Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Klinisk observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse (15 studiepoeng) (2022–2023)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
15
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk.
Studiested:
Fr. stad, samlings-/nettbasert, deltid.

Informasjon om studiet

Studiet er et oppdragsstudium for Statsforvalteren i Oslo og Viken (tidligere Fylkesmannen), i et samarbeid med Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Viken. Ta kontakt med HiØ VIDERE for nærmere informasjon.
Målgruppen for studiet er syke- og vernepleiere som arbeider i kommunale helse- og omsorgstjenester.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Ingen.

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • har avansert kunnskap om bruker/pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser  

  • har inngående kunnskap om overganger i pasientforløpet og hvordan disse kan sikres på en god måte for den geriatrisk pasienten og eldre med utviklingshemminger

  • har inngående kunnskap om etikk, lover og forskrifter som regulerer bruk teknologi, for å kunne bruke utstyret på en sikker og forsvarlig måte og forebygge skade og/eller funksjonstap 

  • har bred kunnskap om farmakologi, legemiddelbehandling og legemiddelhåndtering, inklusive virkninger, bivirkninger, legemiddelinteraksjoner og systematisk legemiddelgjennomgang med spesielt fokus på akutt syke eldre personer, personer med demens og eldre med utviklingshemminger 

  • har inngående kunnskap om de vanligste akutte og kroniske sykdommer og helseproblemer med spesielt fokus på akutt syke eldre pasienter og eldre med utviklingshemminger 

  • har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og styring, og om relevant lovverk  

  • har inngående kunnskap om pasienters/brukeres og pårørendes mulige reaksjoner og behov i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv 

 

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan identifisere, vurdere og analysere tegn til endring i pasientens/brukerens helsetilstand og gjøre kvalifiserte vurderinger, føre faglige resonnement i bedømmingen av helsetilstanden og iverksette relevante tiltak

  • kan analysere yrkesutøvelsen i lys av relevante etiske teorier og prinsipper, inklusive drøfte problemstillinger knyttet til prioritering av helsehjelp  

  • kan gjennomføre systematiske og faglig relevante undersøkelser og vurdere helsetilstanden til pasienter/brukere  

  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i komplekse pasient/brukersituasjoner  

  • kan bruke relevante metoder for å vurdere pasient/brukersikkerhet, behov for forbedring av tjenestene og bruk av teknologi

 

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsmetoder for å sikre at pasienter, brukere og pårørendes medbestemmelse og autonomi ivaretas i alle ledd  

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede og arbeide effektivt i team, ha god forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og når disse bør involveres  

  • kan vurdere og bidra til at implementering av teknologi er faglig forsvarlig og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient/bruker og pårørende 

Opptak

Bachelor i sykepleie eller vernepleie, eller tilsvarende utdanning på minimum 180 studiepoeng,

og offentlig godkjenning/autorisasjon som sykepleier/vernepleier,

og relevant arbeidsilknytning i en kommune i Oslo eller Viken fylke.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Utgifter til arbeidstøy til bruk ved ferdighetstrening og simulering må dekkes av studenten.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

  • Akutte tilstander hos den geriatriske pasienten og hos personer med utviklingshemminger 

  • Personer med utviklingshemming 

  • Demens, delir og depresjon 

  • Polyfarmasi og multimorbiditet 

  • Kartleggingsverktøy

  • Strukturerte kommunikasjonsverktøy 

  • Ikke-tekniske ferdigheter (situasjonsforståelse, planlegging, beslutningstaking, teamarbeid) 

  • Sårbarhet (frailty/fragility) 

  • Kjønnsperspektivet 

  • Kulturperspektivet

  • Personsentrert praksis og teknologi

  • Kritiske perspektiver på teknologi 

  • Pasient-/brukermedvirkning 

  • Helseteknologi 

  • Digitale verktøy (kommunikasjon, diagnostikk, Metavision) 

  • Tverrfaglig samarbeid 

  • Helsepedagogikk  

  • Etisk refleksjon og beslutningsprosesser

  • Helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og lovverk 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Studiet har tre samlinger, én samling første semester og to samlinger i andre semester. Hver samling er av tre dagers varighet, hvorav to dager på campus og en dag er digital. I tillegg kommer digitale møter ca. annenhver uke av to timers varighet.
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i studiet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner. Studenten må ha tilgang til pc.

HiØ benytter pr. nå Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om studiet vil bli lagt ut her. Biblioteket tilbyr veiledning i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter og teknisk utstyr, samt tilgang til databaser.

Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer på dette studiet.

Arbeidskrav
1) Første semester: Skriftlig gruppeoppgave med inntil 4 studenter.
Tema: Akutte tilstander hos den geriatriske pasienten og hos personer med utviklingshemminger.
Omfang: Inntil 1500 ord.

2) Andre semester: Skriftlig gruppeoppgave med inntil 4 studenter.
Tema: Personsentrert praksis og teknologi.
Omfang: inntil 1500 ord.

3) Andre semester: Skriftlig gruppeoppgave med inntil 4 studenter.
Tema: Tverrfaglig samarbeid, helsepedagogikk og etisk refleksjon.
Omfang: inntil 1500 ord.

4) Minimum 80% deltagelse på seminarer og presentasjon av gruppeoppgavene i første og andre semester.

5) Presentasjon av eget arbeidskrav (se arbeidskrav 1-3) og tilbakemelding på en annen gruppes arbeidskrav på seminar 3, 5 og 7.
 
6) Deltakelse på totalt to simuleringer i løpet av første og andre semester.

Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides/gjennomføres på nytt to ganger.

Eksamen
Praktisk ferdighetsprøve, individuell. Varighet: ca. 1 time.

Karakterregel: Bestått/ikke bestått.

Sensorordning
Sensureres av en intern og en ekstern sensor.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.  

Praksis

Det er ingen praksisgjennomføring i studiet.  

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet. Studenten arbeider med oppgaver i studiet som viser selvstendig faglig, kritisk refleksjon over egne vurderinger.

Internasjonalisering

Kulturelt mangfold og betydningen av kulturkunnskap i møte med pasienter og pårørende er et tema i studiet. Pensum vil også omfatte internasjonal litteratur.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • HiØ VIDERE og studieleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Jobb og videre studier

Videre utdanning
Studiet kan søkes som innpasning i HiØs Masterutdanning i klinisk sykepleie - avansert klinisk allmennsykepleie forutsatt at man fyller gjeldende opptakskrav til studiet.

Yrkesmuligheter
Hovedmålet med studiet er økt kompetanse hos ansatte i kommunale helse- og omsorgstjenester i observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for å kunne handle i en kompleks og sammensatt helsetjeneste med et stadig økende antall eldre brukere. Gjennom studiet vil studentene få kunnskaper og ferdigheter i anvendelse av ulike digitale verktøy og helseteknologi med fokus på samhandling og brukersikkerhet.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Terje Grøndahl 23. februar 2021

Studieplanen er revidert

Undervisningsleder Laila Garberg Hagen, 24.01.2022

Studieplanen gjelder for

2022-2023

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag: Laila Garberg Hagen (undervisningsleder) og professor Liv Torill Halvorsrud og professor Carina Bååth (fag-/emneansvarlige).  

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:29