Oppbygging og gjennomføring (2015–2016)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som går over to semestre. Tema for studiet er:
Økonomisk ledelse
- Entreprenørskap og etablering
- Økonomistyring
- Etikk og samfunn
Markedsføringsledelse
- Grunnleggende markedsføring
- Markedsføring av tjenester
- Markedsføringsstrategi
Organisasjon og personalledelse
- Organisering og administrasjon
- Bedrifts- og medarbeiderutvikling
- Lederstil, lederroller og motivasjon
Prosjektering/ prosjektledelse
- Grunnleggende kompetanser
- Posisjonering av prosjekt
- Gjennomføring av prosjekt
- Overlevering av prosjekt
Organisering og læringsformer
Studiet gjennomføres ved 8 dagssamlinger og selvstudium med veiledning via elektronisk læringsplattform.
Tema i første semester: økonomisk ledelse, markedsføringsledelse og organisasjon og personalledelse.
Tema i andre semester: prosjektering og prosjektledelse.
I løpet av studiet skal det arbeides med totalt fire prosjektoppgaver. To av prosjektoppgavene skal utføres i første semesteret og de to siste i andre semester. Case for prosjektoppgavene blir utarbeidet av faglærerne. Oppgavene gjenspeiler tema som er tatt opp på tidligere seminar.
Arbeidskrav:
Arbeidskrav første semester:
- 2 prosjektoppgaver
Arbeidskrav andre semester:
- 2 prosjektoppgaver
Arbeidskravene skal være godkjente minst 3 uker før respektive deleksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Plagiatkontroll:
Se vurdering.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Studenten får veiledning underveis via læringsplattformen og tilbakemeldinger på arbeidskravene.
Vurdering
Deleksamen 1: Individuell skoleeksamen på 5 timer ved slutten av første semester. Alle hjelpemidler tillatt. Teller 50 %
Deleksamen 2: Individuell skoleeksamen på 5 timer ved slutten av andre semester. Alle hjelpemidler tillatt. Teller 50 %
Det gis en samlet karakter i emnet. Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter.
Det benyttes karakterregel fra A til F, der A er beste og E dårligste beståttkarakter. F er "ikke bestått". Eksamen sensureres av en intern og en ekstern sensor.
Dersom studenten ikke består en av deleksamnene, kan den deleksamen som ikke er bestått tas på nytt. Ved ny eksamen (dvs. forbedring av karakter) må studenten ta begge deleksamener på nytt.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturen er oppdatert mai 2011.
Andreassen, Tor Wallin: Serviceledelse, Gyldendal, Oslo 2006
Levin, Morten, Fossen, Øystein og Gjersvik, Reidar: Ledelse og teknologi 8. utgave Gyldendahl, Oslo 2002
Myhre, Robert og Friberg Skaug,Trine: Avtale- og lovverk for byggeledere, Eiendomsforlaget AS, Oslo 2011
NS 3420-1, NS 3420-A, NS 3420-N, NS 3420-Q, NS 3420-S, NS 3420 BE, NS 3450:2006, NS 3451:2009, NS 8400:2005, NS 8405:2008, NS 8410:2005, NS 8430:2009, Standard Norge, Oslo
Plan og bygningsloven (2008), Lovdata
Roksvaag, Lorentz Arild: Økonomisk ledelse, Eiendomsforlaget AS, Oslo 2011
Sintef Byggforsk: Byggforskserien, Oslo 2011
Skuterud, Rolf: Introduksjon til markedsføringsledelse, Eiendomsforlaget AS, Oslo 2011
Skuterud, Rolf: Introduksjon til organisasjon- og personalledelse, Eiendomsforlaget AS, Oslo 2011
Veiledning til plan og bygningsloven 2008, Lovdata
Zeitham, Valerie A. og Bitner, Mary J: Services Marketing, McGraw-Hill, New York 2008
Studiemodell
Vår 2016
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner