Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Teknikk og industriell produksjon, videreutdanning (30 studiepoeng) (2013–2014)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Fredrikstad/delvis nettbasert

Informasjon om studiet

Dette er et studium på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Studiet tar utgangspunkt i strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for etter - og videreutdanning (2012- 2015). Studiet ble første gang utarbeidet i samarbeid med Østfold fylkeskommune i 2011 (Kjemiprosess for programområdet teknikk og industriell produksjon for lærere, 30 studiepoeng).

Studiet består av to emner, hver på 15 studiepoeng som begge kan tas uavhengig av hverandre, men det forventes at flest mulig gjennomfører begge emner.

Studiet skal sikre kompetanseheving av lærere som underviser på TIP, Vg1. Studiet skal bidra til bedre informasjon og veiledning til elevene, samt en konkurransedyktig næringsindustri i regionen ved at disse får god tilgang til lærlinger og arbeidskraft.

Målgruppen er lærere på Vg1 og Vg2 som ønsker å undervise på TIP, samt faglige ledere og instruktører i prosessindustrien.

I tillegg til at studentene skal bidra til Kunnskapsløftets mål om å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter, skal studentene videreutvikle evnene til å vurdere og reflektere over kvalitet i opplæringen slik at alle elever har størst mulig forutsetning for å oppnå god kompetanse innenfor de aktuelle områdene.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER
Studenten

  • har kunnskap om de viktigste målemetoder i prosessindustrien
  • har kunnskap om og kan oppdatere sin kunnskap om enhetsoperasjoner og prosesser knyttet mot prosessindustrien
  • har kunnskap om varmeoverføringsmekanismer knyttet mot prosessindustrien
  • har kunnskap om gjeldende regelverk og ansvarlige etater i Norge for bruk og oppbevaring av kjemikalier på laboratorier og i industrien
  • har kunnskap om sikkerhetsdatablad (SDS) og risikovurdering
  • har kunnskap om verneutstyr
  • har kunnskap om vurdering for læring og praktiske konsekvenser av ny vurderingsforskrift
  • har kunnskap om kompetansemålene i aktuelle læreplaner og skal kunne påvise hvordan underveisvurdering kan sees i sammenheng med sluttvurdering
  • har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor industriell produksjon
  • har kunnskap om grunnstoffer, det periodiske system og grunnleggende oppbygging av kjemiske forbindelser
  • har kunnskap om grunnleggende kjemiske egenskaper knyttet til utvalgte reaksjoner, løsninger, faselikevekter og redoksreaksjoner.
  • har kunnskap om PLS og PID regulatorer
  • har kunnskap om produksjonsutvikling med fokus på Lean-produksjon

FERDIGHETER
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i teknikk og industriell produksjon forankret i forskning, teori og praksis
  • kan formidle kunnskap om gjeldende regelverk og ansvarlige etater i Norge for bruk og oppbevaring av kjemikalier på laboratorier og i industrien innen undervisning
  • kan formidle kunnskap om sikkerhetsdatablad, verneutstyr og risikovurdering
  • kan anvende aktuelle sikkerhetsdatablad, vurdere aktuelt verneutstyr og utføre enkle risikovurderinger
  • kjenner til endringer og kan oppdatere seg på utvikling innen fagfeltet i industrien
  • kan veilede og informere elever på TIP om mulighetene for læreplasser i industrien
  • kan videreformidle faglig kunnskap
  • kan reflektere og gjøre rede for hvordan kjemiske forbindelser og egenskaper virker inn på bruk, gjenbruk og oppbevaring av råstoffer og materialer
  • vet om endringer og kan oppdatere seg på utvikling innen fagfeltet i industrien
  • kan anvende relevante metoder i avgrensede prosjekt
  • kan redegjøre for hvordan ulike former for vurdering kan nyttes i praktisk undervisning
  • kan anvende kjemisk kunnskap innen undervisning i aktuelle fagområder innenfor kjemiprosess
  • kan anvende kjemisk kunnskap til å analysere og vurdere problemstillinger innenfor kjemiprosess
  • forstår grunnleggende reguleringstekniske begreper
  • kan vurdere stabilitetsproblemer i et reguleringssystem
  • foreslår reguleringsstruktur for en enhetsoperasjon
  • kan beskrive hvordan en regulator kan realiseres i en PLS
  • kan forstå enkle PLS programmer
  • kan foreslå instrumentering for en prosessteknisk enhetsoperasjon

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan formidle en holdning som sikrer et godt og forsvarlig arbeidsmiljø i forhold til bruk og oppbevaring av kjemikalier
  • kan bidra aktivt til problemløsning og nytenking knyttet til produksjonsutvikling
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis innen teknikk og industriell produksjon og ta i bruk ny kunnskap
  • kan bidra til faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant faglitteratur og forskning innenfor teknikk og industriell produksjon 
  • kan redegjøre for hva det er som gjør at vurdering for læring kan fungere læringsfremmende
  • kan redegjøre for hvordan vurdering for læring skal forstås i en didaktisk sammenheng
  • kan anvende sin kjemiske kunnskap til å fremme forsvarlige arbeidsrutiner innenfor kjemiprosess
  • kan utvikle analytiske evner og ta i bruk ny kunnskap
  • har kunnskap om ulike stabilitetsbegreper
  • har kunnskap om P, PI og PID regulatorer
  • har kunnskap om simuleringer og hvordan dette kan brukes til å dimensjonere etregulerignssystem
  • kjenner til vanlige reguleringstekniske problemer, og hvordan disse vanligvis løses
  • kan prinsipper for måling av strøm, spenning, trykk, temperatur og mengde
  • kan prinsipper for instrumentering av prosessanlegg, herunder feltbuss
  • har kunnskap om signalomforming, digitale og analoge signaler
  • har kunnskap om styringslogikk
  • kjenner til ulike programmeringsspråk for PLS

Opptak

Lærerutdanning som er godkjent for videregående skole innenfor programområdet TIP eller tilsvarende.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Teknikk og industriell produksjon legger til rette for at lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse skal være et utgangspunkt for å tilegne seg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i teknikk og industriell produksjon.

Studiet har følgende innhold:

  • Prosess og kjemiteknikk
  • HMS på laboratoriet og i industrien
  • Måleteknikk, instrumenteringsteknikk og styringsteknikk
  • Vurdering
  • Kjemi
  • Reguleringsteknikk
  • Lean, slank produksjon

Studiet består av to emner:
Teknikk og industriell produksjon 1 (15 studiepoeng)
Teknikk og industriell produksjon 2 (15 studiepoeng)

Emnene kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at Teknikk og industriell produksjon 1 tas før Teknikk og industriell produksjon 2.

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert med 15 studiepoeng per semester. Hvert emne er organisert som tre samlinger à 2+2+3 dager per semester. På samlingene gjennomføres forelesninger, bedriftsbesøk, øvinger/case og diskusjoner.

Studentene må selv organisere seg i grupper for å gjennomføre felles studiearbeid mellom samlingene.

Med tanke på at studiet skal være et nasjonalt tilbud, er studiet også tilgjengelig som delvis nettbasert. Ved en eventuell tilrettelegging for å kunne ta studiet som fjernundervisning vil den første samlingen være en felles samling ved høgskolen og deretter vil den øvrige undervisningen følges via videokonferanse. Det forventes at alle studentene møter til oppstartssamlingen, da denne danner grunnlaget for studiet videre. Ved å ta studiet organisert som delvis nettbasert, må studentene samles i mindre grupper på lokale studiesentre og sammen følge videokonferansen for å kunne ta del i et studiemiljø.

En vesentlig del av studiet er nettbasert og høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes; på denne måten gis informasjon, arbeidsoppgaver leveres inn, tilbakemeldinger gis og diskusjonsfora vil være tilgjengelig. Andre digitale verktøy vil også benyttes. Selvstudium, individuelt og som samarbeid i nettgrupper, er en sentral arbeidsform.

Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.

Praksis

Gjennomføre en undervisningstime i et av fagets temaer ved eget arbeidssted, alternativt ved høgskolen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid innenfor fagfeltet for dermed å kunne gi studentene oppdatert og bred kunnskap. I løpet av studiet gjennomfører studentene utviklingsarbeid relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Noe av pensumlitteraturen er på engelsk.

Evaluering av studiet

For at høgskolen skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av høy kvalitet, er det nødvendig med tilbakemeldinger fra studentene. Ved slutten av hvert semester skal studentene evaluere studiet på skjema fra SKUT. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre sine egne deltakerundersøkelser.

Tilbakemelding underveis

Via e-læringsplattformen Fronter og muntlig tilbakemelding på samlingene.

Studentene får også tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering, se de enkelte emnebeskrivelsene.

Det er delekamener i begge emner; individuell innlevering og individuell muntlig vurdering, se de enkelte emnebeskrivelsene.

Det gis gradert bokstavkarakter i begge emnene på en skala A - F, hvor A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Studiet gir kompetanse som knyttes til det å undervise på Vg1 og Vg 2, TIP, innenfor området kjemiprosess. I studiet skal studenten utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse gjennom samarbeid og utprøving i egen skolepraksis.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Roar Varildengen, 28. januar 2013

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2013-2014

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2013

Velg studieretning for å se emner

Vår 2014

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:20:40