitzels Forlag. (Innledningskapittel, 18 s.)

Kjør, Rasmus og Sørensen, Kristian Gert (2017). Konsekvenspædagogisk vejledning. [forestående med ukjent utgiver]. (100 s.)

Pettersen, Karen-Sofie og Simonsen, Eva (2010). Anerkjennelse og profesjon. Oslo: Cappelen akademisk forlag. (100 s.)

Steinsholt, Kjetil (2006). Oppdragelse som dressur? innføring i Ludwig Wittgensteins pedagogikk. Trondheim: Tapir akademisk forlag, 130 sider 

Svendsen, Lars Fr.H (2001): Mennesket, moralen og genene, Universitetsforlaget, 197 sider 

Østerberg, Dag (1999): Det moderne, Gyldendal forlag, 415 sider

Øyen, S. A. & Solheim, B. (2013). Akademisk skriving: En skriveveiledning. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (112 s)

Lenke til rapporten: 'En tredimensjonal ledelsesstrategi som støtte for læreres yrkesutøvelse':  https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC8QFjAA&url=https%3A%2F%2Foda.hio.no%2Fjspui%2Fbitstream%2F10642%2F906%2F2%2Fsvendsen_lundsvoll_mayp_2011.pdf&ei=sGIwUfj7Mejm4QS37oHICg&usg=AFQjCNF-OVPqMUwmMB-6bMVAdrF0ovesjg&bvm=bv.43148975,d.bGE

Jobb og videre studier

De som ønsker å utdanne seg videre etter Konsekvenspedagogikk 2, kan blant annet søke opptak på en mastergradsutdanning innenfor pedagogiske fag, for eksempel masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Østfold. dersom du fyller gjeldende opptakskrav.

Det er gode yrkesmuligheter innenfor skole og utdanning, og i institusjoner for unge og voksne.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen 6. mai 2013

Studieplanen er revidert

Studieleder Alf Rolin, 25. april 2017

Studieplanen gjelder for

Høsten 2017

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2017

Velg studieretning for å se emner

Vår 2018

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:37