Studieplan for Motiverende intervju (10 studiepoeng) (Høst 2011)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 10
- Studiets varighet:
- ½ år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Etter avtale
Informasjon om studiet
Motiverende intervju (MI) er en klientsentrert, rådgiverstyrt samtalestil som har til hensikt å påvirke atferdsendring gjennom en systematisk utforskning av grunner for endring, bearbeiding av ambivalens, fremming av beslutningstaking og styrking av tiltro til egen mestringsevne. Den støtter seg til Prochaska og DiClementes (1992) tanker om at atferdsendring forløper gjennom faser. MI som samtaleteknikk er en samtalemetode som bygger motivasjon og øker sannsynligheten for forandring i atferd, som er relevant for enkeltpersoners situasjon, livsstil og helse.
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Det anbefales at studentene har relevante veiledningsoppgaver i sitt daglige arbeid.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 10 studiepoeng.
Sentrale begreper som motivasjon, endringsprosesser, ambivalens og motstand blir belyst, og det gis praktiske øvelser rundt sentrale strategier og samtaleteknikker.
Organisering og læringsformer
Det gjennomføres fem dagssamlinger med undervisning og øvelser. Den første samlingen går over tre dager med undervisning i sentrale fagområder, samt opplæring og trening i bruk av MI. Den neste samlingen er over to dager og inneholder et fokus på teori, men vil også være en gjennomgang av erfaringer studentene har gjort samt praktiske øvelser.
Egenaktivitet blant deltakerne blir vektlagt.
Arbeidskrav:
Mellom fellessamlingene skal studentene gjennomføre en refleksjonsoppgave. Oppgaven vil være en skriftlig gjennomgang av en veiledningssamtale. Veiledningssamtalen kan være et rollespill eller en reell samtale.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Evaluering av studiet
For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor ved slutten av studiet evaluere det på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Studentene vil få tilbakemelding på den innleverte refleksjonsoppgaven.
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Besvarelsen vurderes på skalaen A - F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Larson, Barr & Kuwabra (2007): Process and Outcome Analysis of a Supported Emplyment Program for People with Psychiatric Disabilities
Lundahl & Burke (2009): The effectiveness and applicability of motivational interviewing - a practice-friendly review of four metaanalysis
Midtgård, Stian (2009) Kursmanual MI (50s) (blir utdelt ved kursstart)
Ortiz, Liria (2008) Förändra ditt liv med KBT och motiverande samtal MI. Natur & Kultur (245s)
Prescott, Peter - Børtveit, Tore (2004) Helse og atferdsendring . Gyldendal Akademisk (207s)
Sjøbu, Ane - Barth, Tom - Näsholm, Christina (2007) Mi, endring på egne vilkår. Fagbokforlaget (171s)
Jobb og videre studier
Det er mulig å ta 30 studiepoeng i Motiverende intervju ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Motiverende Intervju gir økte yrkesmuligheter innen arbeidsmarkedsbedrifter, NAV, og
andre yrker der en driver med veiledning.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
fungerende dekan ved Avdeling for lærerutdanning, Odd Eriksen, 5. februar 2010Studieplanen er revidert
studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 19. september 2011Studieplanen gjelder for
Studieåret 2011 - 2012.Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2011
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner