Studieplan for Motiverende intervju (10 studiepoeng) (Vår 2014)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 10
- Studiets varighet:
- ½ år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bestemmes av oppdragsgiver.
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium i samarbeid mellom Senter for kompetanseutvikling (SKUT) ved Høgskolen i Østfold og Bransjeforeningen Attføringsbedriftene. SKUT har ansvaret for at studiet ligger på høgskolenivå, og Attføringsbedriftene har ansvaret for den praktiske gjennomføringen.
Motiverende intervju (MI) er en klientsentrert, rådgiverstyrt samtalestil som har til hensikt å påvirke atferdsendring gjennom en systematisk utforskning av grunner for endring, bearbeiding av ambivalens, fremming av beslutningstaking og styrking av tiltro til egen mestringsevne. Den støtter seg til Prochaska og DiClementes (1992) tanker om at atferdsendring forløper gjennom faser. MI som samtaleteknikk er en samtalemetode som bygger motivasjon og øker sannsynligheten for forandring i atferd, som er relevant for enkeltpersoners situasjon, livsstil og helse.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om de mest sentrale områdene innen temaet Motiverende intervju, slik som holdninger, kommunikasjonsferdigheter, reflekterende lytting, endringsprosess/endringsfaser, ambivalens, motivasjon, motivasjonsbyggende samtaleteknikk, beslutning om endring, motstand og kommunikasjon.
- kan metoden og kommunikasjonsferdigheter som formidler nøyaktig empati og som brukes målrettet for å øke motivasjon.
Ferdigheter
Studenten
- behersker metoden og sentrale kommunikasjonsferdigheter.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i en overordnet endringsmodell og Motiverende intervju sine sentrale prinsipper.
- kan planlegge og gjennomføre en motivasjonssamtale.
- kan formidle en empatisk og klientsentrert samtaleteknikk.
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 10 studiepoeng.
Sentrale begreper som motivasjon, endringsprosesser, ambivalens og motstand blir belyst, og det gis praktiske øvelser rundt sentrale strategier og samtaleteknikker.
Organisering og læringsformer
Det gjennomføres fem dagssamlinger med undervisning og øvelser. Den første samlingen går over tre dager med undervisning i sentrale fagområder, samt opplæring og trening i bruk av MI. Den neste samlingen er over to dager og inneholder et fokus på teori, men vil også være en gjennomgang av erfaringer studentene har gjort samt praktiske øvelser.
Det egges vekt på egenaktivitet blant deltakerne.
Arbeidskrav:
Mellom fellessamlingene skal studentene gjennomføre en refleksjonsoppgave. Oppgaven vil være en skriftlig gjennomgang av en veiledningssamtale. Veiledningssamtalen kan være et rollespill eller en reell samtale.
Arbeidskravet må være godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ingen krav om praksis knyttet til studiet.
Evaluering av studiet
For at Høgskolen i Østfold skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor ved slutten av studiet evaluere det på eget skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Studentene vil få tilbakemelding på den innleverte refleksjonsoppgaven.
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Hjelpemidler: Fritt
Omfang: 8 sider
Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A - F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 22. april 2014.
Barth, Tom - Børtveit, Tore - Prescott, Peter (2013): Motiverende Intervju, samtaler om endring. 213 sider. Gyldendal Akademisk.
Larson, Barr & Kuwabra (2007): Process and Outcome Analysis of a Supported Emplyment Program for People with Psychiatric Disabilities
Lundahl & Burke (2009): The effectiveness and applicability of motivational interviewing - a practice-friendly review of four metaanalysis
Midtgård, Stian (2009) Kursmanual MI (50s) (blir utdelt ved kursstart)
Oritz, Liria (2009) När förändring är svårt: Att hantera motstånd med motiverande samtal. Natur & Kultur. (192 s)
Prescott, Peter - Børtveit, Tore (2004) Helse og atferdsendring . Gyldendal Akademisk (207s)
Jobb og videre studier
Det tilbys studium på 30 studiepoeng i Motiverende intervju ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Motiverende Intervju gir økte yrkesmuligheter innen arbeidsmarkedsbedrifter, NAV, og
andre yrker der en driver med veiledning.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Fungerende dekan ved Avdeling for lærerutdanning, Odd Eriksen, 5. februar 2010Studieplanen er revidert
Studieleder Kristin Solli, 28. april 2014Studieplanen gjelder for
Våren 2014.Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Vår 2014
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Høst 2014
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner