Hva lærer du? (2019)
Grad/tittel ved bestått studium
Ingen.
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- god kjennskap til ulike teoretiske tradisjoner innenfor folkehelsevitenskapen. Studenten har særlig kunnskap om samfunnsvitenskapelige perspektiver på folkehelse
- god kjennskap til ulike teoretiske tradisjoner innenfor byutvikling og urbanismeteori. Studenten har særlig kunnskap om samfunnsvitenskapelige perspektiver på byutvikling og urbanisme
- svært god kjennskap til sammenhenger mellom byutvikling og folkehelse, med særlig vekt på hvordan ulike grep i byutviklingen kan påvirke folkehelsen
- innsikt i sentrale samfunnsvitenskapelige begreper og teorier knyttet til sosial ulikhet i helse og i byen
- innsikt i ulike former for planleggingsteori, med særlig fokus på scenarioplanlegging
- kjennskap til internasjonale problemstillinger innenfor byutvikling med særlig fokus på folkehelseproblematikk og relasjoner mellom det bygde og sosiale/økonomiske ulikheter
- kunnskap om folkehelselovgivningen, med særlig fokus på byutvikling og sosial ulikhet
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke kunnskaper om hvordan byutvikling kan påvirke folkehelse til å analysere konkrete lokalsamfunn, bymiljø og kommuner
- forstå betydningen av sosiokulturelle stedsanalyser for byutvikling
- koble offentlige helseprofiler til kartdata, og gjennomføre enkle analyser av bomiljøers effekt på folkehelse
- finne frem i og benytte seg av de største varehusene for kvantitative data i Norge, inkludert SSB, NSD, KOSTRA, Bufdir og FHI
- gjøre scenarioanalyser der interessenter blir involvert ved hjelp av det nettbaserte verktøyet Mentimeter
- utføre litteratursøk, og kjenne kriterier for å vurdere kvaliteten på vitenskapelige tekster
- benytte seg av kunnskapen om folkehelse, byutvikling, forskningsdesign og forskningsmetoder som grunnlag for å gjøre gode bestillinger av forskningstjenester.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk reflektere omkring vitenskapelige tekster, statistikk, utredninger og rapporter
- kjenne viktigheten av å ha kunnskap om kontekstuelle forhold i alle former for samfunnsutvikling
- kjenne prinsipper for forskningsdesign, inkludert kunnskap om hvordan man utformer forskbare problemstillinger, bruk av forskningslitteratur, etiske vurderinger og metodebruk
- ha erfaring med samarbeid med andre yrkesgrupper og evne til å benytte andres fagkompetanse til å belyse eget fag og arbeidsområder på nye måter.