Oppbygging og gjennomføring (Vår 2022)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 10 studiepoeng.
Operativt forbedringsarbeid, kultur og ledelse introduserer systemtenkning som rammeverk for å analysere egne prosesser og arbeidsformer for å videreutvikle virksomheters forbedringskultur. Studiet vil fokusere på utvikling av alle deler av systemet og et lærende samspill med kunder, leverandører og samfunnet for øvrig. Formålet er å bygge ned siloer og utvikle et transparent og adaptivt samspill basert på synlig informasjon, systemtenkning og praktiske forbedringsforsøk.
Gjennom fire konkrete satsinger vil deltagerne bygge:
-
en faglig plattform forankret i systemtenkning
-
praktisk erfaring med metoder for å forstå egen læringskultur
-
operative kompetanse for å endre og forankre egen læringskultur i en mer lærende organisasjon
-
erfaringsdeling og diskusjon
Andre vilkår for gjennomføring av studiet
Ingen
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Undervisnings og læringsformer
Læringsarbeidet er basert på en kombinasjon av 4 samlinger (dagtid) hver over en dag, 2 litteratur-webinar, prosjekt i egen bedrift med 2 veiledninger og en avsluttende heldagssamling med erfaringsdeling og posterpresentasjon.
Arbeidsformen vil være en blanding av litteraturstudier, samling i deltakende bedrifter og virksomheter, prosjekt i egen organisasjon og refleksjon i og om praksis. Det er en fordel å være flere fra samme organisasjon.
Deler av undervisningen og prosjektene foregår ute i virksomheter under veiledning fra faglærer.
Studiet avsluttes med heldagssamling med erfaringsdeling (arbeidskrav) og posterpresentasjon (eksamen) der alle presenterer sitt prosjekt, diskuterer erfaringer og reflektere rundt arbeidet.
HiØ benytter Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om studiet vil bli lagt ut her. Biblioteket tilbyr veiledning i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter og teknisk utstyr, samt tilgang til databaser.
I studiet vil studentene benytte det digitale støtteverktøyet LC MIRROR/LOS Speil Digital utviklet av ILO for evaluering av en organisasjons ståsted og måle og følge opp utvikling.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker ca. 250 timer på dette studiet.
Arbeidskrav
-
Refleksjonsnotat over prosjektets faglige plattform.
Omfang: Inntil 1500 ord. Individuelt el. gruppe. -
Litteraturgjennomgang.
Omfang: Inntil 1500 ord. Individuelt el. gruppe. -
Deltakelse i prosjekt i egen organisasjon i et omfang på totalt 80 timer.
-
Deltakelse på avsluttende heldagssamling.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen eller få utstedt kursbevis.
Ikke godkjente arbeidskrav for 1) og 2) kan omarbeides/gjennomføres på nytt én gang.
Eksamen
Posterpresentasjon. Presentasjonen skal vare i 15 min og støttes av en poster og etterfølges av spørsmål og diskusjon, til sammen 30 min. Individuelt eller i gruppe avhengig av prosjektets sammensetning.
Det gis én samlet, individuell karakter etter karakterregel A - F.
Sensorordning
Sensureres av en intern og en ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Studenter som ikke består eller ikke tar eksamen til ordinær kan ta ny/utsatt eksamen ved neste ordinære eksamen.
Plagiatkontroll/fusk Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Det er ingen praksisgjennomføring i studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet.
Internasjonalisering
Pensumlitteratur vil være av internasjonal karakter, hovedsakelig engelsk og skandinaviske språk.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
-
HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.
-
HiØ VIDERE og undervisningsleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings og læringskvaliteten.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 21.09.2021. Med forbehold om endring før studiestart.
Cabrera, Derek (2016). Systems Thinking made simple. Independently published
Cabrera, Derek and Laura (2018) Flock not Clock. Idependently published
Edmonsom, Amy C. (2010). Teaming. Harvard Business School.
Heggholmen, Kari (2014). Fra dritdårlig til lærende lederskap. Fagbokforlaget.
Laloux, Frederic (2014). Reinventing organizations: an illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Nelson Parker.
Senge, Peter M. (1999). Den femte disiplin: kunsten å utvikle den lærende organisasjon. Egmont Hjemmets bokforlag.
Wig, Bjarne Berg (2018). Lærende organisasjon, lærende systemer. Forlag
Kompendier, artikler og nettressurser tilkommer og vil gjøres tilgjengelige på høgskolens læringsplattform.
Studiemodell
Vår 2022
Operativt forbedringsarbeid, kultur og ledelse (10 studiepoeng)
Velg studieretning for å se emner