Studieplan for Brukermedvirkning, innovasjon og velferdsteknologi (10 studiepoeng) (Høst 2016)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 10
- Studiets varighet:
- ½ år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Fredrikstad og Høgskolen i Hedmark, Elverum
Informasjon om studiet
Studiet er et betalingsstudium, ta kontakt med HiØ VIDERE www.hiø.no/videre for nærmere informasjon.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om ulike teknologier som anvendes innen velferdsteknologi
- inngående kunnskap om brukermedvirkning
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere sentrale aktørers rolle og ansvar knyttet til innovasjon og velferdsteknologi
- påvise og vurdere sikkerhetsrisiko ved bruk av teknologi
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og bidra til systematisk tverrprofesjonelt samarbeid
- har innsikt i etiske rammer og problemstillinger relatert til bruk av velferdsteknologi
Opptak
Bachelorutdanning eller tilsvarende utdanning med minst 180 studiepoeng innen helse- og sosialfag.
Deltakere uten formell kompetanse, eller som ikke ønsker å avlegge eksamen, kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende). Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt kursbevis, under forutsetning av at arbeidskrav er gjennomført tilfredsstillende underveis.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet omhandler følgende temaområder:
- Brukermedvirkning og individuell tilrettelegging
- El-sikkerhet - teknisk terminologi og systemkunnskap
- Kunnskapsbasert praksis
- Makt og forvaltning av makt
- Sentrale aktørers roller og ansvar
- Standarder og kravspesifikasjoner
- Tverrprofesjonelt samarbeid
- Ulike teknologier - muligheter, utfordringer og begrensninger
- trygghet og sikkerhet
- kompensasjon og velvære
- sosial kontakt
- behandling og pleie
Arbeidskrav:
- Obligatorisk frammøte på samlingene, minimum 80 %
- 1 innleveringsoppgave
Arbeidskrav defineres nærmere av faglærer.
Arbeidskrav må være godkjent 3 uker før studenten kan fremstille seg til eksamen eller få utstedt kursbevis.
Organisering og læringsformer
Studiet er samlingsbasert, med to samlinger av tre dager. Mellom samlingene skal studenten arbeide med selvstudier, individuelt eller i gruppe.
Det benyttes ulike undervisningsformer - ressursforelesninger, caseoppgaver, gruppearbeid, workshop og selvstudier.
Praksis
Ingen praksis i studiet.
Internasjonalisering
Pensumlitteratur vil være av internasjonal karakter, både engelsk og skandinaviske språk.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Faglærer gir tilbakemelding på arbeidskrav og det vil være kommunikasjon mellom lærere og studenter via elektronisk læringsplattform.
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeoppgave
Individuell skriftlig hjemmeoppgave etter nærmere retningslinjer. Besvarelsen skal være på maksimum 1500 ord.
Besvarelsen vurderes etter karakterregel A – F, hvor A er beste karakter og F ikke bestått.
Besvarelsen sensureres av intern og ekstern sensor.
Plagiatkontroll: Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Askheim, O. P. (2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid: floskel, styringsverktøy, eller frigjøringsstrategi? Oslo: Gyldendal akademisk.
Askheim, O. P. (2016). Samproduksjon som velferdssektorens kinderegg. Tidsskrift for omsorgsforskning (2016) 2:24-36.
Aspnes, E. H., Ausen, D., Høyland, K., Mikalsen, M., Steen-Hansen, A., Storesund, K., Schjølberg, I., Svagård, I. og Walderhaug, S. (2012). Velferdsteknologi i boliger: muligheter og utfordringer (SINTEF Teknologi og samfunn) Hentet fra http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Rapporter/Velferdsteknologi_i_boliger_Rapport_revidert_120312.pdf.
Chidzambwa, L. (2013). The social considerations for moving health services into the home: A telecare perspective. Health Policy and Technology, 2(1), 10-25. doi: 10.1016/j.hlpt.2012.12.003
Fredskild, T. U. (Red). (2013). Velferdsteknologi i sundhedsvæsenet. Gads Forlag.
Helsedirektoratet. (2012). Velferdsteknologi: fagrapport om implementering av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene 2013-2030 (IS-1990). Hentet fra http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/velferdsteknologi-fagrapport-om-implementering-av-velferdsteknologi-i-de-kommunale-helse-og-omsorgstjenestene-2013-2030/Publikasjoner/2012 07 Vedtatt velferdsteknologirapport IS-1990.pdf.
Hofmann, B. (2013). Ethical Challenges with Welfare Technology: Review of the Literature. Sci Eng Ethics (2013) 19:389-406. doi: 10.1007/s11948-011-9348-1
Høgskolen i Bergen, Senter for kunnskapsbasert praksis og Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2012) Kunnskapsbasert praksis (nettkurs). Hentet fra http://kunnskapsbasertpraksis.no/kunnskapsbasert-praksis/
Kallesøe, H. and Petersen, A.K. (2012). Teknologi, mennesker, faglighed: muligheder og udfordringer i løsning af velfærdsopgaver. Aarhus: ViaSystime.
Karnebäck, S. (2003). Elfa-boken: fakta om elektronik. Lund: Studentlitteratur (aktuelle sider kommer senere)
NOU 2011: 11. (2011). Innovasjon i omsorg. Oslo: Departementenes servicesenter, Informasjonsforvaltning. Hentet fra http://www.regjeringen.no/nn/dep/hod/dok/nouer/2011/nou-2011-11.html?id=646812
Rønning, R., E. Wigelius, et al. (2013). Innovationer i välfärden: möjligheter och begränsningar. Stockholm, Liber
Sørensen, F. (2011). Innføring i nettverk. Oslo: Bookworld (kapittel 1,2,3)
Teigen, H., Aarsæther, N. og Ringholm, T. (2013). Innovative kommuner. Oslo: Cappelen Damm akademisk
Aasen, T. M. B., & Amundsen, O. (2011). Innovasjon som kollektiv prestasjon. Oslo: Gyldendal akademisk
Flere tips til vitenskapelige artikler og annen relevant litteratur blir presentert i Fronter.
Jobb og videre studier
Bestått studium kan søkes innpasset i videreutdanningen Velferdsteknologi i helse- og sosialtjenestene (30 studiepoeng) ved Høgskolen i Østfold.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Mona Jerndahl Fineide, 15. september 2016Studieplanen gjelder for
Høst 2016Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2016
Velg studieretning for å se emner
Vår 2017
Velg studieretning for å se emner