Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2022–2023)

Studiets oppbygging og innhold

Fransk 1: 5.-10. trinn (30 studiepoeng), legger til rette for at studenten skal tilegne seg og videreutvikle sine kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i fransk. Gjennom hele studiet legges det stor vekt på egen muntlig og skriftlig språkferdighetstrening og på utvikling av fagdidaktisk og interkulturell kompetanse og refleksjon

Studiet består av to emner: Fransk 1: Kommunikasjon og språklæring (5.-10. trinn) og Fransk 1: Kommunikasjon og interkulturell kompetanse (5.-10. trinn).

Emnene kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at emnet Fransk 1: Kommunikasjon og språklæring (5.-10. trinn) tas før emnet Fransk 1: Kommunikasjon og interkulturell kompetanse (5.-10. trinn).

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Organiseringen er nettbasert. I hvert semester er det undervisning én-to ganger i uken i totalt tolv uker. Undervisningen holdes i nettmøter via digitalt samarbeidsverktøy. emnet publiseres på høgskolens læringsplattform Canvas. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning kan også benyttes. Selvstudium er en sentral arbeidsform, både individuelt og som samarbeid.

Informasjon om de digitale verktøyene som benyttes i studiet, gis på høgskolens nettsider. Opplæring i bruk av de digitale verktøyene gis i starten av semesteret.

Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.

Arbeidskrav og vurderingsformer

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være gjennomført innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

I begge emnene gis det veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det benyttes bokstavkarakter på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold

Praksis

Det er ingen praksis i studiet, men praksisnære komponenter er en integrert del av studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid innenfor fagfeltet. I løpet av studiet gjennomfører studenten oppgaver og øvinger relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode og kildebruk.

Internasjonalisering

Studiet ivaretar det internasjonale perspektivet ved å inkludere internasjonal litteratur samt fagansatte med studie- og undervisningserfaring fra utenlandske utdanningsinstitusjoner. De fagansatte som underviser i studiet driver forskning- og utviklingsarbeid på internasjonalt nivå, og dette bringes inn i den forskningsbaserte undervisningen.

Kunnskap om språk, kommunikasjon og interkulturell kompetanse bidrar til internasjonalisering.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Studiemodell

Høst 2022

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:15