Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Matematikk 2 (30 studiepoeng) (2010–2011)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium  med studieavgift. Kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT) for mer informasjon. 

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studiet har som mål å gi formell kompetanse i matematikk for undervisning i matematikk på ungdomstrinnet. Studiet skal bidra til at studentene kan fylle et vidt spekter av yrkesfunksjoner i lærerrollen. Derfor skal fagstudiet og studentens refleksjoner danne en helhet og rettes mot de oppgavene studenten vil møte i sitt daglige arbeid som lærer.


KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
  • har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen for eksempel geometri, trigonometri, algebra, kombinatorikk og sannsynlighetsteori
  • har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon, differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosess: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne
  • har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning

FERDIGHETER
Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker, for eksempel gjennom strategiopplæring
  • kan bidra i lokalt læreplanarbeid
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Opptak

Bestått Matematikk 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studieplanen er utformet i tråd med kompetansemålene og sentrale elementer i Kunnskapsløftet.
Studiet består av to emner på 15 studiepoeng:

  • Tall og algebra, statistikk og sannsynlighetsregning (15 studiepoeng)
  • Geometri, måling og funksjonslære (15 studiepoeng) 

Emnene tilsvarer de to siste emnene i studieplanen Matematikk, videreutdanning (60 studiepoeng) som SKUT har laget på oppdrag for Utdanningsdirektoratet (Kompetanse for kvalitet).

Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

 

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert med 15 studiepoeng per semester.
Hvert emne vil ha undervisning med 12 kveldssamlinger.
Utover samlingene vil veiledning foregå nettbasert. Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.
Matematikk 2 legger til rette for at lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse skal være et utgangspunkt for å tilegne seg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å bli en dyktig matematikklærer. Vi forutsetter at studentene prøver ut tilegnet kunnskap, og at erfaringene diskuteres med medstudentene.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til begge emner. Arbeidskrav må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen. For mer informasjon, se den enkelte emnebeskrivelse.

Praksis

Studentene skal ikke ha praksis i studiet, men innhold og arbeidsmåter er nært knyttet opp til praksis og gjeldende læreplan for skolen.

Evaluering av studiet

Studentene skal evaluere studiet midtveis og ved slutten på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

I begge emnene gis det tilbakemelding og veiledning. Det forventes at også studenten tar kontakt med veileder ved behov.

Vurdering

Det benyttes varierte vurderingsformer i studiet, noe som er i tråd med grunnskolens bruk av vurderingsformer.

Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere beskrivelse av vurderingsform.

Eksamen sensureres av intern og ekstern sensor og det benyttes bokstavkarakterer fra A - F, der A er beste beståtte karakter, E er dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.

 

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse for litteraturliste.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen 24.03.2010

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2010 -2011

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2010

Velg studieretning for å se emner

Vår 2011

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:29