Hva lærer du? (2014–2015)
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
- har faglige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen
- har kunnskap om Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
- har kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet
- har kunnskap om språklæringsteorier og metoder for barns språklæring i et andrespråksperspektiv
- har grunnleggende kunnskap om det engelske språket, tekstsjangre og ansvarlig kildebruk
- har kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring og faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter, deres progresjon og betydning for læring
- har kunnskap om engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur
- har innsikt i og verktøy for refleksjon rundt egen undervisningspraksis
- har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor språklæring
- har kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser
FERDIGHETER
Studenten
- kan undervise i engelsk i tråd med Kunnskapløftet og Læreplan i engelsk
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan
- kan kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk, være en god språkmodell og tilpasse språket til ulike situasjoner og målgrupper
- kan legge til rette for en helhetlig opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas
- kan utøve en helhetlig og læringsfremmende vurderingspraksis
- kan reflektere over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
- kan gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet
- kan være en aktiv bruker av bibliotekets tjenester og ressurser i studiet og undervisningspraksisen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring og være en god profesjonsutøver i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
- kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger
- kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
- kan bidra til faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant faglitteratur og forskning innenfor språklæring
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
30. juni 2024 03:20:48