Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (Vår 2013)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng. Studiets innhold er delt i følgende hovedtema:

- Organisasjonsendringer og endringsstrategier
- Endringsmodeller
- Endringsgrunnlag
- Vitenskapelig forfatterskap - samfunnsvitenskapelig metode

 

Organisering og læringsformer

Studentene møter varierte arbeidsformer, og studiet er organisert med vekselvis undervisning og selvstudium. Det vil være to undervisningsuker, med selvstudie før, mellom og etter samlingene. Ukesamlingene vil bestå av forelesninger, gruppearbeid, individuell oppgaveløsning, studentpresentasjoner, klasseromsdiskusjoner og casebaserte oppgaver.
Undervisningsuke èn er primært knyttet til temaet Organisasjonsendringer og endringsstrategier, relatert til gjennomføringen av endringer i Forsvaret. I løpet av denne uken vil studentene få opplæring i samfunnsvitenskaplig forskningsmetode og oppgaveskriving, mens undervisningsuke to primært er knyttet til temaet  Endringsgrunnlag. Dette er prosesser, metoder og teknikker som både kan og skal benyttes ved omstilling og organisasjonsutvikling i Forsvaret.

Til den enkelte forelesning blir det delt ut noe materiale (forelesningsnotater, oversikter, kortere artikler). Det understrekes at dette også er pensum. Deler av pensum blir ikke gjennomgått og må leses på egenhånd. 

Arbeidskrav: 

    1. Studenten skal skrive en obligatorisk oppgave. 
      Denne skal være knyttet til modulens problemområde og litteratur. I løpet av undervisningsuke èn blir det gitt undervisning i krav og omfang på oppgaven. Det vil også bli gitt individuell veiledning i løpet av studentens skriveprosess.  
    2. Det er krav om 80 % oppmøte. 
      Ved eventuelt fravær må studenten selv ta initiativ til å få nødvendig informasjon fra fagansvarlig, samt besvare obligatorisk oppgave som blir gitt ved fravær ut over en undervisningsøkt. Oppgaven sendes til emneansvarlig senest èn uke etter berørt undervisningsuke.

Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

Evaluering av studiet

For at SKUT skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere dette ved slutten av studiet.

Tilbakemelding underveis

Via e-læringsplattformen Fronter. Det gis muntlig tilbakemelding på samlingene. Studentene får også tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen
Studiet avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over tre (3) dager.
Hjelpemidler: Fritt (ikke samarbeid med andre).

Eksamensbesvarelsen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Det brukes bokstavkarakterer der A er beste og E er dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Organisasjonsendringer og endringsstrategier (579s):
Busch, T., Vanebo, J.O., Klausen, K.K. & Johnsen, E. 2011. Modernisering av offentlig sektor: Trender, ideer og praksiser. Oslo: Universitetsforlaget: s48-61 (13s)
Jacobsen, D.I. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse. Bergen: Fagbokforlaget: s15-245 (230s)
Jacobsen, D.I. & Thorsvik, J. 2007. Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget: s318-346 (28s)
Madsen, D. Ø. 2012. The Balanced Scorecard i Norge: En studie av konseptets utviklingsforløp fra 1992 til 2011. Praktisk økonomi og finans 28, s55-64 (9s).
Røvik, K.J. 2007. Trender og translasjoner. Oslo: Universitetsforlaget: s63-362 (299s)

Endringsmodeller (467s):
Appelbaum, S.H., Habashy, S., Malo, J.L. & Shafiq, H. 2012. Back to the future: revisiting Kotter's 1996 change modell. Journal of Management Development Vol.31. s764-777 (13s)
Meyer, C.B. & Stensaker, I.G. (2011). Endringskapasitet. Bergen: Fagbokforlaget: s11-123 (112s)
Kotter, J.P. 2008. A sense of urgency. Boston: Harvard Business school press: s1-194 (194s)
Kotter, J.P. 2012. Leading Change. Boston: Harvard Business school press: s51-173 (122s
Statskonsult 2000. Endringsledelse - Eksempler og modeller. Oslo: Statskonsult: s45-71 (26s)

Endringsgrunnlag (79s):
Direktoratet for forvaltning og IKT. Rapport nr 2008:3. Organisasjonsendringer i staten 1992-2007. Oslo:DIFI. s41-57 (s16)
Statskonsult 2002. Erfaringer fra statlige fusjoner. Oslo: Statskonsult: s9-72 (63s)

Sum sider faglitteratur: 1125
I tillegg kommer forelesningene og utdelt materiale i forbindelse med undervisningen.
Supplerende litteratur vil bli presentert underveis i undervisningen.

Vitenskapelig forfatterskap:
Stene, M. 2003. Vitenskapelig forfatterskap - hvordan lykkes med skriftelige studentoppgaver. Otta: Kolle forlag
Torgersen, G.E. 1997. Forskningsmetode på kortform. Halden: Forsvarets forvaltningsskole, kompendium: s9-89
Torgersen, G.E. 2001. Referer riktig. Stjørdal: Læringsforlaget: s5-45
Digital informasjons- og kildesøk. Veieldning og oppgaver til intensivkurset 'Bibsys-kurset' til DHRM. 2006. Kompendium. Biblioteket Høgskolen i Østfold. 

Studiemodell

Vår 2013

Velg studieretning for å se emner

Høst 2013

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:20:58