Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2011–2012)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som er delt inn i to deler:

Faglig innhold Del I: Praktisk og teoretisk innføring i helhetlig og integrert risikoledelse.

- Fordeler og gevinster med helhetlig og integrert risikoledelse
- Introduksjon til begreper, prinsipper og teknikker
- Standarder innen risikoledelse
- Helhetlig og integrert risikoledelse
- Rammeverk for helhetlig og integrert risikoledelse
- Konteksten i forbindelse med helhetlig og integrert risikoledelse
- Lederskap og teamutvikling
- Kjerneprosessen (identifisering, analyse, evaluering, tiltak og  rapportering av risiko og mulighet)
- Håndtering og gjennomgang.
- Kommunikasjon og konsultasjon
- Ansvar og myndighet
- Risikoøkonomi/risikofinansiering
- Etisk perspektiv
- Fallgruver og suksessfaktorer
- Strategiske risikoer, muligheter og overvåking av omverdenen

Faglig innhold Del II: Iverksettelse av helhetlig og integrert risikoledelse i organisasjoner.
- Utfordringer og barrierer ved iverksettelse
- Kritiske suksessfaktorer
- Oppbyggingen av et helhetlig og integrert risikoledelsesrammeverk-pilotprosjekt,
- Etablering av konteksten for ERM-prosessen
- Helhetlig og integrert risikoledelsespolicy og målsettinger
- Ressursbruk
- Kommunikasjon og opplæring
- Forankring av ansvar og myndighet
- Integrasjon
- Helhetlig og integrert risikoledelsesprosess
- Profilering og rapportering av risiko/mulighet
- Overvåking og gjennomgang
- Integrering av software med det "bestående systemlandskap"
- Eget prosjekt fra egen organisasjon som pilotprosjekt

 

Organisering og læringsformer

Studiet organsieres med minst 4 samlinger á 2 dager. I mellomperiodene har studentene et onlinetilbud med øvelser (arbeidskrav) som må leveres inn elektronisk.
Siste del av studiet vies fullt ut til praktisk iverksettelse og prosjektarbeid i egen organisasjon, eventuelt en annen valgt organisasjon.

Det blir hovedsaklig gitt gruppeveiledning i første semester (høsten) og individuell veiledning i arbeidet med eget prosjekt i andre semester. Det er en fordel at deltakerne har et prosjekt fra egen organisasjon som grunnlag for studiet, men ikke et krav. Det stilles krav til forberedelser og delrapportering til de enkelte samlingene. Det forutsettes derfor at det settes av mye tid til jobbing med studiet i periodene mellom samlingene.

Fellessamlingene gjennomføres med forelesninger, øvinger/case, diskusjoner og presesentasjoner av utkast til det individuelle prosjektet med resultater, og det legges opp til diskusjon.

Mye av lærestoffet blir lagt ut på en e-læringsplattform. Mellom samlingene vil all kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via læringsplattformen.

Arbeidskrav
* Deltakelse på fellessamlingene er obligatorisk (minst 80 %)
* 14 av 20 oppgaver/øvelser må være godkjente før prosjektarbeidet starter.
* Prosjektarbeid fra egen organisasjon(evtl. annen utvalgt organisasjon). Den skal ha et omfang på inntil 25 sider + eventuelle vedlegg. Faglærer gir nærmere retningslinjer for utarbeidelsen av prosjektoppgaven.

For at studentene skal kunne framstille seg til eksamen må alle arbeidskravene være godkjente senest 3 uker før eksamen.

Praksis

Studiet har god balanse mellom teoretisk og praktisk læring. Praksisnære komponenter er integrert i hele studiet. Studentene skal gjennom studiet arbeide med problemstillinger fra praksisfeltet og belyse disse gjennom praksisobservasjoner av risiko- og mulighetshåndtering i egen organisasjonen, evt. en annen utvalgt organisasjon.
Det forventes at studentene planlegger, evt. gjennomfører og vurderer iverksettelse som en tilrettelegger (koordinator) på egen arbeidsplass. Dette sikrer både ferdigheter og kunnskap knyttet til reelle problemstillinger.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Derfor skal studentene evaluere studiet ved slutten av hvert semester på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Tilbakemeldinger og veiledning gis blant annet i forbindelse med arbeidskrav.
Dessuten er læringsplattformens diskusjonsforum åpen for diskusjoner.

Vurdering

En individuell hjemmeeksamen over to dager. Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamen sensureres av ekstern og intern sensor med  bokstavkarakterer  A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståttkarakter og F betyr "Ikke bestått".

Litteratur


Chapman, Robert J.(2006). Simple tools and techniques for enterprise risk management, John Wiley & Sons. 466 s

Duckert, Gregor H. (2010).Practical Enterprise Risk Management: A Business Process Approach, 2010, John Wiley & Sons, 275 s

Fraser, John/Simkins, Betty J. (2010), Enterprise Risk Management, John Wiley & Sons. 577s

ISO (2009). ISO: 3100:2009, Risk Management - Principles and guidelines, ISO. 34 s

ISO (2009). ISO GUIDE 73:2009 Risk Management - Vocabulary. ISO. 24 s

Vig, Jan og Hallaråker, Torstein (2011). Praktisk Enterprise Risk Managemen, Bok 1 Bakgrunn, behov, ERM-systemet - og prosesser, Kolofon Forlag. 250 s

Vig, Jan og Hallaråker, Torstein (2011). Praktisk Enterprise Risk Managemen, Bok 2 Gjennomføring og praktisk iverksettelse, Kolofon Forlag. 350 s

Supplerende litteratur
Aven, Terje (2008). Risikoanalyse prinsipper og metoder, med anvendelser, Universitetsforlaget. 236 s

Aven, Terje (2007). Risikostyring, Universitetsforlaget. Wessel Johnsen. Lars G (2005). 180 s

Baxter, Keith (2010), Risk Management, FT Prentice Hall, 224 s

Bloomsbury (2010). Approaches to Enterprise Risk Management, Bloomsbury. 226 s

Gilad, Ben (2004). Early Warning, AMACOM. 268 s

Hubbard. Douglas W. (2009). The failure of Risk Management, Why it's broken and how to fix it, John Wiley & Sons. 281 s

Lloyd, Bevan (2010). Enterprise Risk Management, Chartered Accountants Ireland. 158 s

Merna, Tony/ Al-Thani, Faisal F.(2008). Corporate Risk Management,2008, John Wiley & Sons. 422 s

Monhan, Gregory (2008). Enterprise Risk Management-A Methodology for Achieving Strategic Objective, John Wiley & Sons. 179 s 

Rausand, Marvin/ Bouwer Utne, Ingrid (2009). Risikoanalyse, Tapir akademiske forlag.
389 s

Taleb. Nassim, Nicholas (2010) The Black Swan: The Impact of Highly Improbable, Random House Trade Paperbacks. 480 s

Wessel Johnsen, Lars G. (2009) Risikovurdering, Gyldendal Arbeidsliv. 174 s

Wessel Johnsen, Lars G. (2005. Balansert risikostyring. Praktisk metodebok for virksomheter, Gyldendal akademisk. 167 s

Litteraturliste pr. 26.01.11.

Det tas forbehold om endringer.

Studiemodell

Høst 2011

Velg studieretning for å se emner

Vår 2012

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:20:53