Hva lærer du? (2023–2024)
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAPER
Etter fullført studium har kandidaten:
-
kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk med vekt på engelsk som et sentralt fag for kommunikasjon, kulturforståelse, danning og identitetsutvikling
-
språklige, faglige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen, 1.-7. trinn
-
kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet
-
kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet, metoder og prinsipper for barns språklæring
-
kunnskap om begynneropplæringen i engelsk og overganger til barnetrinnets siste del og til ungdomstrinnet
-
kunnskap om en helhetlig og tilpasset engelskopplæring samt faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø med vekt på tverrfaglighet og dybdelæring
-
grunnleggende kunnskap og språkbevissthet om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, vokabular, metaspråk og språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk
-
kunnskap om ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon, kulturelle konvensjoner for språkbruk samt kritisk og reflektert bruk av kilder
-
kunnskap om elevveiledning og vurderingsformer som fremmer språklæring
-
kunnskap om de grunnleggende ferdighetene, deres progresjon og betydning for språklæring
-
kunnskap om engelskspråklige tekster med vekt på barnelitteratur
-
kunnskap om vurdering av lærebøker, andre typer læremidler, digitale verktøy og digitale læringsressurser
-
innsikt i relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor språklæring
-
innsikt i metoder for refleksjon over egen undervisningspraksis
-
kunnskap om hvordan Læreplan i engelsk gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid
-
kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser
FERDIGHETER
Etter fullført studium kan kandidaten:
-
undervise i engelsk i tråd med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
-
anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
-
legge til rette for en helhetlig og tilpasset opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas
-
legge til rette for dybdelæring i engelskopplæringen
-
utøve en helhetlig og læringsfremmende veilednings- og vurderingspraksis
-
legge til rette for at arbeid med tverrfaglige temaer bidrar til å utvikle den enkelte elevs forståelse av engelsk som både et verdensspråk og danningsfag
-
kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk tilpasset formål, mottaker og situasjon samt være en god språkmodell for sine elever
-
reflektere kritisk over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
-
gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende teori, faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført studium kan kandidaten:
-
anvende språklige, faglige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring og være en god profesjonsutøver i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
-
utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 1.-7. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
-
utvise selvstendighet og evne til analyse av og kritisk refleksjon over egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap
-
bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap samt nyere forskning innenfor språklæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass