Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Fransk 1: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2022–2023)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Fransk
Studiested:
Nettbasert, deltid.

Informasjon om studiet

Fransk 1: 5.-10. trinn er et skreddersydd studium for deg som underviser på 5.-10. trinn i grunnskolen, og som har mindre enn 30 studiepoeng i fransk. Studiet er praksisnært og profesjonsrettet. I dette studiet får du mulighet til å tilegne deg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i fransk.

Videreutdanningen tilbys på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, innenfor den nasjonale satsningen Kompetanse for kvalitet. Utdanningsdirektoratet har etablert en finansieringsmodell som gir mulighet til å kombinere jobb og utdanning. Fra 1. februar kan du søke Utdanningsdirektoratet om støtte til å ta videreutdanning. Søknadsfrist er 1. mars. Søker som får tildelt støtte til videreutdanning, må deretter søke om opptak til studieplass ved Høgskolen i Østfold. Du kan lese mer om satsningen på Utdanningsdirektoratets nettsider www.udir.no/videreutdanning.

 

 

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Ingen.

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten har

• grunnleggende kunnskap om fransk uttale og grammatikk

• grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, språklæring og interkulturell kompetanse i fransk

• kunnskap om sentrale sider ved dagligliv, skikker, levesett og tenkemåter i Frankrike og andre franskspråklige områder

• kunnskap om ulike digitale verktøy og medier som kan brukes i franskundervisningen

• kjennskap til gjeldende læreplan og vurderingsformer i fremmedspråksfaget

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

 

• gjøre rede for uttalemåter og grunnleggende elementer i fransk grammatikk

• uttrykke seg skriftlig og muntlig på fransk om ulike temaer knyttet til dagligliv, sikker, levesett og tenkemåter i Frankrike og andre franskspråklige områder

• delta i forberedte og spontane samtaler på fransk og har et godt basisordforråd

• samhandle med andre i en interkulturell kontekst

• bruke digitale verktøy og medier i egen språklæring og i franskundervisningen

• finne fram til og anvende læringsressurser tilpasset franskelever på mellom- og ungdomstrinnet

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

 

• forstå hvordan kunnskap om språk, flerspråklighet og språkopplæringsprosessen kan bidra til å gjøre elevene bedre i stand til å lære språk

• videreformidle og reflektere over sin kunnskap om kulturelt og språklig mangfold i franskspråklige områder

• kan diskutere fagdidaktiske problemstillinger, undervisningsopplegg og vurderingsformer i franskopplæringen

Opptak

Bestått lærerutdanning rettet mot skole iht. kap. 14 i forksrift til opplæringslova.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling på mellom-/ungdomstrinnet i studietiden.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Fransk 1: 5.-10. trinn (30 studiepoeng), legger til rette for at studenten skal tilegne seg og videreutvikle sine kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i fransk. Gjennom hele studiet legges det stor vekt på egen muntlig og skriftlig språkferdighetstrening og på utvikling av fagdidaktisk og interkulturell kompetanse og refleksjon

Studiet består av to emner: Fransk 1: Kommunikasjon og språklæring (5.-10. trinn) og Fransk 1: Kommunikasjon og interkulturell kompetanse (5.-10. trinn).

Emnene kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at emnet Fransk 1: Kommunikasjon og språklæring (5.-10. trinn) tas før emnet Fransk 1: Kommunikasjon og interkulturell kompetanse (5.-10. trinn).

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Organiseringen er nettbasert. I hvert semester er det undervisning én-to ganger i uken i totalt tolv uker. Undervisningen holdes i nettmøter via digitalt samarbeidsverktøy. emnet publiseres på høgskolens læringsplattform Canvas. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning kan også benyttes. Selvstudium er en sentral arbeidsform, både individuelt og som samarbeid.

Informasjon om de digitale verktøyene som benyttes i studiet, gis på høgskolens nettsider. Opplæring i bruk av de digitale verktøyene gis i starten av semesteret.

Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.

Arbeidskrav og vurderingsformer

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være gjennomført innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

I begge emnene gis det veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det benyttes bokstavkarakter på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold

Praksis

Det er ingen praksis i studiet, men praksisnære komponenter er en integrert del av studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid innenfor fagfeltet. I løpet av studiet gjennomfører studenten oppgaver og øvinger relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode og kildebruk.

Internasjonalisering

Studiet ivaretar det internasjonale perspektivet ved å inkludere internasjonal litteratur samt fagansatte med studie- og undervisningserfaring fra utenlandske utdanningsinstitusjoner. De fagansatte som underviser i studiet driver forskning- og utviklingsarbeid på internasjonalt nivå, og dette bringes inn i den forskningsbaserte undervisningen.

Kunnskap om språk, kommunikasjon og interkulturell kompetanse bidrar til internasjonalisering.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Jobb og videre studier

Ved ønske om ytterligere kompetanse i fransk kan studenten søke seg til Fransk årsstudium, og deretter eventuelt Fransk påbyggingsstudium, ved HiØ (begge nettbaserte studietilbud). HiØ tilbyr fransk i Masterstudium i fremmedspråk i skolen (nettbasert studietilbud).

I grunnskolen etterspørres lærere med videreutdanning i fransk. Studiet skal bidra til at du tilegner deg kunnskap og samtidig videreutvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i fransk på mellom- og ungdomstrinnet.

Franskkompetansen er for øvrig nyttig i privat og offentlig sammenheng, slik som reiseliv, turisme, internasjonale organisasjoner og næringsliv.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Trond Hammervoll, 10.desember 2019

Studieplanen er revidert

Studieprogramansvarlig, Anje Müller Gjesdal, 22. november 2021

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2022-2023

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Prodekan, Kjersti Berggraf Jacobssen. Førsteamanuensis, Anje M. Gjesdal.

Studiemodell

Høst 2022

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:15