Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2011–2012)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng og går over to semester. Studiet har følgende oppbygging og innhold:

Studiet er delt inn i fire temaområder som er fremhevet av Kunnskapsdepartementet.
- Pedagogisk ledelse i barnehagen
- Nyere forskning om barn og barndom
- Forvaltning og personalledelse
- Pedagogisk utviklingsarbeid og barnehagen som lærende organisasjon

Organisering og læringsformer

Arbeidet i studiet er interaktivt; studenter og lærere skal være medskapere av ny kunnskap om pedagogisk ledelse. Arbeidet i studiet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor vi prøver å utfordre tradisjonell undervisning. Fronter er læringsplattformen som brukes i studiet. Studiet vil bestå av varierte undervisningsformer basert på en veksling mellom lærerledet og student initiert aktiviteter. Studentene må delta i basisgruppearbeid og jobbe i prosjekt og med selvstudium.

Arbeidskrav:
1. Levere notat om eget pedagogisk ledelsearbeid. Skal vurderes av faglærere og
medstudenter.
2. Individuelt framlegg basert på eget notat om pedagogisk ledelse. Muntlig tilbakemelding
fra faglærer og medstudenter.
3. Levere gruppeoppgave knyttet til forvaltning og personalledelse med muntlig framlegg, og
muntlig tilbakemelding fra faglærer og medstudenter

Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen før studenten kan framstille seg til eksamen

Dersom ett av arbeidskravene ikke blir godkjent får studenten to muligheter til å rette det opp igjen.

Praksis

Studiet har ingen obligatorisk praksisperiode. Arbeidsoppgavene i mellomperiodene vil knyttes til studentenes egen arbeidsplass, og vil være av teoretisk/ praktisk art.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evalueringen av studiet. I tillegg til løpende evaluering underveis, skal studentene evaluere studiet ved slutten av hvert semester på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Studenter skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis i studiet sammen med faglærer.

Vurdering

Individuell skriftlig fagtekst og muntlig eksamen
Eksamen består av både en skriftlig individuell fagtekst og en muntlig eksamen som til sammen blir vurdert med en samlet karakter.

Skriftlig fagtekst
Fagteksten skal ta utgangspunkt i kunnskap som er skapt gjennom studiet, der studenten behandler studiets tre temaer. Innlevering av fagtekstoppgaven etter nærmer kriterier gitt av faglærer. Fagteksten må være bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen (varighet ca 25 minutter)
Muntlig eksamen tar utgangspunkt i presentasjonen av fagteksten. I tillegg vil studenten bli eksaminert i det øvrige pensumet i studiet.
Begge eksamenskomponentene blir vurdert av intern og ekstern sensor.

Det gis samlet karakter etter en karakterskala A-F, der A er beste karakter, E er dårligste beståttkarakter og F er ikke bestått.

Muntlig eksamen kan justere karakteren på fagteksten med inntil to karakterer.
Dersom kandidaten ikke består på muntlig eksamen må begge eksamenskomponenter avlegges på nytt. Dersom kandidaten ønsker å forbedre karakteren i studiet må begge eksamenskomponenter på nytt.

Litteratur

Litteraturlista ble sist endret 07.02.11. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Pedagogisk ledelse i barnehagen
Meyer, E.S, 2009, Pedagogisk lederskap i barnehagen: praktisk refleksjon i handling, Universitets forlaget (dekker samtlige temaområder) (165 sider)
Haakonsrud, A og Kanestrøn, A.I, Styreren: en balansekunstner,Cappelens Akademiske forlag(169 sider)
Cecchin, D, 2008, Pædagogiske institutioner som genstand for ledelse, Cecchin, D. og Johansen, M.W., Pædagogfaglig ledelse. Om ledelse af pædagogiske institutioner, BUPL ( 38 sider)
Nyere forskning om barn og barndom
Juell, E, 2010, Barnehagen som utdanning, kap 2,Cappelen Akademiske forlag (24 sider)
Nyhus, M, 2011, Bøylestolen som pedagogisk praksis, Upublisert (10-15 sider)
Otterstad, A.M., og Rhedding-Jones, J.,(Red), 2011, Kritiske innganger til barnehagepedagogisk arbeid, Universitetsforlaget (ca 200 sider)
Sandvik, N. (2009). A pedagogy of listening: Following different and unknown pathways. The First Years: Ngã Tau Tuatahi. New Zealand Journal of Ingfant and Toddler education, 11(1). (5 sider)

Øksnes, M., 2010, Lekens flertydighet. Om barns lek i en institusjonalisert barndom, Cappelen Akademiske (205 sider)
Forvaltning og personalledelse
Børhaug, Kjetil, Helgøy Ingrid, Homme Anne, Loftsberg Dag Øivind, Ludvigsen Kari (2011) Styring, organisering og ledelse i barnehagen (237 sider) Fagbokforlaget
Helgøy, I (red), 2011, Styringsutfordringer, organisasjon og ledelse i barnehagesektoren, Fagbokforlaget (ca 200 sider)
Lundestad, M, 2010, Konflikter - bare til besvær?, Kap 9, Høgskoleforlaget
Kolle, T, 2011, Samarbeid og ansvar for å skape inkluderende miljø sett i styrerperspektiv, Upubl.(10-12 sider)
Pedagogisk utviklingsarbeid og barnehagen som lærende organisasjon
Kolle, T., Larsen, A.S og Ulla, B, 2010, Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser, Fagbokforlaget ( 160 sider)
Østrem et al, 2009,Alle teller mer: en evaluering av hvordan Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart, HIVE (ca 160 sider)
I tillegg til pensumslitteratur brukes stortingsmeldinger, temahefter, lovverk m.m som grunnlagslitteratur.
I tillegg skal hver student sette opp og få godkjent av faglærer et selvvalgt pensum på 500 sider.
 

Studiemodell

Høst 2011

Emner, Ledelse i barnehagen 1

Velg studieretning for å se emner

Vår 2012

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:22