Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2022)

Studiets oppbygging og innhold

  • Akutte tilstander hos den geriatriske pasienten og hos personer med utviklingshemminger 

  • Personer med utviklingshemming 

  • Demens, delir og depresjon 

  • Polyfarmasi og multimorbiditet 

  • Kartleggingsverktøy

  • Strukturerte kommunikasjonsverktøy 

  • Ikke-tekniske ferdigheter (situasjonsforståelse, planlegging, beslutningstaking, teamarbeid) 

  • Sårbarhet (frailty/fragility) 

  • Kjønnsperspektivet 

  • Kulturperspektivet

  • Personsentrert praksis og teknologi

  • Kritiske perspektiver på teknologi 

  • Pasient-/brukermedvirkning 

  • Helseteknologi 

  • Digitale verktøy (kommunikasjon, diagnostikk, Metavision) 

  • Tverrfaglig samarbeid 

  • Helsepedagogikk  

  • Etisk refleksjon og beslutningsprosesser

  • Helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og lovverk 

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Utgifter til arbeidstøy til bruk ved ferdighetstrening og simulering må dekkes av studenten.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Studiet har tre samlinger, én samling første semester og to samlinger i andre semester. Hver samling er av tre dagers varighet, hvorav to dager på campus og en dag er digital. I tillegg kommer digitale møter ca. annenhver uke av to timers varighet.
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i studiet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner. Studenten må ha tilgang til pc.

HiØ benytter pr. nå Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om studiet vil bli lagt ut her. Biblioteket tilbyr veiledning i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter og teknisk utstyr, samt tilgang til databaser.

Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer på dette studiet.

Arbeidskrav
1) Første semester: Skriftlig gruppeoppgave med inntil 4 studenter.
Tema: Akutte tilstander hos den geriatriske pasienten og hos personer med utviklingshemminger.
Omfang: Inntil 1500 ord.

2) Andre semester: Skriftlig gruppeoppgave med inntil 4 studenter.
Tema: Personsentrert praksis og teknologi.
Omfang: inntil 1500 ord.

3) Andre semester: Skriftlig gruppeoppgave med inntil 4 studenter.
Tema: Tverrfaglig samarbeid, helsepedagogikk og etisk refleksjon.
Omfang: inntil 1500 ord.

4) Minimum 80% deltagelse på seminarer og presentasjon av gruppeoppgavene i første og andre semester.

5) Presentasjon av eget arbeidskrav (se arbeidskrav 1-3) og tilbakemelding på en annen gruppes arbeidskrav på seminar 3, 5 og 7.
 
6) Deltakelse på totalt to simuleringer i løpet av første og andre semester.

Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides/gjennomføres på nytt to ganger.

Eksamen
Praktisk ferdighetsprøve, individuell. Varighet: ca. 1 time.

Karakterregel: Bestått/ikke bestått.

Sensorordning
Sensureres av en intern og en ekstern sensor.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.  

Praksis

Det er ingen praksisgjennomføring i studiet.  

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet. Studenten arbeider med oppgaver i studiet som viser selvstendig faglig, kritisk refleksjon over egne vurderinger.

Internasjonalisering

Kulturelt mangfold og betydningen av kulturkunnskap i møte med pasienter og pårørende er et tema i studiet. Pensum vil også omfatte internasjonal litteratur.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • HiØ VIDERE og studieleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Studiemodell

Vår 2022

Obligatorisk emne

  • HVKOVH121 Del 1 av 2 Klinisk observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse (15 studiepoeng) Emneside mangler

Velg studieretning for å se emner

Høst 2022

Obligatorisk emne

  • HVKOVH121 Del 2 av 2 Klinisk observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse (15 studiepoeng) Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 14. mars 2024 03:21:51