Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Arbeidsinkludering og Supported Employment, videreutdanning (15 studiepoeng) (Høst 2022)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
15
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbaserte samlinger

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst se elektronisk studiekatalog eller kontakt HiØ VIDERE for nærmere informasjon.

I nyere satsing i arbeids- og velferdsforvaltingen skal brukere med sammensatte bistandsbehov gis tettere, enklere og bedre individtilpasset tilbud i den arbeidsrettede oppfølgingen (Meld.St.33: NAV i en ny tid - for arbeid og aktivitet). En økt bekymring for marginalisering av ungdom med stort frafall fra videregående skole har også ført til et behov for økt fokus på mer individtilpassede tilbud. Supported Employment (SE) er en inkluderingsprosess / metodisk tilnærming som nettopp kan bidra til utvikling av tilbud basert på den enkeltes behov. 

SE tar utgangspunkt i empowerment-tenkning, brukermedvirkning og bygger på prinsippene om ordinært lønnet arbeid og tidsubegrenset bistand (EUSE 2010).

Studentene vil tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i anvendelse av SE som metodisk tilnærming i arbeidsinkludering av brukere med sammensatte bistandsbehov. Det settes fokus på kunnskap om hvordan ulike teorier og forklaringer på hvordan forhold i både i arbeidslivet, individuelle forutsetninger og samarbeid kan bidra til å skape gode relasjoner til arbeidsgivere og andre velferdsaktøren for å målet om ordinært lønnet arbeid.

Studiet i arbeidsinkludering og Supported Employment er praksisnært og benytter casebaserte arbeidskrav. Det legges særlig vekt på Supported Employment, Femtrinnsprosessen, men det vil også bli gitt undervisning knyttet til individuell jobbstøtte (IPS) og Customized Employment.

Målgruppen for studiet er jobbspesialister og andre som bruker eller ønsker å ta i bruk Supported Employment som tilnærming.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap:

Kandidaten har kunnskap om

  • betydningen av utdanning og inntektsgivende arbeid for individ og samfunn
  • arbeidsmarkedets betydning for inkludering av personer med sammensatte bistandsbehov
  • muligheter for gjennomføring av utdanningsforløp
  • teoretiske perspektiver på inkludering og utestenging fra arbeidslivet
  • Supported Employment (SE) og Individual Personal Support (IPS) som metodisk tilnærming i arbeidsinkludering
  • inkluderingskompetanse og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og virkemiddel

Ferdigheter

Kandidaten kan:                                 

  • anvende Supported Employment (SE) som metodisk tilnærming for inkludering i utdanning og arbeidsinkludering
  • anvende ulike metoder i anerkjennende kommunikasjon 
  • anvende ulike tilnærminger for å fremme samarbeid med arbeidstaker, arbeidsgiver og aktuelle samarbeidspartnere 
  • gjennomføre litteratursøk for kritisk vurdering av nyere forskning om arbeidsinkludering og frafall i utdanning 
  • reflektere over egen/fremtidig yrkesutøvelse

 Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • planlegge, gjennomføre og systematisk evaluere bruk av SE som metode for inkludering i utdanning og arbeidsliv 
  • kritisk vurdere hvordan forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå kan påvirke muligheter for arbeidsinkludering og økt gjennomføringsgrad i utdanning
  • kritisk vurdere faglige problemstillinger knyttet til arbeidsinkludering

Opptak

Bachelor eller tilsvarende gradsutdanning på minimum 180 studiepoeng.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng og omhandler følgende temaområder:

  • Supported Employment (SE), femtrinnsprosessen
  • Arbeidsmarked, arbeidsliv og arbeidsinkludering
  • Inkludering i utdanning og arbeidsliv
  • Kommunikasjon og samarbeid
  • Kritisk refleksjon

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

  • Studiet er nettbasert og gjennomføres med til sammen fire samlinger, hver på to dager.
  • Det vil foregå noe digital undervisningsaktivitet/veiledning mellom hver samling.
  • Det kreves avsatt tid til selvstudier og jobbing med arbeidskrav, mellom hver samling.

I gjennomføringen av studiet vil det bli benyttet ulike undervisnings- og arbeidsformer: Asynkrone og synkrone forelesninger, seminar, veiledning, simulering, selvstudie, individuelle arbeidskrav, gruppearbeid og bruk av interaktive læringsplattformer.

Biblioteket bidrar med undervisning i informasjonssøk, referanseteknikk og kildekritikk. Faglærer vil gi veiledning i oppgaveskriving og hvordan man tilfredsstiller krav til litteraturreferanser og personvern.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker ca. 400 timer på dette studiet.

Arbeidskrav

  • Tre individuelle logger (maksimum 1500 ord).
    Loggene må være levert til fastsatte frister, gitt av faglærer.
  • Gjennomføring av tre simuleringer.
    Fravær kan godkjennes med inntil 1 simulering.

Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen
Hjemmeeksamen.

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, etter nærmere retningslinjer.
Besvarelsen skal være på maksimum 2500 ord.

Karakterregel: A-F. 

Sensorordning
Intern og ekstern sensor.

Plagiatkontroll/fusk 
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ingen praksisgjennomføring i studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

 

Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet. Studenten arbeider med oppgaver som viser selvstendig faglig, kritisk refleksjon over egne vurderinger.

 

Internasjonalisering

Kulturelt mangfold og betydningen av kulturkunnskap i arbeidsinkludering er et tema i studiet. I tillegg vil det være internasjonal litteratur i pensum.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

HiØ VIDERE og undervisningsleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Jobb og videre studier

Inkludering i arbeid og utdanning er politiske satsningsområder. Arbeids- og velferdsforvaltningen retter seg nå mot å øke mulighetene for at flere brukere med sammensatte bistandsbehov kan få nye muligheter i utdanning og i arbeidslivet. Supported Employment (SE) er en inkluderingsprosess / metodisk tilnærming som gir individuell oppfølging av arbeidsgivere og av arbeidssøkere i prosessen mot ordinært, lønnet arbeid. Jobbspesialister og veiledere med kompetanse i arbeidsinkludering og SE er blant annet etterspurt i NAV-kontor, videregående skole og hos tiltaksarrangører. 

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Fakultet for helse, velferd og organisasjon, dekan Randi Magnus Sommerfelt, 28.02.2022

Studieplanen gjelder for

Høsten 2022

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Institutt for velferd, ledelse og organisasjon: Førstelektor Erna Haug (fag-/emneansvarlig) og Lena Tolfsen (undervisningsleder).

Studiemodell

Høst 2022

Arbeidsinkludering og Supported Employment, videreutdanning

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:20:08