Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Engelsk for lærere 2, 1.-7. trinn - Språklæreren i et fagfellesskap. Kompetanse for kvalitet. (2015–2016)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Halden/delvis nettbasert

Informasjon om studiet

Engelsk for lærere 2 - Språklæreren i et fagfellesskap, 1.-7. trinn, (30 studiepoeng) tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for etter- og videreutdanning (2012 - 2015), St.meld. nr. 11 Læreren - Rollen og utdanningen (2008-2009) og Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn (2010).

Studiet retter seg mot lærere som underviser i engelsk i grunnskolen, 1.-7. trinn, og som har 30 studiepoeng eller tilsvarende i engelsk.

Studiet er profesjonsrettet og praksisnært, og studieplanen er utformet i tråd med Læreplan i engelsk og andre sentrale elementer i Kunnskapsløftet. Studiet bygger på lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse og fokuserer på muntlig og skriftlig språkferdighetstrening og fagdidaktisk refleksjon.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER

Kandidaten

  • har faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen, 1.-7. trinn
  • har god kunnskap om Kunnskapsløftet, Læreplan i engelsk og Det felles europeiske rammeverket for språk
  • har god kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet
  • har god kunnskap om språklæringsteorier og metoder for barns språklæring
  • har kunnskap om begynneropplæringen i engelsk i et andrespråksperspektiv, overgangen til barnetrinnets siste del og overgangen til ungdomstrinnet
  • har god kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring og faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø
  • har god kunnskap om vurderingsformer, vurderingsverktøy og kartleggingsverktøy som fremmer språkutvikling
  • har kunnskap om engelsk som verdensspråk, utviklingen av dets rolle som kontaktspråk og noen varianter av engelsk
  • har god kunnskap om ulike typer tekster, kildebruk og kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene: Å kunne lese og Å kunne skrive
  • har kunnskap om digitale læringsressurser
  • har kunnskap om kultur, samfunnsliv og litteratur i engelskspråklige land i et fler-/interkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i klasserommet og har verktøy for å møte endringer i språkopplæringen
  • har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor språkopplæring
  • har kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan undervise i engelsk i tråd med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
  • kan kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk, være en god språkmodell og tilpasse språket til ulike situasjoner og målgrupper
  • kan legge til rette for en helhetlig opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas
  • kan analysere og tilrettelegge engelskspråklige tekster for barn, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
  • kan utøve en helhetlig og læringsfremmende veilednings- og vurderingspraksis
  • kan reflektere over egen undervisningspraksis, ta i bruk ny kunnskap og være en aktiv pådriver i fagfellesskapet
  • kan gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende teori, faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet
  • kan være en aktiv bruker av bibliotekets tjenester og ressurser i studiet og undervisningspraksisen

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • kan anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring i tråd med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og slik ha beredskap for å vurdere og ta i bruk ny kunnskap
  • kan videreutvikle egen språklig kompetanse
  • kan bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språklæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Opptak

Bestått grunnskole-/ allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning på minimum 180 studiepoeng, og inkludert eller i tillegg Engelsk 1, eller tilsvarende utdanning på minimum 30 studiepoeng. Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Engelsk for lærere 2 - Språklæreren i et fagfellesskap, 1.-7. trinn, legger til rette for at lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse skal være et utgangspunkt for å tilegne seg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i engelsk.

Gjennom hele studiet legges det stor vekt på egen muntlig og skriftlig språkferdighetsstrening og på utvikling av fagdidaktisk refleksjon bl.a. ved at læreren fortløpende prøver ut tilegnet kunnskap i klasserommet med sine elever gjennom ulike prosjekter og tematiske oppgaver, gjennomfører presentasjoner for medstudenter og utveksler erfaringer.

Studieplanen er utformet i tråd med Læreplan i engelsk og andre sentrale elementer i Kunnskapsløftet.

Studiet består av to emner:
Engelsk 201: Språklærer og profesjonsutøver (15 studiepoeng)
Engelsk 202: Kultur, samfunn og litteratur (15 studiepoeng)

Emnene kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at Engelsk 201 tas før Engelsk 202.

Engelsk for lærere 2 bygger på Engelsk for lærere 1 - Språklæreren. Studiet kan også tas av lærere som tidligere har oppnådd kompetanse i engelsk tilsvarende 30 studiepoeng.

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Organiseringen er delvis samlingsbasert og delvis nettbasert. Det er 3 samlinger à 2-3 dager per semester lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. I den nettbaserte delen av studiet benyttes høgskolens læringsplattform (Fronter). Andre digitale verktøy vil også benyttes. Selvstudium er en sentral arbeidsform, både individuelt og som samarbeid.

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være levert innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

Som en del av studiet inngår et studieopphold av 1 ukes varighet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, i form av et arbeidskrav i vårsemesteret. Høgskolen i Østfold betaler studieavgiften for den enkelte student ved Det norske studiesenteret. For de som ikke deltar, vil det være et arbeidskrav innenfor et gitt tema som selvstudium.

Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet. Lærere som tar denne videreutdanningen bør derfor undervise i engelsk (eller ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Opplæring i bruk av bibliotektjenester gis i løpet av studiet. Kunnskap om og erfaring i bruk av bibliotektjenester vil være en nødvendighet for å kunne gjennomføre studiet på en tilfredsstillende måte.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid innenfor fagfeltet. I løpet av studiet gjennomfører studenten utviklingsarbeid relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

All undervisning foregår på engelsk. Som en del av studiet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia. Studiet er i seg selv internasjonalt orientert ved sitt fokus på andre kulturer og interkulturell kompetanse.

Evaluering av studiet

For at høgskolen skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av høy kvalitet, er det nødvendig med tilbakemeldinger fra studentene. Ved slutten av hvert semester skal studentene evaluere studiet på skjema fra HiØ VIDERE. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre sine egne deltakerundersøkelser.

Tilbakemelding underveis

I begge emnene gis det veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Vurdering

Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering, og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer. Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Det benyttes bokstavkarakterer på en skala fra A - F, hvor A er beste og E er dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Engelsk for lærere 2, 1.-7. trinn, og Engelsk for lærere 1, 1.-7. trinn, innenfor Kompetanse for kvalitet - Strategi for etter- og videreutdanning, gir til sammen 60 studiepoeng i faget. Dette gir grunnlag for videre fordypning og mulighet for masterstudier i engelsk.

I grunnskolen etterspørres lærere med videreutdanning i engelsk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 26. mai 2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus, 19.01.2015

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for studieåret 2015-2016

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2015

Velg studieretning for å se emner

Vår 2016

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:21:05