Oppbygging og gjennomføring (2010–2011)
Studiets oppbygging og innhold
Flerkulturell pedagogikk 2 består av ett obligatorisk emne hvor sentrale temaer vil være:
- Globalisering og postkoloniale perspektiver
- Internasjonalisering i utdanningssystemet
- Religion og globalisering
- Religiøs pluralisme og sekularisering
- Språksosiologiske perspektiver
- Menneskerettigheter og internasjonale konvensjoner
- Ledelse og yrkesetikk i flerkulturelle kontekster
- Vitenskapsteori og metode
Organisering og læringsformer
Undervisningen blir lagt til kveldstid og arbeidsformene i studiet er forelesninger, gruppebasert arbeid og selvstudium.
Flerkulturell pedagogikk 2 har en egen hjemmeside som vil bli oppdatert jevnlig. Studentene må selv holde seg oppdatert på informasjon som legges ut.
Høgskolens bibliotek vil i egenskap av å være et informasjonssenter integreres i undervisningen.
Arbeidskrav:
1. Refleksjonsnotat knyttet til utprøving av empirisk metode. Omfang ca 1000 ord.
2. Prosjektarbeid, enten individuelt eller i gruppe. Prosjektet skal være praksisorientert, og studentene skal knytte teoriinnhold fra studiet til en flerkulturell pedagogisk kontekst. Det er et mål at prosjektarbeidet skal føre til endringer i pedagogisk praksis.
Arbeidskravet består i:
- levere problemstilling
- levere førsteutkast til prosjektoppgave
- delta i responsgruppe
- presentere prosjektet for studentgruppa
Arbeidskravene må være godkjente av faglærer senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten to nye muligheter.
Praksis
Det er ingen krav om veiledet praksis knyttet til studiet.
Dersom studiet tas som del av en profesjonsutdanning vil praksis gjennomføres i henhold til gjeldende praksisplan.
Evaluering av studiet
Studentene skal evaluere studiet midtveis og ved slutten på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemeldinger på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Prosjektoppgave
Prosjektoppgave på ca 5000-6000 ord, individuell eller i gruppe.
Prosjektoppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.
Vurderingsuttrykkene som benyttes er en gradert skala A - F, der A er beste beståtte karakter, E dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen
Dersom en student har levert eksamensarbeidet individuelt og ikke består, eller ønsker å forbedre resultat, kan oppgaven omarbeides og leveres til ny vurdering etter gjeldende retningslinjer for ny/utsatt eksamen.
Dersom en student har levert eksamensarbeid i gruppe, og ønsker å forbedre resultat individuelt eller sammen med annen gruppe, må han/hun eller ny gruppekonstellasjon levere nytt eksamensarbeid med ny problemstilling.
Dersom eksamensarbeidet er levert i gruppe, og hele gruppa ikke består eller ønsker å forbedre resultatet i samme gruppekonstellasjon, kan oppgaven omarbeides og leveres til ny vurdering etter gjeldende retningslinjer for ny/utsatt eksamen.
Det anbefales at alle som ønsker å forbedre resultat i Flerkulturell pedagogikk 2, tar kontakt med faglærer for veiledning.
Litteratur
Litteraturliste vil foreligge innen 15.6.
Studiemodell
Høst 2010
Flerkulturell pedagogikk 2
Velg studieretning for å se emner
Vår 2011
Flerkulturell pedagogikk 2
Velg studieretning for å se emner