Studieplan for Arbeidsinkludering og Supported Employment, videreutdanning (15 studiepoeng), kun for NAV-ansatte (Høst 2018)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 15
- Studiets varighet:
- ½ år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, studiested Fredrikstad
Informasjon om studiet
Studiet er et oppdragsstudium for Arbeids- og velferdsdirektoratet, ta kontakt med HiØ VIDERE www.hiof.no/videre for nærmere informasjon.
I nyere satsing i arbeids- og velferdsforvaltingen skal brukere med sammensatte bistandsbehov gis tettere, enklere og bedre individtilpasset tilbud i den arbeidsrettede oppfølgingen (Meld.St.33: NAV i en ny tid – for arbeid og aktivitet). Supported Employment er en inkluderingsprosess/en metodisk tilnærming som bygger på prinsippene lønnet arbeid, ordinært arbeid og tidsubegrenset bistand, med utgangspunkt i empowerment og brukers eget ønske (EUSE 2010). Studiet vil gi studentene kunnskaper og ferdigheter i anvendelse av Supported Employment (SE) som metodisk tilnærming for arbeidsinkludering av brukere med sammensatte bistandsbehov.
Gjennom studiet vil studentene få kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på hvordan individuelle utfordringer kan påvirke møtet med arbeidslivet. Studiet vil sette fokus på hvordan arbeidsgivere er viktige samarbeidspartnere mot målet om økt arbeidsinkludering. Hvordan samarbeide for å skape gode relasjoner til arbeidsgivere, og andre velferdsaktører for å nå målet om ordinært lønnet arbeid.
Målgruppen for studiet er ansatte i NAV, og eventuelt personer i tilsvarende eller samarbeidene profesjons- og fagområder.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten har kunnskap om
- viktigheten av innteksgivende arbeid og dets verdi og betydning i samfunnet
- situasjonen i det norske arbeidsmarkedet og hvordan dette kan få betydning for inkludering av personer med sammensatte bistandsbehov
- teoretiske perspektiver på inkludering og utestenging fra arbeidslivet
- Supported Employment (SE) og Individual Personal Support (IPS) som metodisk tilnærming og hvordan disse kan bidra til å øke mulighetene for inkludering av personer med sammensatte bistandsbehov i det ordinære arbeidsmarkedet
- inkluderingskompetanse og bruk av ordinært arbiedsliv som mål og virkemiddel
- nyere litteratur og forskning innenfor SE/IPS og kan på bakgrunn av dette reflektere over faglige problemstillinger i egen praksis
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende Supported Employment (SE) som metodisk tilnærming til arbeidsinkludering
- anvende ulike metoder for å etablere anerkjennende relasjoner i samarbeid
- anvende ulike strategier i samarbeid med arbeidstaker, arbeidsgiver og aktuelle samarbeidspartnere for å fremme muligheter for arbeidsinkludering
- gjennomføre litteratursøk for å finne og kritisk vurdere, nyere forskning om metoder som kan fremme og hemme arbeidssøkeres muligheter på arbeidsmarkedet
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- planlegge, gjennomføre og systematisk evaluere bruk av SE som metode for arbeidsinkludering overfor brukere med sammensatte bistandsbehov
- kritisk vurdere hvordan forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå kan påvirke muligheter for arbeidsinkludering
- kritisk drøfte faglige problemstillinger knyttet til arbeidsinkludering
- reflektere over egen yrkesutøvelse og kan justere denne i tråd med resultater fra nyere nasjonal og internasjonal litteratur og forskning
Opptak
Bachelor eller tilsvarende utdanning på minimum 180 studiepoeng.
Det er krav om tilsetting ved NAV Buskerud eller NAV Østfold.
Deltagere uten formell kompetanse, eller som ikke ønsker å avlegge eksamen, kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende). Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt kursbevis under forutsetning av at arbeidskrav er gjennomført tilfredsstillende underveis.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet omhandler følgende temaområder:
- Inkludering i arbeidslivet
- Utenforskap fra arbeidslivet
- Arbeidsmarked og NAV
- Supported Employment
- Placement-support
- Supported Employment og IPS
- Veiledning og samarbeid med arbeidssøker, arbeidsgiver og andre velferdsaktører
- Refleksjon over egen yrkesutøvelse
- Nyere forskning og kritisk vurdere nyere forskning om metoder for arbeidsinkludering
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Studiet er samlingsbasert med til sammen fire samlinger.
Første samling vil være på tre dager, de neste tre samlingene vil være på to dager.
Hver samlingsdag varer ca. 6 timer. Forventet arbeidsinnsats for studenten er ca. 400 timer.
Studiet vil benytte ulike arbeidsformer for å utvikle kunnskaper og ferdigheter i arbeidsinkludering: Forelesning, seminar, veiledning, simulering, selvstudier og individuelle arbeidskrav, gruppearbeid og interaktive læringsplattformer.
Studiet vil bli organisert med klasseundervisning, forelesninger, gruppearbeid og seminar. Det vil gjennomføres tre undervisningsøkter i Senter for simulering og innovasjon (SSI) ved Høgskolen i Østfold der alle må delta i simulering. Mellom hver samling skal den enkelte student gjennomføre øvelse/trening i bruk av SE-metodikken i egen praksis.
Bibliotekansatte bidrar med undervisning i informasjonssøk, referanseteknikk og kildekritikk.
Arbeidskrav
- Obligatorisk fremmøte til undervisning, minimum 80 %.
- Tre individuelle logger, knyttet til egen praksis.
Loggene må være levert til fastsatte frister, gitt av faglærer. - Gjennomføring av tre simuleringer ved Senter for simulering og innovasjon ved Høgskolen i Østfold (SSI). Det er krav om 90 % tilstedeværelse i simuleringene.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen eller få utstedt kursbevis.
Vurdering
Hjemmeeksamen, individuell skriftlig over 5 dager, etter nærmere retningslinjer.
Besvarelsen skal være på maksimum 2000 ord.
Besvarelsen vurderes etter karakterregel A – F, hvor A er beste karakter og F ikke bestått. Besvarelsen sensureres av en intern og en ekstern sensor eller to interne sensorer.
Plagiatkontroll: Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.
Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Det er ingen praksis i studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet. Studenten arbeider med oppgaver i studiet som viser selvstendig faglig, kritisk refleksjon over egne vurderinger.
Internasjonalisering
Kulturelt mangfold og betydningen av kulturkunnskap i arbeidsinkludering er et tema i studiet. I tillegg vil det være internasjonal litteratur i pensum.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 29.06.18
Andreassen, T. & A.C. Bergene (2011.) Forpliktelse, omsorg eller nytte - arbeidsgiveres inkluderingsansvar og forventninger til NAV». Søkelys på arbeidslivet, nr.4 s. 317-334 (17 s.)
https://www.idunn.no/spa/2011/04/art04
Andreassen, T. og K. Fossestøl. (2014). Utfordrende inkluderingspolitikk - Samstyring for omforming av institusjonell logikk i arbeidslivet, helsetjenesten og NAV. Tidsskrift for Samfunnsforskning, nr. 2 s. 174-202. (8s.)
https://www.idunn.no/tfs/2014/02/utfordrende_inkluderingspolitikk_-_samstyring_for_omforming
Arbeids- og sosialdepartementet. (2016). NAV i en ny tid - for arbeid og aktivitet, Meld. St. 33 (2015-2016). Oslo: Arbeids- og sosialdepartementet. (82s.) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-33-20152016/id2501017/
Bond, G. R., R. E. Drake & K. Campbell. (2016). Effectiveness of individual placement and support supported employment for young adults." Early Intervention in Psychiatry, 10 (4): 300-307. doi: 10.1111/eip.12175. (7s.) https://www.sjdr.se/articles/10.1080/15017419.2016.1222306/
Callahan, M., C. Griffin og D. Hammis. (2011). Twenty years of employment for persons with significant disabilities: A retrospective. Journal of Vocational Rehabilitation, 35 (3): 163-172. doi: 10.3233/JVR-2011-0565. (9s.)
http://griffinhammis.typepad.com/Kansas_Employment_Support_Digital_Library/20%20years.pdf
Callahan, M.( 2009). Supported Employment/Customized Employment Matrix: The distinction between demand employment and a customized relationship . A White Paper. Gautier, MS: Marc Gold & Associates. (7s.) https://static1.squarespace.com/static/57fa78cd6a496306c83a2ca7/t/5830f53737c581f75768da65/1479603511328/Supported+Employment+Customized+Employment+Matrix.pdf
Collett, D.L. og A. Bragdø (2016.) Lindesneslosen - et individuelt oppfølgingsprosjekt blant utsatt ungdom. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 13 (1): 171-177. (6 s.) https://www.idunn.no/tph/2016/01-02/lindesneslosen_-_et_individuelt_oppfoelgingsprosjekt_blant_u
European Commission Justice (2011). Compendium of good practice. Supported Employment for people with disabilities in the EU and EFTA-EEA 2011. Luxembourg: Publications Office of the European Union. (45 s.) file:///C:/Users/eh/AppData/Local/Temp/Supported_employment_study.compendium_good_practice_en.pdf
European Union of Supported Employment (2010). European Union of Supported Employment: Verktøykasse. Nord-Irland: European Union of Support Employment/Leonardo da Vinci Partnership. (115 s.) http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010-Norwegian.pdf
Frøyland, K. (2015). "Å stå langt frå arbeid» - Refleksjonar og førestillingar om kven som kan jobbe. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 12 (4): 307-316. (9 s.) https://www.idunn.no/tph/2015/04/aa_staa_langt_fraa_arbeid_-_refleksjonar_og_foerestillingar_o
331.59 In
Frøyland, K. og Spjelkavik, Ø. (red). (2014). Inkluderingskompetanse. Ordinært arbeid som mål og middel. Oslo: Gyldendal. (336 s).
Gjersøe, H. (2016). Vurdering av arbeidsevne i NAV: «Et spørsmål om kunnskap?» SoSiologi i dag, årgang 46, nr. 1/2016 9-31(22).
file:///C:/Users/eh/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/K76RV9ZK/Gjersøe2016a.pdf
Gustafsson, J., J.Peralta. og B. Danermark (2013). The employer's perspective on Supported employment for people with disabilities: Successful approaches of Supported employment organizations.
Journal Of Vocational Rehabilitation, 38 (2): 99-111. doi: 10.3233/JVR-130624. (12 s.) http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15017419.2013.785976?needAccess=true.
Haug, E., B.E. Nilsen, E. Tangnæs og K.M. Paulsen (2017). Praksis og Kunnskapsutvikling i NAV-kontor, Sluttrapport fra KLAR-prosjektet. Fredrikstad HIØ 2017 (87s) file:///C:/Users/eh/AppData/Local/Temp/Sluttrapport%20PKU%20Klarprosjektet,%20HiØ%202017.pdf
361.65 Ar
Hernes, T., I. Heum og P. Halvorsen(red.)(2012): «Arbeidsinkludering. Om det nye politikk- og praksisfeltet i velferds-Norge». Gyldendal Akademiske Oslo. (283s.)
353.48 Br
Jenssen, A.G. og I. M Tronvoll (red) (2012); Brukermedvirkning. Likeverd og anerkjennelse. Oslo: Universitetsforlaget.
Del ll: Teoretiske refleksjoner, kap 3 og 4: s 42-67.
Del lV: Brukermedvirkning i sosialtjenesten og NAV, kap 15 s 168-179. (36 s.)
Ivarsson, B. H., Ortiz, L. & Wirbing (2015). MI. Motiverende samtaler. En praktisk håndbok for sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (91s.)
Kalstø, Å. M., M. Bråthen og J. Sørbø (2011). Hvordan går det med de som har vært arbeidssøkere i 2 år? Arbeid og velferd , nr. 1, s. 11-23. 12 s. https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kunnskap/Analyser+fra+NAV/Arbeid+og+velferd/Arbeid+og+velferd/hvordan-g%C3%A5r-det-med-de-som-har-v%C3%A6rt-arbeidss%C3%B8kere-i-2-%C3%A5r;cmsnavno_JSESSIONID=5qIDNeK5-mNUhPOoB7vVHJPC
Leticia San Martín-Rodríguez, Marie-Dominique Beaulieu, Danielle D'Amour & Marcela Ferrada-Videla.(2005). The determinants of successful collaboration: A review of theoretical and empirical studies, Journal of Interprofessional Care, 19:sup1, 132-147, DOI: 10.1080/13561820500082677 To link to this article: https://doi.org/10.1080/13561820500082677 (15s.)
Lippestad, J.W. og S. Steihaug. (2015). Hva mener mennesker med en schizofrenidiagnose er viktig for å komme i arbeid? Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 11 (3): 217-228. (11 s.) https://www.idunn.no/tph/2015/03/hva_mener_mennesker_med_en_schizofrenidiagnose_er_viktig_fo?languageId=2
Mueser, K. and J. Cook. (2016). Why can't we fund supported employment? Psychiatric Rehabilitation Journal, 39 (2): 85-89. doi: 10.1037/prj0000203. (4 s.)
http://psycnet.apa.org/fulltext/2016-27589-001.html
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2015). Effekt av arbeidsmarkedstiltak på deltakelse i arbeidslivet for innvandrere. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten; 2015 s. 1 - 36 (35s). http://www.kunnskapssenteret.no/publikasjoner/effekt-av-arbeidsmarkedstiltak-pa-deltakelse-i-arbeidslivet-for-innvandrere
Parent, W. (2004). Supported and Customized Employment . Kansas: GLADNET Collection/Cornell University ILR School. (20 s.) http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1459&context=gladnetcollect
Spjelkavik, Ø. (2012). "Supported Employment in Norway and in the other Nordic countries." Journal of Vocational Rehabilitation, 37 (3): 163-172. doi: 10.3233/JVR-2012-0611. (9 s.) http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/AFI/Publikasjoner-AFI/Supported-Employment-in-Norway-and-in-the-other-Nordic-countries
Spjelkavik, Ø., B. Hagen & K. Härkäpää. (2011). Supported employment i Norden. AFI-rapport 3/2011. Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet. (63 s.)
https://evalueringsportalen.no/evaluering/supported-employment-i-norden
Spjelkavik, Ø. & G. Wangen, red. (2015). Improving supported employment. Next step 2013-2015.The case studies. Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet/Lifelong learning program Leonardo da Vinci. (69 s.) http://www.workinclusion.eu/uploads/1/5/2/6/15264358/booklet_next_step_case_studies.pdf
Sadeghi, T. & Silje B. Fekjær (2018). Frontline workers' competency in activation work. International Journal of Social Welfare. (12s). ISSN 1369-6866 DOI: 10.1111/ijsw.12320 Int J Soc Welfare 2018 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ijsw.12320
Stray, K. N. (2011). Veilederen som endringsagent. I: Gaarder, I.E. og T.F. Gravås (red.) Karriereveiledning. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 7.(26) s. (legges ut i Canvas)
Terum, L. I. & J. T. Jessen (2015). Den tvetydige aktiveringen. Tidsskrift for velferdsforskning. r. 2, s. 96-109. (13s). file:///C:/Users/eh/Downloads/1245804%20(1).pdf
Tilson, G. & M. Simonsen (2013). "The personnel factor: Exploring the personal attributes of highly successful employment specialists who work with transition-age youth." Journal of Vocational Rehabilitation, 38 (2): 125-137. doi: 10.3233/JVR-130626. (12 s.) https://www.researchgate.net/publication/286969489_The_personnel_factor_Exploring_the_personal_attributes_of_highly_successful_employment_specialists_who_work_with_transition-age_youth
Wehman, P. (2012). "Supported Employment: What is it?" Journal of Vocational Rehabilitation, 37 (3): 139-142. doi: 10.3233/JVR-2012-0607. (3 s.)
http://www.worksupport.com/documents/JVRSE_what_is_it1.pdf
1482 s
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anbefalt litteratur:
Arbeids- og velferdsdirektoratet (20018) (ikke publisert): Kvalitetsveileder for Jobbspesialisten (Legges i Canvas) (10s).
Haug, Erna, B.E. Nilsen, E. Tangnæs og K.M. Paulsen (2017): «Supported Employment, veileder for NAV-kontor» Fredrikstad HIØ 2017. (19s) file:///C:/Users/eh/AppData/Local/Temp/SE-veileder,%20vedlegg%201%20til%20KLAR-prosjektet.pdf
Haug, Erna, B.E. Nilsen, E. Tangnæs og K.M. Paulsen (2017): Supported Employment. Veileder for NAV-kontor. Vedlegg 1 til Kunnksapsbeskrivelsen fra KLAR-prosjektet. https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kunnskap/Forsok+i+regi+av+NAV/Relatert+informasjon/_attachment/479392?_download=true&_ts=15af60600e8
Ramsdal, H., C. Bjørkquist, M. Fineide, E. Haug og G. V.Hansen (2018). TIDLIG UTE OG TETT PÅ. Evaluering av virksomhetsorganiserte team som ledd i NAV-Østfolds deltakelse i prosjektet Ned med sykefraværet, IA-ledelse 2.0 - TIDLIG UTE OG TETT PÅ. Høgskolen i Østfold, Oppdragsrapport 2018:1. (82s).
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2491532/Hefte1-2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jobb og videre studier
Arbeidsinkludering er et politisk satsningsområde. Arbeids- og velferdsforvaltningen retter seg nå mot å øke mulighetene for at flere brukere med sammensatte bistandsbehov kan få nye muligheter i arbeidslivet. Supported Employment er en metodikk spesielt rettet mot arbeidsinkludering for disse brukerne, med et klart mål om å «komme raskt ut i arbeid». Denne kompetansen kan være etterspurt både i NAV-kontorene i arbeidsmarkedsbedrifter og andre tiltaksbedrifter.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Terje Grøndahl 16. mai 2018Studieplanen gjelder for
Høst 2018 - vår 2019Studieprogramansvarlig
HiØ VIDERE.Avdeling for helse og velferd, fagansvarlig Erna Haug
Studiemodell
Høst 2018
Obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Vår 2019
Obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner