Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2010–2011)

Studiets oppbygging og innhold

Flerkulturell pedagogikk 2 består av ett obligatorisk emne hvor sentrale temaer vil være:

  • Globalisering og postkoloniale perspektiver
  • Internasjonalisering i utdanningssystemet
  • Religion og globalisering
  • Religiøs pluralisme og sekularisering
  • Språksosiologiske perspektiver
  • Menneskerettigheter og internasjonale konvensjoner
  • Ledelse og yrkesetikk i flerkulturelle kontekster
  • Vitenskapsteori og metode

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre. Lærere fra fagene pedagogikk, samfunnsfag og RLE vil ha ansvar for undervisningen.

Undervisningen blir lagt til kveldstid og arbeidsformene i studiet er forelesninger, gruppebasert arbeid og selvstudium.

Flerkulturell pedagogikk 2 har en egen hjemmeside som vil bli oppdatert jevnlig. Studentene må selv holde seg oppdatert på informasjon som legges ut.

Høgskolens bibliotek vil i egenskap av å være et informasjonssenter integreres i undervisningen.

Arbeidskrav:
1. Refleksjonsnotat knyttet til utprøving av empirisk metode. Omfang ca 1000 ord.
2. Prosjektarbeid, enten individuelt eller i gruppe. Prosjektet skal være praksisorientert, og studentene skal knytte teoriinnhold fra studiet til en flerkulturell pedagogisk kontekst. Det er et mål at prosjektarbeidet skal føre til endringer i pedagogisk praksis.

Arbeidskravet består i:

  • levere problemstilling
  • levere førsteutkast til prosjektoppgave
  • delta i responsgruppe
  • presentere prosjektet for studentgruppa

Arbeidskravene må være godkjente av faglærer senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten to nye muligheter.

Praksis

Det er ingen krav om veiledet praksis knyttet til studiet.

Dersom studiet tas som del av en profesjonsutdanning vil praksis gjennomføres i henhold til gjeldende praksisplan.

Evaluering av studiet

Studentene skal evaluere studiet midtveis og ved slutten på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemeldinger på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Prosjektoppgave
Prosjektoppgave på ca 5000-6000 ord, individuell eller i gruppe.
Prosjektoppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.

Vurderingsuttrykkene som benyttes er en gradert skala A - F, der A er beste beståtte karakter, E dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen
Dersom en student har levert eksamensarbeidet individuelt og ikke består, eller ønsker å forbedre resultat, kan oppgaven omarbeides og leveres til ny vurdering etter gjeldende retningslinjer for ny/utsatt eksamen.

Dersom en student har levert eksamensarbeid i gruppe, og ønsker å forbedre resultat individuelt eller sammen med annen gruppe, må han/hun eller ny gruppekonstellasjon levere nytt eksamensarbeid med ny problemstilling.

Dersom eksamensarbeidet er levert i gruppe, og hele gruppa ikke består eller ønsker å forbedre resultatet i samme gruppekonstellasjon, kan oppgaven omarbeides og leveres til ny vurdering etter gjeldende retningslinjer for ny/utsatt eksamen.

Det anbefales at alle som ønsker å forbedre resultat i Flerkulturell pedagogikk 2, tar kontakt med faglærer for veiledning.

Litteratur

Litteraturliste vil foreligge innen 15.6.

Studiemodell

Høst 2010

Velg studieretning for å se emner

Vår 2011

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:32