Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Matematikk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng) (2013–2015)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
2 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Hos oppdragsgiver.

Informasjon om studiet

Dette er et oppdragsstudium.

Målgruppen er lærere på barnetrinnet som mangler matematikk i fagkretsen og førskolelærere som ønsker undervisningskompetanse på trinn 1 – 4.
Matematikk 1 kvalifiserer til undervisning i matematikk på barnetrinnet.

Det tas forbehold om eventuelle endringer i emnet LSMAT11213 Matematikk 102 (1-7) før studiestart høst 2014.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig tallforståelse og regning, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, med et spesielt fokus på begynneropplæringen
  • har kunnskap i algebra, geometri, funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene barnehage/skole og barnetrinn/ungdomstrinn
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer

 Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter,  for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

 Generell kompetanse

 Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Opptak

Søkere med fullført og bestått lærerutdanning eller førskolelærerutdanning, eller søkere som er i et lærerutdanningsløp som kvalifiserer for undervisning i grunnskolen.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner, hver på 15 studiepoeng. Se studiemodell nedenfor.

Matematikk 101 består av hovedtemaene tall og algebra, mens Matematikk 102 består i hovedsak av temaene geometri og måling. Det knyttes fagdidaktikk til alle de fire hovedtemaene slik at innholdet relateres til barneskolens matematikk, at studentene får kjennskap til elevenes tenkemåter og feilmønstre, at studentene får erfaring med kartleggingsmateriell, hjelpemidler og konkretiseringsmateriell. Gjennom arbeidet med hovedtemaene i emnene skal studentene lære om og erfare ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på trinn 1-7. Arbeidsformene preges av utforsking, og skal fremme kreativitet og undring hos framtidige elever. Studentene møter gode eksempler på tilpasset opplæring. I tillegg vektlegges begynneropplæringen.

Organisering og læringsformer

Det blir i studiet lagt vekt på at studentene skal møte varierte arbeidsformer der IKT er integrert: forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, individuelt arbeid og muntlige framlegg.
Studentene anbefales å organisere seg i basisgrupper etter arbeidsplass eller bosted.

Hvert emne har arbeidskrav som framgår av emnebeskrivelsene. Disse arbeidskravene må være godkjente minst 3 uker før eksamen for å få framstille seg til eksamen. IKT er en integrert del av studiet, som bruker Fronter som læringsplattform.

Se den enkelte emnebeskrivelsen.

 

Evaluering av studiet

For at vi skal kunne tilby en utdanning som er aktuell og relevant med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet etter hvert semester på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på sine arbeidskrav.

Vurdering

Studiets eksamensformer er en skriftlig, individuell skoleeksamen på 6 timer og en muntlig, individuell eksamen på 45 minutter.

Begge eksamensformene bruker gradert karakterskala. Det gis bokstavkarakterer fra A - F på eksamen der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter og F er ikke bestått. Det benyttes intern og ekstern sensur ved begge eksamensformene.

Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.

Litteratur

Se emnebeskrivelser.

Jobb og videre studier

Det er mulig å søke seg inn på Matematikk 2 eller andre videregående studier i matematikk. Det er stort behov for lærere med god utdanning i matematikk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Eystein Arntzen 7. april 2011

Studieplanen er revidert

Kjersti Berggraf Jacobsen, 16. mai 2013

Studieplanen gjelder for

Studiestart høst 2013.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2013

Velg studieretning for å se emner

Vår 2014

Velg studieretning for å se emner

Høst 2014

Velg studieretning for å se emner

Vår 2015

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:35